hoekige letters

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi ik heb een probleempje om mooie letters te frezen. Ik krijg van iemand een logo doorgestuurd om te frezen . Deze tekst is opgemaakt in een tekstverwerker, dan doorgestuurd als jpeg. deze upload ik in easel en krijg hele hoekige letters. converteer ik dit naar dwg of svg krijg ik verschillende afbeeldingen met missing pieces en soms zelfs andere letters.
Hoe valt dit op te lossen. Iemand een idee hierover ??trunk1.jpgtrunk2.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
in deze kontekst heb ik er geen ervaring mee
wat ik me wel afvraag is wat de resolutie van het oorspronkelijke logo is
door van de ene naar de andere software om te zetten kan je precisie verliezen
ken easel niet, maar weer wat bijgeleerd
kan je dat logo daarin rechtstreeks aanmaken, of in een software waarvan je in 1 stap naar easel gaat ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden

Jpeg formaat is 'Lossy'​


Lossy compression refers to compression in which some of the data from the original file (JPEG) is lost. The process is irreversible, once you convert to lossy, you can't go back. And the more you compress it, the more degradation occurs. JPEGs and GIFs are both lossy image formats.

Het bovenstaande komt hier vandaan Link

Ik denk dat het in het begin, het ontwerp in Word en dan met een jpeg, al mis gaat.
Informatie die er niet is kan er niet bijgetoverd worden door het naar een ander formaat om te zetten.
Het beste is om het ontwerp in svg te maken lijkt me
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hey Stefke,

Vraag hen het lettertype waarin de tekst is gemaakt en doe het zo (weet niet of in easel lettertypes kunnen geimporteerd worden, in vcarve pro alvast wel)
Of je kan eventueel ook vragen om het word document om te zetten in pdf, dit dan te openen in easel (wel zelf weinig ervaring mee, maar als het niet moest lukken wil ik het wel omzetten naar dxf). Dan kan je dit tracen, easel heeft een beperkte image/text trace functie...
De hoekige letters moet sowieso wel op te lossen zijn!

Maar idd zoals hierboven gezegd, jpg is geen goed formaat om mee te starten! png zou al beter zijn...
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Ik ken het programma easel niet.
Maar werk veel met Adobe Illustrator voor m’n werk. Hierin kan je vrij makkelijk jpg omzetten naar vector, mits het bronbestand van voldoende resolutie is. Zo niet dan lukt het ook wel maar dan zal je best veel moeten herontwerpen.

Wat je kan proberen is via een online tool een test te doen hoe de jpg eruit komt in vector via bijvoorbeeld Online Image Vectorizer (1e match in Google).

Meest voor de hand liggend is een goed bestand opvragen, maar de meeste hebben geen idee van digitale bestanden en in welke vormen je ze kan aanleveren. Word -> pdf is leuk maar heb je nog steeds niets aan als je er een vector van wil maken omdat Word geen ontwerpprogramma is maar een tekst verwerker.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou eens beginnen met het verkrijgen van het originelen tekst document en het bijbehorende lettertype.
er zijn verschillende tools om text naar lijnen om te zetten in autocad.
waat heel goed helpt is de tekst een factor 100 vergroten en pas als je een dxf hebt weer terug te schalen
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
bedankt voor de info , ik ben momenteel een weekje op vakantie. volgende week zal ik hier mee aan de gang gaan. resultaat volgt.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
als ik het omzet naar svg met online image vectorizer of opsla als dxf via correldraw krijg ik heel andere lettertype's als ik het upload in easel . ik ben helemaal niet op de hoogte van cad of correldraw dus kan daar niets aanpassen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Bij conversies waarbij dxf (dwg) in het spel komt is het belangrijk om in dezelfde orde van grootte te zitten, dwz de kleinste eenheid. Dus als het artwork met een resolutie van 1 mm gemaakt is, moet je in het doelprogramma ook die resolutie gebruiken. In de praktijk moet je meestal een aantal verschillende instellingen proberen om erachter te komen welke resolutie goed werkt.

(Ter info, heel algemeen — stel dat een vorm ontstaat door een aantal krommen te 'tekenen' tussen een aantal punten. Als je de locatie van die punten definieert middels coördinaten met een precisie van vier units na de komma & de waarden van die krommen idem & je werkt na conversie met waarden van zeg twee units na de komma, dan wordt door afronding elke locatie opnieuw beschreven & ook de krommen ertussen — dat resulteert dan in volkomen andere 'beginpunten' en 'lijnen'. Vandaar heftige afwijkingen van de vorm.
Dan is er nog een andere bron van fouten, namelijk de benaming van een lettertype. Heel technisch: gaat die uit van te weinig parameters, dan is verwisseling met een heel ander lettertype heel waarschijnlijk.)
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
van raster naar vector kan lastig zijn. Zeker als de resolutie al niet te hoog is om mee te beginnen.

Truukje dat ik wel eens toepas is het bronbestand met de lage resolutie door AI Image Enlarger | Enlarge Image Without Losing Quality! te gooien. Deze doet een 'slimme' upscale van het bestand.
Daarna met het nieuwe hogere resolutie bestand nog een keer proberen in easel (of eerst met een ander programma, bijvoorbeeld inkscape, vectorizeren en opslaan als plain svg)
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Stefke, ik bedenk me net nog iets!

Mijn methode met onduidelijke lettertypes is (het is een beetje inventief maar werkt in 80% van de gevallen perfect)

1 knip zoveel mogelijk weg rond het lettertype met bijvoorbeeld paint
2 ga naar www.whatthefont.com en geef de afbeelding in
3 zoek het lettertype dat er bijna/exact/meest op gelijkt
4 klik het lettertype aan en schrijf de tekst nu daar bij en zet de grootte op maximum
5 neem een printscreen en kopieer deze naar paint, knip zoveel mogelijk achtergrond weg
6 ga naar je cam software en trace deze nieuwe afbeelding, meestal heeft die een hogere resolutie en alleen zwart tracen op een witte achtergrond gaat veel beter

Voila, eindresultaat bereikt :)

Groetjes Christophe
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Stefke, ik bedenk me net nog iets!

Mijn methode met onduidelijke lettertypes is (het is een beetje inventief maar werkt in 80% van de gevallen perfect)

1 knip zoveel mogelijk weg rond het lettertype met bijvoorbeeld paint
2 ga naar www.whatthefont.com en geef de afbeelding in
3 zoek het lettertype dat er bijna/exact/meest op gelijkt
4 klik het lettertype aan en schrijf de tekst nu daar bij en zet de grootte op maximum
5 neem een printscreen en kopieer deze naar paint, knip zoveel mogelijk achtergrond weg
6 ga naar je cam software en trace deze nieuwe afbeelding, meestal heeft die een hogere resolutie en alleen zwart tracen op een witte achtergrond gaat veel beter

Voila, eindresultaat bereikt :)

Groetjes Christophe
zal dit eens proberen dit weekend, resultaat volgt ;-)
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Mocht het niet lukken dan mag je het ook doorsturen, ik kan er in illustrator wel vector van maken. Als het font niet te complex is is het ook wel even te tracen in illustrator
hoi van dit aanbod maak ik graag gebruik ;-) ik ben een echte analfabeet in deze materie blijkbaar. Afbeeldingen uploaden en graveren lukt me wel , maar tekst en vector enz.. is nog iets te ingewikkeld voor mij.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Een font is opgebouwd uit vectoren, dus font + (platte) tekst is genoeg om er lijnen en bogen van te maken die je dan in CAD kan bewerken, verschalen en verplaatsen.
Dus overtrekken is zeker overbodig, onnodig werk en het wordt niet mooier van.
Indien nog nodig kan ik het ook voor je omzetten, maar er zijn vele programma's die het kunnen doen, sommige fonts zijn wat slordig gemaakt en geven soms open lijnen.

Gelijk weer een uitzondering die me te binnen schiet, ik heb ooit dit project een idee aan de hand gedaan om koreaans te kunnen schrijven op basis van een plaatje als tekst.
Scriptum
 
Laatst bewerkt:

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
@keesfrees helemaal mee eens als je het font hebt dan is dat het makkelijkste. Maar afgaande op de afbeeldingen die stefke me doorgestuurd heeft gok ik dat dit niet beschikbaar is. De bronafbeelding die hij heeft is ook van zulke slechte kwaliteit dat het overduidelijk is waarom hij zo'n slecht resultaat krijgt met de auto tracing.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
sorry voor de latere reacties, maar spijtig genoeg ben ik er achter gekomen dat je een cnc niet draaiend mag achterlaten
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
HOWLY SH*T man, dat is klote!! Zo te zien goed gebrand :eek: heb je nog iets kunnen redden? Was je die letters aan het frezen?
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
neen ik had juist de letters gefreesd als proef , en dan een werkstukje personaliseren in padoek. blijkbaar is de frees niet omhoog gegaan na het beëindigen en blijven draaien in het hout. Met dit als resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.