Holle vorm met rugvertande profielmessen ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
onderstaand profiel wil ik uit mdf maken
het geheel wordt 225 cm lang
de rechte hoeken baren mij geen zorgen
voor de holle vorm krab ik in mijn haar en baard
mijn ijzerboer raadt mij een profielkop met rugvertande messen op maat aan
de top kan ik tot 45° schuin stellen
de profielkop zou nog van pas kunnen komen
maar de messen zal ik later nog zelden gebruiken
kennen jullie een alternatief ?
kennen jullie een alternati1624455660996.png
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Zoals op de foto heb ik het idd al verschillende keren gedaan. Ik gebruik deze berekeningen om alles in te stellen : Cove cutting table calculator

Lijkt allemaal een stuk complexer en "gevaarlijker" dan het eigenlijk is. Zoals alle machine bewerkingen : als je je verstand gebruikt en gefocussed blijft gaat het prima
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor massief hout heb ik al vaker de manier gezien die @Fluo ook toepast
Zoals op de foto heb ik het idd al verschillende keren gedaan.
wat zijn mijn collega's snelle jongens !

ik had er ook aan gedacht om het op de zaag te doen
schrok er van terug, omdat het stuk 225 cm lang is
omdat ik een wagen heb, heb ik links van het zaagblad weinig lengte om aan te voeren
ook veronderstel ik dat je, zoals op de foto, schuin over het zaagblad moet gaan om het snijvermogen niet te verliezen
een zaagblad is immers niet gemaakt om zijdelings te snijden
ander aspect om uit te zoeken is de grootte van het zaagblad
volgens de fabrikant moet er minstens 250 mm op

ondertussen kreeg ik een prijs ex btw: 285 € voor de kop (Z2, 120 hoog, 80 dia, 30 gat) & 150 € voor de messen op maat (die ik zelden zal gebruiken)

moet er even over nadenken
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Lijkt allemaal een stuk complexer en "gevaarlijker" dan het eigenlijk is. Zoals alle machine bewerkingen : als je je verstand gebruikt en gefocussed blijft gaat het prima
Ik gebruik deze manier ook met enige regelmaat. Als ik de vorm en afmetingen van zotvanhout bekijk, is dit prima te doen op de zaagtafel. Mdf is al helemaal goed te doen. (Als dit met je tafel mogelijk is natuurlijk. Eerst even een proefstukje maken voor de fijnafstelling. 225 is nog redelijk te doen denk ik. Eventueel het gros vast wegzagen en daarna in meerdere kleine stappen het profiel zagen. De zaag heeft er geen problemen mee als je het in kleine stappen doet.

Het enige nadeel is dat de afzuiging van de zaagtafel niet veel doet. Stof moet je er dus op de koop bijnemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.