Holle flanken bij handschaven

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Roeland, doe je ook iets om hem echt vlak te krijgen? Hoe voorkom je dat je hem tijdens het strijken juist hol of bol, scheef of scheluw maakt? Dat is niet echt op te maken uit je video maar voor een beginner (en zelfs voor de tamelijk gevorderde) juist vaak het probleem.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Roeland, doe je ook iets om hem echt vlak te krijgen? Hoe voorkom je dat je hem tijdens het strijken juist hol of bol, scheef of scheluw maakt? Dat is niet echt op te maken uit je video maar voor een beginner (en zelfs voor de tamelijk gevorderde) juist vaak het probleem.

Seek het is vlak daarom vlak ik eerst pas dan kun je strijken het komt er op neer dat de schaaf doet wat jij wilt. Dit kun je alleen bereiken door veel te oefenen, de schaafhouding is ook belangrijk. Als je een schaafstreek begint dan weet je dat je de zool haaks op het vlak zet (ervaring) soms blijkt dat het vlak uit de haak loopt dit ligt dan aan de laterale afstelling van je schaaf(schaafmes zit scheef in de schaaf)dit is simpel te verhelpen. Wat ik laat zien in het filmpje hol bol schaven en weer vlakken (herstellen) is een kwestie van veel oefenen en een gevoel ontwikkelen voor je schaaf, iets scheluw schaven (als ik dit niet wil) overkomt mij niet meer.
Uiteindelijk moet je niet te krampachtig je schaaf vasthouden maar eerder losjes met de juiste druk, vind het trouwens moeilijk om het schaven zo droog uit te leggen. In de praktijk kun je de basis in een uurtje leren en door te oefenen word je steeds zekerder.
Jou manier van een lange fustelplank (aanslag) is zeer omslachtig (juiste schaafdruk laterale insteling, referentie kop vlak etc) ik zou dit zeer zeker niet aanraden om zo hout te haaksen en te vlakken. Het is eerder contra productief je word er alleen maar onzekerder van, maar goed als het jou voldoet is dat een prima manier voor jou.
Schaven is dus een samenspel van lichaam armen en handen en spelen met schaafdruk.
Ik hoop dat ik zo je vragen beantwoord heb en als je eens in de buurt bent wil ik je het graag laten zien en voelen.

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wel, ik ben niet meer helemaal de beginner. En ik heb het nu al redelijk in de vingers, moet nog wel regelmatig checken met blokhaak en reilat om te zien of het echt wel recht wordt. En wat je zegt, die futselplank is omslachtig en knap oncomfortabel ook om die schaaf zo vast te houden. Maar het werkt wel, en toen ik voor de keuken zo'n 40 lijmnaden moest vlakken heb ik het op deze manier gedaan. Ik was uit op resultaat. Gemiste kans om te oefenen natuurlijk, maar dat komt nou eenmaal niet altijd goed uit. Ondertussen heb ik wel veel geoefend en wat je zegt dan gaat het wel steeds beter.

Aan de andere kant, hoe leg je zoiets uit op een forum? Als er overal in het land goed les gegeven werd zou ik dat iedereen aanraden, maar ik ken eigenlijk niemand hier in de buurt die goed les kan geven in schaven. Dus als iemand loopt te stuntelen met zoiets en raad vraagt, dan ben ik eerder geneigd om resultaat gerichte tips te geven, ipv "ga maar flink oefenen".

Trouwens wat is bij jouw het verschil tussen vlakken en strijken en wat is je doel daarmee? Als ik goed luister dan meen ik te horen dat de kant na het vlakken enigszins hol is en dat je bij het strijken eerst voor en achter iets weg schaaft. Vooral bij de eerste twee voorbeelden.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hai Seek het is geen hogere wiskunde met oefenen bedoel ik gewoon gaan schaven op een stuk hout net zo lang tot dat de schaaf doet wat jij wilt.
Zoals je zegt je bent geen beginner je kent de basis en zelfs meer.
Met vlakken bedoel ik vlak, een rechte lijn dus (je verandert de vorm en hoek van het Hout). Met strijken verander je de hoek en vorm niet, alles is al vlak en onder de hoek die je wilt hebben je hoeft dit dan dus niet meer te controleren.
En natuurlijk gebruik ik ter controle een blokhaak en een rei gebruik ik om te bepalen waar ik hout weg moet schaven om het recht/vlak te krijgen. Deze gereedschappen zal je altijd erbij nodig hebben, hoe goed je ook kunt schaven (dat geld ook voor mij)
En een vlak licht hol schaven gebeurd alleen bij bepaalde lijmklussen (bv tafelbladen, grote panelen) ben dus niet bezig met een beetje hol maar meer met vlak en recht.

Roeland
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Oeps :eek:

Ik heb een half jaar geleden dit topic gestart, maar heb maar een paar antwoorden meegelezen. 1000x sorry hiervoor. Vandaag met wat zoeken op het forum op mijn eigen topic uitgekomen en ontdekt dat hier heel wat meer is geschreven dan ik toen gelezen heb... Heb waarschijnlijk accidenteel de automatische melding in mijn mailbox uitgeschakeld. En heb na het projectje waar ik toen aan bezig was een tijdje het forum niet bezocht...

Vele sorry's en toch erg hartelijk dank aan de mensen die hier antwoorden geplaatst hebben.

Dank ook voor de prachtige filmpjes...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.