Holle vorm met pinakel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik vond nog een stuk hout waar ik wel wat in zag. Dacht dat het olijfessen zou zijn maar daar ben ik na het draaien niet zo zeker meer van. Ik ben er wel gelukkig mee.
20231231_092030.jpg
20231231_092101.jpg
20231231_092116.jpg
Voor wat betreft de houtsoort denk ik dat ik het essen maar weglaat. Ik gok nu op olijf. Volgens mij was het stuk droog maar tijdens het uithollen zag ik het hout "nat" worden. Het schuren ging eigenlijk alleen met olie anders zat het papier meteen dicht. Geschuurd tot p 320
Pinakel is van eiken wat ik zwart heb gespoten. Ik vind het pinakeltje nog wat aan de dikke kant. Kreeg hem niet meer goed ingespannen. Het dunste stuk schat ik op 3 mm en dan moet ie wel goed centrisch zitten als je hem dunner wil maken. Er zal t.z.t wel ergens een stukje ebben of blackwood overblijven waar ik het dan uit kan maken. Of ik maak een andere vorm, pinakels ontwerpen vind ik moeilijker dan ze te maken. Diameter is een 12cm en het pinakel ziet er in werkelijkheid slanker uit dan op de foto.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Mooi! Wat een tekening in dat hout. Lijkt mij inderdaad ook op olijf. Herken het "nat worden" tijdens het draaien - dat spul is zo dicht dat het bijna niet droogt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Mooi werkstuk Wim, gaaf geworden. Voor de pinakel heb ik laatst een stukje dun pvc slang in een houtje opgesloten vastgeschroefd aan het tegencenter (van Oneway). In dat stukje pvc slang schuif je de punt van de pinakel om te centreren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik vindt die van Jan wel een mooie. Kan je zelf van een stukje kunststof staf een passend hulpstuk draaien. Heb je wel een extra draaibankje nodig, of een goed idee van wat je gaat maken, zodat je het hulpstuk eerst kan draaien, voordat je aan je eigenlijke werkstuk begint.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi werkje Wim! Dat pinakeltje moeten daarvan de houtnerven niet echt goed in de lengte lopen. Splits je dat eerst uit een stuk eiken, of maakt dat niet zoveel uit?

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dit pinakeltje bestaat uit 2 delen. Het dekseltje, is dwars, en het torentje dat is langshout. Als dit niet genoeg rechtdraadig is gaat het bij het draaien al snel mis
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Nogmaals chevvy en Jan ik zie niet in hoe ik dit kan gebruiken als ik het niet recht kan inspannen. Ik zie zeker wel het nut hiervan als ik het moet maken. Ik heb een meedraaiend center met verschillende inzetstukken. Waaronder een cupje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.