Hoekbureau halfzwevend stevigheid/doorbuiging?

jeefer

Nieuw lid
4 jun 2020
4
0
Hoi allemaal,

Voor mijn woonkamer wil ik een hoekbureau maken die half zweeft. De woonruimte heb ik afgescheiden met een roomdivider van ikea kallax 5x5. Hiertegen aan komt de hoekbureau.

Het idee is om twee gemelamineerde spaanplaten van 18mm dikte op elkaar te lijmen en aan elkaar schroeven met 3.5x30mm schroeven (vanaf onderkant). Hierdoor worden de bureaubladen 36mm dik en hopelijk geen risico op doorbuiging of iets dergelijks.

Ons budget is niet zo groot en dit project kan al gerealiseerd worden met 2 spaanplaten van 244x122.

Ik heb een schets gemaakt van hoe het eruit zal zien en hoe het bureau ondersteund wordt.

124294_1591267573382_1.jpg


124294_desk_1.jpg


Denken jullie dat dit bureau stevig genoeg is voor 2 mensen die af en toe erop leunen?

Het idee om 2 spaanplaten te gebruiken komt van deze video:
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Voor een grove indicatie zou je gebruik kunnen maken van onderstaande 'doorbuig-calculator':
The Sagulator – WoodBin

Ik zou zeggen, dat zal met het gewicht dat je zult toepassen (ik neem aan dat er ook spullen op komen te staan zoals boeken of een computer/laptop) op termijn wel gaan doorhangen.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Overigens kun je dit relatief eenvoudig oplossen, door bijvoorbeeld:
- één extra steunpoot in het midden van het blad te maken (eventueel wat verder richting te muur dan precies in het midden, om je knieën te beschermen)
- over de geheel lengte (breedte?) aan de achterzijde van het blad een extra balk (of plaat) te bevestigen van minimaal 15 cm dik (of breed), om doorhangen tegen te gaan.
 

jeefer

Nieuw lid
4 jun 2020
4
0
Overigens kun je dit relatief eenvoudig oplossen, door bijvoorbeeld:
- één extra steunpoot in het midden van het blad te maken (eventueel wat verder richting te muur dan precies in het midden, om je knieën te beschermen)
- over de geheel lengte (breedte?) aan de achterzijde van het blad een extra balk (of plaat) te bevestigen van minimaal 15 cm dik (of breed), om doorhangen tegen te gaan.

Optie 1 die je benoemt is niet echt haalbaar toch als ik ook wanddragers heb zitten
Optie 2 zou evt wel kunnen, maar dat zullen dan 4 losse balkjes tussen de wanddragers worden.


Spaanplaat buigt door in de loop van de tijd, ik zou multiplex gebruiken

En als ik spaanplaat 18mm met multiplex 18mm combineer, zou dat een oplossing kunnen zijn denk je?
In combinatie met de tips van @RedWoodWorking
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Optie 2 zou evt wel kunnen, maar dat zullen dan 4 losse balkjes tussen de wanddragers worden.
Ik zal tekeningen volgende keer beter bekijken; de wanddragers gaan voldoende de functie overnemen van zo'n dwarsbalk, dat lijkt me dan een beetje overkill. Ik heb overigens niet de ervaring dat Multiplex beter recht blijft dan spaanplaat; ook die buigt door als het niet ondersteunt wordt (wat in je ontwerp dus wel gebeurd :)).
 

jeefer

Nieuw lid
4 jun 2020
4
0
Ik zal tekeningen volgende keer beter bekijken; de wanddragers gaan voldoende de functie overnemen van zo'n dwarsbalk, dat lijkt me dan een beetje overkill. Ik heb overigens niet de ervaring dat Multiplex beter recht blijft dan spaanplaat; ook die buigt door als het niet ondersteunt wordt (wat in je ontwerp dus wel gebeurd :)).

Yes ok, de meeste mensen zeggen dat multiplex toch sterker is. Althans, spaanplaat is gemelamineerd ook best prima. Maar ik ga voor 36mm multiplex (2x18mm op elkaar)

Maar stel dat ik tafelpoten in het midden wil gebruiken ipv wanddragers, dan is die dwarsbalk alsnodig nodig toch?
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Maar stel dat ik tafelpoten in het midden wil gebruiken ipv wanddragers, dan is die dwarsbalk alsnodig nodig toch?
Afhankelijk van hoe zeker je wilt zijn dat het recht blijft op de lange termijn zou ik dat wel doen. Dit ligt ook een beetje aan waar je de poot precies neerzet; in het midden tussen de muur en voorkant bureau doet hij zijn werk het beste, maar zit je sneller met je knieën er tegen aan. Verder naar achteren, dan zou ik hem wel zo'n versteviging plaatsen.
 

WR1944

Oud hout
Met de wanddragers en tafelpoten is naar mijn idee alles voldoende ondersteund. Gevoelsmatig maakte het dan ook weinig uit of je spaanplaat of multiplex gebruikt. Het korte deel heeft de grootste niet-ondersteunde lengte. Daar zou een versteviging onder het blad op z'n plaats zijn. Zorg er wel voor dat de wanddragers solide in de wand verankerd zijn. Vooral op de bovenste bevestiging komt behoorlijk wat kracht.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Gewoon proberen, mocht ie toch teveel doorhangen/flexen kun je er altijd nog langs/dwars verstijvers toevoegen of een pootje.

Qua kosten zou je misschien een stompe deur kunnen overwegen. Is een hele stijve sandwichconstructie uit board en karton, licht maar “lastig” op maat te maken omdat je er dan nieuwe zijkanten in/op moet zetten. Een board deur van 201x103m kost je ca. 46,-. (Voorgegrond). Lengte tot 231m zo te koop.

Ook vind je ze geregeld op straat bij mensen die gaan verbouwen. Dikke kans dat je er dus voor nop 1 of 2 op de kop kan tikken. Gaten dichten, schuren, gronden en pauw! budget bureau!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Geplastificeerd spaanplaat is heel wat stijver dan gewoon spaanplaat door die harde toplaag.

kijk ook eens in het rek van de werkbladen.
die zijn wel wat duurder maar de toplaag daarvan is ook veel beter geschikt als bureau.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Zakt door. Ik heb een zelfde tafel gemaakt van een spaanplaat uit een dikte. De achterzijde staat op vertikale vloerbalken! Hier heb ik een van de vloer vrijstaande bak van gemaakt voor alle kabels en stopcontacten. Omdat er vier stoelen bij staan heb ik tussen elke stoel een dunne tafelpoot (Ikea) gemaakt en die redelijk ver onder het blad geplaatst. Ik denk de enige mogelijkheid om doorbuiging te voorkomen.
Die pplanken onder het blad lijkt me niet fijn omdat je daar je knieen tegen stoot
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
of als je zelf wat handig bent, maak je zelf een sandwich structuur op maat uit goedkoop hout en legt er een (dunne) mooie fineerplaat overheen of dunne MDF om te schilderen
 

jeefer

Nieuw lid
4 jun 2020
4
0
Dank allen voor de reacties. Ik ben nu bezig met het bouwen maar kwam erachter dat dat muurhoekje wat ik heb geen 90 graden is. Dom van mij om niet eerst te checken, want het is een oud huis. Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.

Uiteindelijk 30mm multiplex geworden (2x15mm) omdat alle 18s er niet meer waren op dat moment :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.