hoek groter dan 45 graden zagen op formaatzaag, hoe doen jullie dat?

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Beste Forum leden,

Met enige regelmaat lopen we in onze werkplaats tegen het volgende probleem aan... We moeten een hoek zagen die groter is dan 45 graden. Wij lossen dit vaak op de volgende manier op. Deze oplossing is redelijk veilig (met klemmen) en het resutaat is prima, een nadeel is dat het erugh tijd rovend is en dat het alleen werkt bij kleine panelen tot ongeveer 100cm lang.
IMG_6265.JPG
Ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen met relatief kleine panelen.
Ik ben nog veel benieuwder hoe jullie dit oplossen voor lange panelen (dus met de lange zijde omhoog) of voor lange panelen waarvan de lange zijde een in een hoek van meer dan 45 graden moet worden gezaagd.

Graag een open discussie, waarin alles mag worden gevraagd ook hele simpele vragen. Ik wil jullie wel verzoeken ON-topic te blijven.
Hartelijk,
Rik
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
een vraag in de roos, rik !

ik heb @Fluo dit in een recent draadje van hem zien gebruiken
het heeft mijn technische interesse opgewekt, want ik heb dit niet direct nodig
tot nu toe heb ik slechts 1 maal de nood gehad om voor een Z-trap in 75° en in verstek hoeken van 37,5° te zagen
dat heb ik toen door iemand met een grote cnc (moeten) laten doen

gaat het om kleinere zaagsneden, bv platen van 18 mm, waar de zaagsnede minder groot is dan bij traptreden van 35 mm dik, dan doe ik dat met een zaagblad op mijn kantelbare spilfrees
die gaat tot 45°
naar de zijde van de wagen weg
ondertussen heb ik gezien dat er frezen zijn die naar beide zijden kantelen
de grootte van de zaagsnede is in principe tot de straal van de cilinderopening waarin de spilfrees huist, beperkt
uiteraard na aftrok van de straal van de freesas
in praktijk kan je breder zagen, maar dan moet het zaagblad volledig boven het werkblad van de frees staan
de grootte van het paneel wordt enkel door de werkingsgrootte van je rolwagen beperkt
 
Laatst bewerkt:

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik heb het tot nu toe inderdaad zo gedaan zoals je voorstelt. Ik probeer verder altijd dit soort hoeken op grote panelen te vermijden door ontwerpkeuzes, maar soms ontkom je er niet aan.

Je zou de o.a. de Festool HK 55 kunnen gebruiken, die gaat tot 50 graden. Een andere invulzaag met lineaal kan ook, door de lineaal onder een hoek op het materiaal te leggen. Je zou een aantal standaard wiggen kunnen maken die je in de lengte onder de lineaal kunt leggen, bijvoorbeeld van 5 /10 /15 graden. Als je dat een beetje netjes doet kun je ook lange verstekken met scherpe hoeken netjes zagen.

Rick
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
een vraag in de roos, rik !

ik heb @Fluo dit in een recent draadje van hem zien gebruiken
het heeft mijn technische interesse opgewekt, want ik heb dit niet direct nodig
tot nu toe heb ik slechts 1 maal de nood gehad om voor een Z-trap in 75° en in verstek hoeken van 37,5° te zagen
dat heb ik toen door iemand met een grote cnc (moeten) laten doen

gaat het om kleinere zaagsneden, bv platen van 18 mm, waar de zaagsnede minder groot is dan bij traptreden van 35 mm dik, dan doe ik dat met een zaagblad op mijn kantelbare spilfrees
die gaat tot 45°
naar de zijde van de wagen weg
ondertussen heb ik gezien dat er frezen zijn die naar beide zijden kantelen
de grootte van de zaagsnede is in principe tot de straal van de cilinderopening waarin de spilfrees huist, beperkt
uiteraard na aftrok van de straal van de freesas
in praktijk kan je breder zagen, maar dan moet het zaagblad volledig boven het werkblad van de frees staan
de grootte van het paneel wordt enkel door de werkingsgrootte van je rolwagen beperkt
interssant! daar had ik nog niet aan gedacht.... heb jammergenoeg geen freesmachine, maar dit geeft me wel ideeen voor een oplossing.
Alvast bedankt.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb het tot nu toe inderdaad zo gedaan zoals je voorstelt. Ik probeer verder altijd dit soort hoeken op grote panelen te vermijden door ontwerpkeuzes, maar soms ontkom je er niet aan.

Je zou de o.a. de Festool HK 55 kunnen gebruiken, die gaat tot 50 graden. Een andere invulzaag met lineaal kan ook, door de lineaal onder een hoek op het materiaal te leggen. Je zou een aantal standaard wiggen kunnen maken die je in de lengte onder de lineaal kunt leggen, bijvoorbeeld van 5 /10 /15 graden. Als je dat een beetje netjes doet kun je ook lange verstekken met scherpe hoeken netjes zagen.

Rick
Daar heb ik idd ook over nagedacht, wellicht ga ik dat ook wel maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ik heb twee dewalts, een 9 inch uit 1956 en een 1875 uit vermoedelijk 1959. Maar dat is niet relevant. Je kan het zaagblad van vertikaal naar horizontaal stellen en alles er tussen in. Hoekinstelling met een gradenboog, maar kan ook met bijvoorbeeld een wixie. Als je het op een formaatzaag wil kunnen, met de plaat vlak op de wagen, kan je een freeskop op de zaag as zetten. dan kan je van 45 tot vlak. Ik heb een metabo flury kop van 180mm, die is speciaal voor het gebruik op een zaagmachine. Daar kunnen messen tot 50 mm breed op. Als je met pulpplaat werkt, moet je er dan wel hardmetalen messen bij kopen.
 
J

j1eke

Guest
Ja, de methode zoals in het filmpje is de meest bekende, denk ik.

Voor dunne panelen zou je misschien een groefzaagblad, of zelfs een groeffrees kunnen monteren en dan rechts van het blad kunnen werken, zodat je in de kopse kant zaagt?? Voordeel zou zijn dat je altijd binnen de kantelmogelijkheid van de zaag blijft. Nadeel is dat je paneeldikte beperkt is, of je moet het met proefstukken in twee keer kunnen doen. Gaat ook aardig wat tijd kosten. Lijkt me ook geen prettige om te doen, maar in theorie niet heel anders dan gewoon een fase frezen op de spilfrees. Druk blijven houden op het werkstuk is alleen wat lastiger.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
We zoeken een methode die sneller is en vooral een waarbij we grotere werkstukken kunnen vastklemmen.
Het verschil met jou foto en het filmpje is dat er in het filmpje twee "jigs" gebruikt worden waardoor je niet/minder in lengte beperkt bent. Of het qua instellen/werken op die manier eenvoudiger is kan in niet beoordelen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
Voor een verloop in de werkplaatsvloer heb ik indertijd de afschuiningen op mijn Hammer gezaagd door de langsgeleider schuin te zetten. Ik kan niet goed inschatten of dit goed toepasbaar is voor grotere lengtes. Er moesten wel een aantal hulpstukken tegen de geleider en op de roltafel worden. Hopelijk spreken de foto’s voor zich.

Fons

E1560A82-DE58-46B6-9BE3-7BF67175DBA5.jpeg

88478288-CA5A-4D97-8AB2-A2CB22A809D9.jpeg

7F0747DF-ADB8-4ED5-A918-DAF98BDD9675.jpeg

87726689-C335-4B64-94D4-85C0CE4BC987.jpeg

843E00C8-37C4-4891-B352-DDB174C80BA3.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Je kijkt ook niet veel ruimte tussen je rolwagen en je vaste tafel te hebben voor bijvoorbeeld een freeskop.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je kijkt ook niet veel ruimte tussen je rolwagen en je vaste tafel te hebben voor bijvoorbeeld een freeskop.
is dit een antwoord naar rik of naar mij toe ?

ik schat dat rik een felder uit de 7-reeks of een kappa heeft
werk je regelmatig met lange rechte stukken, dan is een spilfrees met doorvoerapparaat handig
er zijn veel types met een combinatie van zaag, spilfrees + rolwagen

indien naar mij toe . . .
haaks op de rolrichting van de wagen heb ik een standaardaanbouwtafel van 60 cm breed die 200 cm uit steekt
van die tafel tot de spilfrees is het nog 20 cm
een plaat wordt dus over 220 cm ondersteund
en ze mag gerust 60 cm over die 220 cm uitsteken
bijkomend heb ik een kleine verplaatsbare aanbouwtafel
geen probleem met grote platen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Het gaat niet om de tafel. Als je een freeskop op je zaag as wil zetten, dan moet er genoeg ruimte voor zijn. Je wil niet over de hele lengte een stuk aluminium van je tafel af frezen. Op de eerste foto lijkt de ruimte beperkt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het gaat niet om de tafel. Als je een freeskop op je zaag as wil zetten, dan moet er genoeg ruimte voor zijn. Je wil niet over de hele lengte een stuk aluminium van je tafel af frezen. Op de eerste foto lijkt de ruimte beperkt.
ok
begrepen
freeskop op een zaagas ?
bij mij gaat er een groevenfrees van 8 mm op
nog niet voor breder gekeken
ik weet dat je bij een hammer een langere as kan hebben om bv een dado op te zetten
maar een freeskop op een zaagas ?
toch geen kop voor flury's ? :unsure:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.