Hoeveel houtmusea zijn er bekend en wat is er te zien?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
@jaap

en dan te bedenken dat ik in de zomer al een paar jaar op de potte zit en nog nooit van dit musea had gehoord.
Hij staat nu op mijn lijstje
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
718
Zuid West Drenthe
Wat mij erg aanstaat is wanneer het ook daadwerkelijk een functie heeft.
Deze spreekt mij erg aan: de werkplaats | Mijnsite
Het is een metaal werkplaats, maar helaas kan ik zoiets nergens in de omtrek vinden gericht op hout.
Er staat wel eens iets in een museum, maar dan meestal vooral om stof te vangen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
In de Franse Vogezen (Elzas) heb ik ooit de kleine broer van de Drylster houtzaagmolen bezocht:


Met een enkel zaagraam:

1704736313227.jpeg

De aandrijving geschiedt door een "Canson-Montgolfier turbine":
1704736387078.jpeg
Toen ik die ziet draaien, ging dat sneller dan ik had verwacht.
Het zaagraam gaat bijna twee keer per seconde op en neer.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
We hebben hier in de buurt, Mussel in Groningen, een museum stelmakerij. Stelmakerij Wever om precies te zijn. Er wordt gewerkt met allerlei oude machines en momenteel zijn we bezig met het buiten instaleren van een antieke boomzaag. Mettertijd is het de bedoeling om daar omheen iets te organiseren voor het publiek. Bomen zagen in het bos, vervoeren met mallejan naar het water, een gewarterde boom uit het water en vervoeren naar de stelmakerij alwaar deze zal worden verzaagd. Kop snert en een gehaktbal erbij en de dag is goed... :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Op mijn ontdekkingstocht in de ontwikkeling van de industriële revolutie, is er ook op andere plaatsen wat te ontdekken.


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.