Hoeveel houtmusea zijn er bekend en wat is er te zien?

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik ben benieuwd wat men hier weet van musea in Europa, waar het begin van de industrialisatie wordt uitgebeeld. Met name op het gebied van houtbewerking.
Het mooiste zou zijn als het ook een werkend museum is.
Zijn er misschien initiatieven, vanuit dit forum voor een dergelijk museum?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Heel interessante vraag.
Maar waarom beperkt tot het begin van de industrialisatie. Waarom niet de pre-industriële periode erbij nemen, bijvoorbeeld?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Bedoel je met pre-industrialisatie de handenarbeid? Het idee is de machinerie en de ontwikkeling daarvan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je ook de wind en water aangedreven molens mee rekent, dan begon de industrialisatie al ergens in de 14e of 15e eeuw. Met de beschikbaarheid van de stoommachine met zijn grotere altijd beschikbare vermogen konden de fabrieken worden uitgebreid.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je ook de wind en water aangedreven molens mee rekent, dan begon de industrialisatie al ergens in de 14e of 15e eeuw. Met de beschikbaarheid van de stoommachine met zijn grotere altijd beschikbare vermogen konden de fabrieken worden uitgebreid.
Laten we zeggen, vanaf de industriële revolutie. Vanaf de stoommachine dan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dit zijn meestal prive verzamelingen van hobbyisten. Ik weet dat er ergens in engeland nog een werkplaats is, die nooit is aangepast. Ik ben in spanje in oude gebouwen geweest waar nog lineshafts in zaten. Ik denk dat die nog lang in bedrijf zijn gebleven, door de afstand tot een elektrisch net. Maar nu verlaten en De gebouwen half ingestort. De machines waren vermoedelijk als schroot verkocht. De assen en blokken vonden ze vermoedelijk te veel werk voor wat het op zou brengen. In nederland is door het gebrek aan ruimte, het meeste in het oud ijzer verdwenen. In mijn jonge jaren heb ik diverse oude machines voor iets meer dan oud ijzer prijs kunnen kopen. Ze stonden opgesteld bij schrootbedrijven. Als er niemand voor kwam, gingen ze weg als de schrootprijs hoog was.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als er zo'n museum bestaat wil ik het graag weten, dan ga ik gauw kijken, lijkt me geweldig. Ik kom graag in musea en kom ten hoogste stukjes van de houtgeschiedenis tegen, het is altijd 'bijzaak' voor velen. Ik zou super gelukkig worden zelf zo'n museum te bestieren en te vullen met de mooiste machines.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Niet specifiek maar in bijvoorbeeld het openlucht museum in Arnhem, Schoonoord en Enkhuizen
is er best het e.e.a. te zien op dit gebied.Je moet het alleen treffen dat er een vrijwilliger is waarmee je een praatje kan maken.

in Medemblik heb je ook het stoommachine museum dat is meer vanuit de metaal maar ook best een bezoek waard er staan prachtige stukken tussen
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Er zijn ook nog een aantal musea van motoren uit vroeger tijden, zoals papendrecht en nieuwe niedorp. Medemblik is ook leuk. Ik heb er nog ergens een gesmede knoop van betonijzer van.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Als er zo'n museum bestaat wil ik het graag weten, dan ga ik gauw kijken, lijkt me geweldig. Ik kom graag in musea en kom ten hoogste stukjes van de houtgeschiedenis tegen, het is altijd 'bijzaak' voor velen. Ik zou super gelukkig worden zelf zo'n museum te bestieren en te vullen met de mooiste machines.
Als jij het museum begint, dan doe ik wel de kassa in het weekend. :ROFLMAO:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Henk H en Klaas0639 halen beide het houtmuseum IJlst aan, officieel Houtstad-IJlst, Museum en Werkplaats, voortgekomen uit de Nooitgedagt fabriek die in Ijlst stond. Tegenover de nog altijd werkende houtzaagmolen de Rat is een 6 jaar geleden een mooi nieuw gebouw neergezet met veel oude Nooitgedagt spullen aangevuld met de enorme schaven verzameling van Symen Dijkstra. Symen is ook vaak in het museum te vinden. De Rat is ook zeer de moeite waard, met windkracht worden de bomen uit het water getrokken en met een grote raamzaag tot planken gezaagd. Ik zou zeker een combi doen en beide bezoeken.

Ik Houtstad hebben we b.v. vorig jaar ook de workshop met de Shaper gegeven, en er is de mogelijkheid om het gebouw te huren voor b.v. een kleinschalige forum bijeenkomst in combi met b.v. een workshop. Met een klein groepje vrijwilligers organiseren we ook elke winter een aantal lezingen en/of demo's. Die zijn helaas op voorhand altijd al volgeboekt.

Maar echt leuk om een keer te gaan kijken, of nog beter, met elkaar een forumbijeenkomst houden en dan ook de molen bezoeken. Als daar belangstelling voor is, ga ik het organiseren.

jaap

molen de rat ijlst.jpeg

houtstad ijlst.jpeg

symen houtstad ijlst.jpeg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
En we heb een forumlid uit Beieren, @wjordan , Woflgang Jordan die in Grüntegernbach een museum heeft over schaven etc en heel veel kennis en documentatie heeft over oud handgereedschap, fabrikanten etc.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Volgens mij is oud handgereedschap juist niet wat @bobmartin bedoeld maar persoonlijk vind ik dat ook prachtig om naar te kijken.
maar het in gebruik zien is eigenlijk nog beter
op The Great Dorset Steamfair Home - The Great Dorset Steam Fair staat ook redelijk wat gereedschap en oude ambachten al zijn voertuigen daar verweg de belangrijkste
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
In Frankrijk wordt en een heel dorp gebouwd op basis van de technieken van de 13e eeuw. Dus zonder stoom en elektriciteit. Hierbij de link: Kasteel van Guédelon - Wikipedia

Toevallig in de vakantie geweest afgelopen jaar. Typisch Frans, half afgesloten en under construction. Zal wel te maken hebben met aantal vrijwilligers/geld. Jammer als het af is en gerund wordt door enthousiaste mensen zou het erg leuk/educatief zijn. Nu was het voor mij een beetje een domper.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens mij is oud handgereedschap juist niet wat @bobmartin bedoeld maar persoonlijk vind ik dat ook prachtig om naar te kijken.
maar het in gebruik zien is eigenlijk nog beter
op The Great Dorset Steamfair Home - The Great Dorset Steam Fair staat ook redelijk wat gereedschap en oude ambachten al zijn voertuigen daar verweg de belangrijkste
Bij het museum Houtstad IJlst hebben ze een grote stationaire raamzaag die door een as en riemen kan worden aangedreven. Er moet nog aan gewerkt worden. De stoommachine die daarvoor willen gebruiken is sinds kort klaar. Deze staat niet in of bij het museum wordt bij gelegenheid voor de dag gehaald.

Als je van mechaniek houdt, dan is de houtzaagmolen wel bijzonder met een enorme krukas bovenin die tot 3 zagen aan kan drijven en het takelmechanisme om de stammen uit het water naar de zaag te trekken.
2 fotos van het interieur van de molen en een short van de stoommachine.

raamzagen molen ijlst.jpeg

interieur molen ijlst.jpeg


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.