Hoeveel stiller is een helix snij as voor de vlakbank?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Stel dat ik zo'n mooie en retedure spiraalas in mijn Jet JPT-260 (400v) zou steken, wat mag ik dan redelijkerwijs verwachten qua geluidsreductie? Tuurlijk, de motor hoor je ook, maar het is vooral dat snerpende geluid van de messen die het hout raken wat zo vervelend is.

Iemand die ervaring heeft met een "voor en na" van diens machine met de overstap naar een spiraalas?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Hammer/Felder heeft hier ooit een video over gemaakt met de vergelijking tussen de twee versies van de A3 31:

 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb de Hammer A3-31 met spiraal-as. Ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal van een machine van het zelfde type met normale as, maar de vandiktebank in de werkplaats bij de cursus (even uit m'n hoofd gezegd een Robland) maakt beduidend meer lawaai. En iedereen die tot nu toe bij mij is geweest merkt op dat mijn machine zo stil is.

Nu weet (denk) ik niet of er veel verschil zit in jouw Jet en een andere machine van een ander merk, met hetzelfde type as. Maar ik mag aannemen van niet, aangezien het meeste geluid van de messen af komt. Dan zou je eens kunnen gaan luisteren bij iemand die nu een spiraal-as in de machine heeft zitten, om zelf te vergelijken met jouw eigen huidige machine.
Het is dat je niet in de buurt van Eindhoven zit, maar hier zou je welkom zijn om mijn Hammer te beluisteren.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Heb hier een spiraal as in een jet vlakbank.
Kan je vertellen scheelt een hoop.
Ik had een record power vlak/vandikte bank.
Die kon zeker niet draaien zonder gehoor bescherming.
Deze met gemak(wil niet zeggen dat ik het doe maar zou kunnen)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Drie decibel verschil is de helft minder qua beleving, geloof ik. Mijn enige ervaring is werken met een heel erg oude vandiktebank en mijn A3 31 Silent Power. Wereld van verschil.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
3 decibel erop is een verdubbeling. Ze beweren dat je er 10db af kan halen met een spiraalas.

De enige 'maar' is dat het dus even flink pijn gaat doen:


en behalve verzendkosten dus ook nog even die bizarre importenkosten, handling én btw....:cry:.

Onder het mom 'nee heb je' heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een mail naar ze gestuurd met de vraag of er wat te regelen valt met de prijs. En als dat niet lukt, is dit misschien nog een optie:

 
Laatst bewerkt:

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
3 decibel erop is een verdubbeling. Ze beweren dat je er 10db af kan halen met een spiraalas.

De enige 'maar' is dat het dus even flink pijn gaat doen:


en behalve verzendkosten dus ook nog even die bizarre importenkosten, handling én btw....:cry:.

Onder het mom 'nee heb je' heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een mail naar ze gestuurd met de vraag of er wat te regelen valt met de prijs. En als dat niet lukt, is dit misschien nog een optie:

Het valt me op dat deze wel heel veel rijen mesjes heeft. De Felder heeft maar 2 rijen.
Voor het overige moet ik zeggen dat het een wereld van verschil is wat betreft lawaai.
Bijkomend voordeel is dat de mesjes een veel langere standtijd hebben dan hss messen, waardoor ik nog wel eens met minder scherpe schaafmessen werkte. Ik had de indruk dat dat nog meer lawaai geeft.

Je bent welkom om in een indruk te krijgen.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je goed naar de verschillende Helix assen kijkt zie je dat er twee verschillende types zijn. Bij alle assen zijn de mesjes uiteraard in een spiraalvorm over de as verdeeld.
Het verschil zit er echter in hoe de mesjes gemonteerd zijn. Bij bovenstaande exemplaren is het snijvlak nog steeds parallel aan de as. Dus net als een gewoon schaafmes. Elk mesje maakt dus dezelfde "hakbeweging" als een schaafmes. Weliswaar niet allemaal tegelijk, maar toch. Bij de betere helix assen staan de mesjes onder een hoek (parallel aan de spiraalvorm) en maken daardoor een meer snijdende beweging. In de Felder zit er ook zo een. Omdat dit het meest effectief is zal de Felder as dan ook met twee rijen toekomen voor een super resultaat.
Er zal zeker verschil zijn tussen een gewoon schaafmes en de Chinese helix assen, maar echt helix is het naar mijn mening nu ook weer niet.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
interessant.
Even gekeken wat dat kost voor een SCM valkbank. Vanaf 2500,- ex. Oef.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.