hoek berekenen

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Hallo,

Ik heb even een probleem. Ik heb een tekening met maten voor een aanrechtblad.
Nu wil ik een offerte laten maken voor het blad en nu willen ze de rugmaten weten. Aangezien ik op moment geen ruimte heb om de keuken neer te zetten kan ik de rugmaten dus niet opmeten.

Nu weet ik dat je met de stelling van pytagoras dit zou moeten kunnen berekenen, maar daar kom ik niet uit.

Misschien dat jullie me kunnen helpen op de bijgevoegde tekening zie je de +/- maten.

Alvast bedankt voor jullie rekenhulp :D

groeten jesse

Attached files
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Ik heb geen rekeningmachine bij de hand, maar dit zijn de berekeningen die ik heb gemaakt: (je moet de wortels nog uitrekenen)

De stelling van pythagoras is als volgt: "Het kwadraat van de schuine zijde is gelijk aan de som van de kwadraten van de rechthoekzijden"

Voor de bovenkant:

Je moet dus A hebben om de volledige achterkant te kunnen vinden:

pythagoras: 70²=60²+A² ==> A= De wortel van (70²-60²) = de wortel van 1300
Afstand bovenkant: 130cm + wortel(1300)

Voor de linkerbovenhoek:

Deze afstand is gelijk aan de afstand van je voorkant van die rechthoek?
Dan is dat ook 80 cm

Voor de zijkant:

Hier is de driehoek waar je je berekening in doet net hetzelfde als de eerste.
De rechthoekzijde (A) is dus ook de wortel(1300)

Hier is de totaalafstand van de achterzijde dus 176cm+wortel(1300)


Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Succes er mee !

Attached files
 

WR1944

Oud hout
De stelling van Phytagoras geldt voor een rechthoekige driehoek. Om de schuine zijde te berekenen neem je het kwadraat van de rechte zijden, tel die samen en trek de wortel uit dat antwoord. Als je bij een hoek van 45° de rechte zijden wilt weten neem je de schuine en deelt die lengte door de wortel uit 2 (ongeveer 1,41).
Helaas is op je schets niet helemaal duidelijk tot waar je maatpijlen precies lopen. Als je het geheel opdeelt in rechthoeken en rechthoekige driehoeken kan je alle zijden berekenen en de gevraagde lengtes vaststellen. Als je een goede schaaltekening maakt heb je een aardig controlemiddel om te zien of je berekening klopt.
Succes.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik snap er niet van haha ben het rekenen verleerd terwijl je dat in het vak toch aardig moet kunnen. :?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo daar.
Het 176 cm-blad wordt tot in de hoek 176 + 60 + 70/wortel(2) en het
130 cm-blad 130+ 60 + 70/wortel(2).
Wortel (2) = 1,4142.

Daarbij neem ik aan dat het schuine gedeelte in de hoek onder 45 graden staat en dat het 130 cm-blad aansluit op het schuine 80 cm-deel (op je tekening steekt het uit).

Als je nog eens wat meer te berekenen hebt dan meld je je maar.
Succes ermee.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
hoi bedankt voor de reacties:

ik kom dan uit op 183.9 en 216.4.

Hoe komen jullie aan de 70 dan?

mvg. jesse
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
70 is de lengte van de rechthoek wat je keukenhoek maakt, en dan ook de schuine zijde van de driehoek waarin je de berekeningen maakt. (zie tekeningen in vorige comment)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.