Hoekverbinding Wovar voor pergola met schommel

Bakkie Pleur

Nieuw lid
9 jun 2020
5
0
Hoi iedereen,

Wat een heerlijk forum om doorheen te bladeren en te lezen wat een kennis hier aanwezig is! Ik ben van plan om een pergola te bouwen van Douglas van 15x15 waar twee schommels aan moeten komen. Twee palen, een dwarsbalk daartussen en twee balken naar de muur van het huis. Nou ben ik al een tijdje aan het zoeken hier op het forum en op internet, maar ik weet niet precies welke verbinding ik daarvoor het beste kan maken. Ik ben zelf enigszins handig, maar zeker geen timmerman.

In eerste instantie wilde ik een halfhoutverbinding maken, maar ik las hier al ergens dat dat geen goede constructie is voor deze taak.

Nou vroeg ik me af of bijvoorbeeld deze hoekverbinding van Wovar stevig genoeg zou zijn. Ik zou dan twee hoekverbindingen gebruiken en twee muurelementen. Ik zou de pergola verder goed schoren.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze dingen? Of betere ideeën?

Alvast bedankt!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
geen ervaring met deze,
statisch zullen deze verbindingen goed genoeg zijn maar dynamisch twijfel ik sterk (de krachten door het schommelen zijn veel groter en ook in een andere richting)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik denk niet dat dat gaat houden. Met name die dingen aan de muur niet. Maar de rest is ook maar zozo.

Maar ter inspiratie: Houten Schommel Douglas Musafa - Douglas houten schommel

Palen stevig in de grond, daar win je al een hoop mee. En de rest zou je met deftige houtverbindingen moeten doen. Die balken naar de muur het liefst met een zwaluwstaart verbinding. Dan kan het misschien wel met die muur dingen van Wofar.
 

Bakkie Pleur

Nieuw lid
9 jun 2020
5
0
Dank voor jullie reacties!

geen ervaring met deze,
statisch zullen deze verbindingen goed genoeg zijn maar dynamisch twijfel ik sterk (de krachten door het schommelen zijn veel groter en ook in een andere richting)

Ik ben er eerlijk gezegd ook bang voor dat de balk teveel kan gaan torderen op die beugels. Ik heb een vraag gesteld aan Wovar, en die zeggen dat het op zichzelf wel zou moeten kunnen, maar.... de verbindingen zijn er niet op getest en hebben geen CE-keurmerk. En om nou het risico te nemen dat m'n kinderen zo'n 15x15 balk op hun hoofd krijgen vind ik ook weer zo wat.

Ik denk niet dat dat gaat houden. Met name die dingen aan de muur niet. Maar de rest is ook maar zozo.

Maar ter inspiratie: Houten Schommel Douglas Musafa - Douglas houten schommel

Palen stevig in de grond, daar win je al een hoop mee. En de rest zou je met deftige houtverbindingen moeten doen. Die balken naar de muur het liefst met een zwaluwstaart verbinding. Dan kan het misschien wel met die muur dingen van Wofar.

Goeie tip, ik dacht aan betonpoeren, maar ik denk eigenlijk nu dat het sterker is om die palen goed in de grond te zetten. Maar een zwaluwstaartverbinding...? Ik ben geen timmerman hè? :p Ik vind mezelf best handig, maar ik ken m'n grenzen...
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Zijn we nu niet een beetje TE voorzichtig? In de beschrijving staat dat de materiaaldikte 3 mm is. Stevige kerel die dat kapot schommelt.

Ter vergelijking: het schommel-bouwpakket dat wij voor onze kinderen hadden geplaatst bestond uit rondhout, zal 10 of 12 cm zijn geweest, alleen met houtdraadbouten M8 aan elkaar geschroefd zonder enige verdere verbindingsvorm.
De kinderen (en wij) hebben er jaren plezier van gehad, tot uiteindelijk de ingegraven poten er onderweg waren gerot (van de schommel).

Ik zou die ijzers dus gerust durven gebruiken, vind ze op zich ook wel fraai uitgevoerd. Zou alleen de bouten wat langer nemen en, indien toepasbaar, inwatering tussen het hout en de platen proberen te voorkomen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Sketchup staat open dus je hebt mazzel. Als ik de omschrijving lees maak ik dit er van.

1591852288592.png

Voor de plaatjes nurd plakkers. Sketchup in full screen was te groot om even snel een scherm afbeelding te plakken hier. Iets kleiner op het scherm en het plakte prima hier.
 

Bakkie Pleur

Nieuw lid
9 jun 2020
5
0
Zijn we nu niet een beetje TE voorzichtig? In de beschrijving staat dat de materiaaldikte 3 mm is. Stevige kerel die dat kapot schommelt.

Ik zou die ijzers dus gerust durven gebruiken, vind ze op zich ook wel fraai uitgevoerd. Zou alleen de bouten wat langer nemen en, indien toepasbaar, inwatering tussen het hout en de platen proberen te voorkomen.
Ik ben misschien wel te voorzichtig, maar ik heb de balk gezien die ik wil gebruiken (en geprobeerd op te tillen), zo'n 15x15 balk van een meter of 4 lang wil je echt niet op je kop hebben. En ik ben bang dat door het schommelen er teveel torsie komt op dat hoekelement zodat het scheurt. Misschien slaat het wel nergens op, het is m'n gevoel.

Sketchup staat open dus je hebt mazzel. Als ik de omschrijving lees maak ik dit er van.

Bekijk bijlage 87765

Voor de plaatjes nurd plakkers. Sketchup in full screen was te groot om even snel een scherm afbeelding te plakken hier. Iets kleiner op het scherm en het plakte prima hier.
Geweldig werk! Dat vind ik nou zo tof als je handig bent met zo'n tekenprogramma. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik kom er zelf niet uit... Ik hou het maar bij potlood en papier ;)

Ik bedoel inderdaad zoiets als dit, alleen heb ik nu bedacht dat de schommelbalk op de staanders komt en wil ik de dwarsbalken (naar het huis) op diezelfde hoogte hebben met een mooie verbinding. Ik denk nu aan een soort halfhoutverbinding, maar dan in de vorm van een trappetje, d.w.z. dat de balk op twee punten steunt i.p.v. één. Balk pergola.jpg

Vergeef mijn tekenskills, maar dit is het idee. Ik denk dat ik dit zelf nog wel zou kunnen maken en het lijkt me een stevige verbinding. Wat denken jullie er van?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Maak het jezelf niet te moeilijk. Zou zelf gewoon een halfhout verbinding maken. En dan met een klein haakje. Twee slotbouten er door met een dopmoer aan de andere kant . De ligger zou ik iets in kepen en vanuit de ligger met twee schroeven van onderaf vast maken. Dan is de kopse kant van de staander voor inwateren afgedekt.

Zou nog wel even een schoor er in zetten voor de stabiliteit....

1591868014515.png

Schommelt niet lekker zo maar voor het idee.

1591868738886.png
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
verzwak je nu niet heel veel de constructie? in de verbinding gebruik je maar de helft van de horizontale balk. Ik zou denken dat de horizontale ligger met de volledige breedte een 2 tal cm op de staander moet liggen
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
verzwak je nu niet heel veel de constructie? in de verbinding gebruik je maar de helft van de horizontale balk. Ik zou denken dat de horizontale ligger met de volledige breedte een 2 tal cm op de staander moet liggen

Ik zou hem ook maar een cm diep maken die keep in de verbindings balk. Dan is tie mijns inziens nog steeds sterk zat. Die schoren steunen ook nog, dan moet het zeker kunnen.
Die keep er alleen ingedaan voor eventuele afschuiving, gebeurt er helemaal niets meer mee.

Of de roze olifant van de buren moet graag schommelen ??
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Ik zou hem ook maar een cm diep maken die keep in de verbindings balk. Dan is tie mijns inziens nog steeds sterk zat. Die schoren steunen ook nog, dan moet het zeker kunnen.
Die keep er alleen ingedaan voor eventuele afschuiving, gebeurt er helemaal niets meer mee.

Of de roze olifant van de buren moet graag schommelen ??

ik verwijs niet naar de verbindingsbalk maar naar de horizontale ligger, die zou ik over de volle breedte op de staander leggen. Zoals het nu getekend is hangt die aan een halve "pen". Of zie ik het fout?

1591889221267.png
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
hoekje.jpg
Kun je 'm ook zo maken natuurlijk. Evt de bovenbalk doorsteken en schoor(tje) aan de buitenzijde plaatsen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
ik verwijs niet naar de verbindingsbalk maar naar de horizontale ligger, die zou ik over de volle breedte op de staander leggen. Zoals het nu getekend is hangt die aan een halve "pen". Of zie ik het fout?

Bekijk bijlage 87791
O daar................. Maar de kracht van de schommels komt nu in de lange balk, denk ik. Dus de enige kracht die hier optreed is dat de staander uit de verbinding wil losbreken, voor en naar achter. Er komt geen kracht naar beneden op te staan. Dus theoretisch zou je een touwtje kunnen spannen tussen in plaats van die balk.
Kan natuurlijk niet want de staander wordt dan heen en weer gezwiept, dus volgens mij kan dit dan.
 

Bakkie Pleur

Nieuw lid
9 jun 2020
5
0
Ik zie inderdaad nu tekeningen voorbij komen die ik wel kan maken. Fijn dat jullie meedenken! Ik ben vandaag bij de houthandel geweest, en die kwamen met deze onzichtbare balkverbinders van Würth. Screenshot_2020-06-12 Unsichtbarer Balkenverbinder (0681352090) online kaufen WÜRTH.png
Volgens de verkoper is dit een goede oplossing, kan zeker het gewicht dragen en is meer dan stevig als ik de palen ook nog schoor. (Heet dat zo?) Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Het lijkt me makkelijk materiaal, omdat je de ligger gewoon tegen de staander aan schuift, het zit vanzelf vast. Als ik er daarna nog een tellerkopschroef in draai zit het muurvast. Toch?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat is de stalen variant van een zwaluwstaartverbinding. Ik heb ze hier wel eens eerder voorbij zien komen, alleen kwam het niet in mij op voor jouw probleem. Als je die netje verzonken aanbrengt, zie je er niets meer van. Daarmee moet het inderdaad wel lukken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb ze hier ook voorbij zien komen ben toen even gaan kijken op een site maar de prijs viel me wel tegen. Was wel zwaar rvs. Die van wurth ken ik niet maar zullen het zeker kunnen.
 

Bakkie Pleur

Nieuw lid
9 jun 2020
5
0
Ik heb (nog) geen idee wat ze kosten, maar het lijkt me een mooie en simpele oplossing. Ik kan daarmee gewoon de balken aan elkaar schuiven. Een ieder hartelijk bedankt voor het meedenken en het aandragen van oplossingen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.