Hoeveel speling moet ik voorzien tussen de latten van een tuinpoort

Thomas Caesens

Nieuw lid
15 dec 2024
10
1
Waasmunster, België
Ik maak momenteel een tuinpoort met 2 luiken van elk ongeveer 1800 breedte en 2100 hoogte.
De latten worden vertikaal gemonteerd op de kader met verdoken schietnagels in de rechterachterlip van de groef.
De lat is 137 mm breed (met 120 mm zichtbaar, de rest dient voor tand & groef) en 18 mm diep.
Materiaal is volle eik.

Momenteel zijn de latten goed droog (liggen al meer dan een jaar buiten, onder een schaduwrijk afdak, met goede verluchting).
Ik schat de huidige vochtigheidsgraad ervan op 12-14 %.

Mijn vraag is : hoeveel ruimte moet ik voorzien tussen elke lat, zodat de latten kunnen uitzetten bij vochtig weer.
Volgens mijn leeraar houtbewerking is 3 mm voldoende (zoals opgenomen in tekening).
Als ik in AI chats de vraag stel krijg ik echter 5-6 mm als antwoord.
Kan iemand (liefst met praktijkervaring) mij hierin adviseren?

Bijlagen

• aansluiting 2 planken.png
    aansluiting 2 planken.png
    179 KB · Weergaven: 10
  • frontplank.png
    frontplank.png
    85,8 KB · Weergaven: 11
  • overzicht achter.png
    overzicht achter.png
    97,6 KB · Weergaven: 8

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.302
2.982
Klein-Brabant, Vlaanderen
hier vind je krimp + uitzetting voor eik
als de latten 137 breed zijn, dan mag je 'officieel' op 3,3 % rekenen
dat geeft 4,5 mm
90 % rv is een ruime bovengrens
het feit dat de latten tegen mekaar gewerkt worden, beperkt het uitzetten
bevestig de latten NIET op 2 plaatsen in de breedte, want dan heb je kans op splijten
1773137029419.png

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.406
435
Goeree-Overflakkee
Tussenafstanden zou ik altijd minimaal 10mm aanhouden. Zeker nu je hout erg droog is. Je bent de eerste paar mm al kwijt als het de buitenvochtigheid terugkrijgt. Dan hou je de 7 tot 10mm over zoals hieronder genoemd.

bevestig de latten NIET op 2 plaatsen in de breedte, want dan heb je kans op splijten
Bredere planken mogen wel met 2 bevestigingsmiddelen gemonteerd worden. Met een minimale randafstand van 30mm.
1773151274084.png

De Houtwijzer massief houten gevelbekleding zegt dat 15mm randafstand al voldoende is, maar ik zou liever de 30mm aanhouden.
1773151399115.png

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.413
892
‘s-Hertogenbosch
Als je de gelegenheid hebt om drie stukjes afval te kunnen zagen en dan één in een bakje water, de tweede een nacht in de diepvries 🤔.
Daarna aan de hand van het derde stuk kijken wat de vormverandering is en ook ten opzichte van elkaar. Dan weet je iets meer over zwellen en krimpen door vocht.
Zelf zou ik de delen liever niet gebruiken omdat vaak de veer uit de groef krimpt en tijdens het zwellen niet meer uit zichzelf terug in de groef schuift, ook omdat de groef en veer ook in de dikte opzwellen.
Liever een half hout lip met een redelijke brede groef en dan aan de groef kant vastzetten met een groot koppige schroef in een voorgeboord gat wat 3a4 mm groter is.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.181
1.158
Antwerpen
Als je de gelegenheid hebt om drie stukjes afval te kunnen zagen en dan één in een bakje water, de tweede een nacht in de diepvries 🤔.
dat stukje in de diepvries zal alleen krimpen omwille van de temperatuur maar niet omwille van een lagere vochtigheid. Het vocht in het hout is gebonden en zal zelfs niet bevriezen tot lager dan -10C

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.413
892
‘s-Hertogenbosch
Hout krimpt in de winter en zwelt op in de zomer dus????
Is ook alleen maar om een inzicht te krijgen ook de profiel vervorming…
Als je een beter idee hebt om iets duidelijk te maken mag dat. Ik probeer de jeugd aan het denken te zetten want een antwoord van iemand die het wel zal weten kan dan ook anders geïnterpreteerd gaan worden 😁
Groetjes van John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.