Hoeken zagen aan uiteinde houten plaat

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

wilbert

Nieuw lid
3 aug 2010
5
0
Beste houtbewerkers,

Ik heb nu zomervakantie en ik vind het altijd leuk om iets te doen te hebben. Vorig jaar heb ik van hout een sterrenkijker gemaakt en dit jaar wil ik graag de zigzagstoel van Rietveld na gaan maken. Ik zit echter met een praktisch probleem en ik zou graag advies van jullie willen. Ik heb hele mooie dingen op dit forum gezien, en ik denk dat jullie mij wel verder kunnen helpen.

Voor de zigzagstoel moet ik de uiteindes van planken in verschillende hoeken zagen, namelijk 67.5, 22.5 en 8 graden. 22.5 en 8 graden lukt heel aardig met een decoupeerzaag die ik onder een hoek zet, maar deze gaat maar tot 45 graden. Hebben jullie misschien een idee hoe ik 67.5 graden netjes kan afzagen?

Alvast bedankt voor de moeite!
Wilbert
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.689
3
Riemst
Met de zaag op 22,5° op de kopse kant van de plank. Praktisch gaat dit niet lukken zonder hulpmiddelen. De zaag kan je zo onmogelijk stabiel houden. Dit is op te lossen door de kopse kant te verbreden met een hulpplankje. Of misschien nog beter met een keper of balkje. Dit tegen de plaat klemmen met lijmtangen, en dan heb je een voldoende breed vlak om de machine stabiel te gebruiken. Een andere mogelijkheid zou kunnen met een bovenfrees, maar dan moet je wel een freesje onder de juiste hoek hebben.
 

wilbert

Nieuw lid
3 aug 2010
5
0
Bedankt Mathieu. De optie van op de kopse kant zagen had ik zelf ook al bedacht, maar ik dacht dat het te ingewikkeld zou zijn. Ik zal het morgen dan toch gaan proberen, of kent iemand anders nog een andere oplossing?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
0
Den Haag
www.artharg.nl
Eentje die er op lijkt: zaag eerst een stuk van de plaat op 22.5° van het vlak, klap dat als een boek open tegen de zijkant van de plaat. Maak op de grens een haakse zaagsnede, die zit dan op 67.5° van de kopse kant. Zie tekeningetje.


Attached files RietveldHoek.pdf (202.4 KB)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.689
3
Riemst
Maar zit je dan nog niet met hetzelfde probleem, namelijk dat je vlak te klein is om nauwkeurig met de wipzaag te kunnen werken. Je hebt een behoorlijk vlak nodig om de zaag stabiel te houden
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
0
Den Haag
www.artharg.nl
Je kan het trucje een paar keer uithalen: als je 1 zo'n duo'tje gemaakt hebt zaag je haaks op de vlakke kant recht af, daarna weer onder 22.5°. Van het eerder losgezaagde stel doe je er een aan de linkerkant, de ander rechts. Dan heb je al 4x de dikte van je plaat. Ik weet niet hoe dik de platen zijn waar je mee werkt?

Arthur
 

wilbert

Nieuw lid
3 aug 2010
5
0
Ik werk met beukenhouten platen van 18mm dik. Ik denk dat de door jou gesuggereerde methode dan niet mogelijk is?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
0
Den Haag
www.artharg.nl
Hoezo niet? Met twee zaagsneden (het kan namelijk nog iets efficiënter dan ik beschreef) heb je dan een vlak van bijna 9cm breed waar je je decoupeerzaag op kan zetten.

Arthur



Attached files
 

wilbert

Nieuw lid
3 aug 2010
5
0
Hartelijk bedankt Arthur, ik begrijp nu wat je bedoeld. Morgen ga ik het uit proberen. Ik houd jullie op de hoogte!
 

wilbert

Nieuw lid
3 aug 2010
5
0
Ik ben er vandaag mee aan de slag gegaan en ik kan jullie meedelen dat het allemaal is gelukt. Uiteindelijk heb ik gewoon van de kopse kant 22,5 graad afgezaagd. Een zaagplateautje had ik gecreëerd met behulp van een aantal plakjes die ik met een lijmklem ertegenaan vastgezet had.
Ik heb helaas geen fototoestel, dus ik kan het jullie niet laten zien.

Bedankt voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.