Hoekverstelling Metabo TS254

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
158
1
Houten
Na lange tijd weer eens een bericht posten.

Ik gebruik al een heel tijdje een Metabo TS254 tafelcirkelzaag (de versie met onderstel). Ik ben daar op de meeste punten zeer tevreden over. Alleen als ik de hoekverstelling van het zaagblad wil aanpassen naar 45graden, gaat dat lastig. De verstelling loopt niet soepel door. Inmiddels ben ik erachter, dat het komt, doordat het metaalkleurige blad op de foto niet soepel meeloopt. Dat blokkeert en schiet dan weer door en dat gebeurt zo een keer of 3 totdat je bij de 45 graden bent. Als je de insert bij het zaagblad weghaalt en dan tijdens het verstellen, het geheel een handje helpt dan loopt het beter.

Is er iemand die het probleem kent en zo ja, hoe is het op te lossen.

Ik hoop dat het probleem voldoende duidelijk omschreven is.

Bijlagen

• TS 254.jpg
    TS 254.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 22

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.918
625
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb eenzelfde zaag, maar heb het probleem nooit gehad. Ik moet erbij zeggen dat ik die verstelling niet vaak gebruik. Beetje olie op de scharnier- en glijpunten? Of zitten er bramen of iets anders wat zorgt voor de blokkering?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.558
1.156
Omgeving Leiden
20241128_202913.jpg
Is het niet het tandwiel dat af en toe van de tandkrans wegspringt?
Bij mij ( makita 2704 maar zelfde soort verstelling) kwam het omdat het 'handwiel met de slinger' los was gelopen.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Had ik vroeger bij mijn machine ook, dan ging ik weer even met de luchtspuit en een borstel tekeer op de draaipunten en op de kleine tandwiel.
Hoort gewoon bij periodiek onderhoud.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
158
1
Houten
Had ik vroeger bij mijn machine ook, dan ging ik weer even met de luchtspuit en een borstel tekeer op de draaipunten en op de kleine tandwiel.
Hoort gewoon bij periodiek onderhoud.
Dat is niet de oplossing. Dat werkt wel voor het slingertje van de hoogteverstelling, maar niet voor het instellen van de zaaghoek. Dan moet je aan dat wiel draaien dat loopt niet soepel en als je dan handmatig de metalen plaat beetje beweegt, gaat ie weer even soepel verder tot de plaat weer klem loopt etc.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.