Hoek aanrechtblad opkrikken

Maddy

Nieuw lid
4 nov 2023
4
1
Utrecht
Ons aanrechtblad zit met met voegen vast aan de muur en met enkele schroeven vast op het kastjesonderstel. In een hoek stond een zwaar espressoapparaat. In die hoek zijn in de loop der jaren de voegen losgegaan (wederzijds 20 cm.) en met het kastjesonderstel naar beneden gezakt (halve tot hele cm). Ik wil het herstellen. Mijn idee is om de hoek op te krikken, er een permanente stut onder te plaatsen, en vervolgens de voegen af te kitten. Goed plan? Iemand een advies voor het opkrikken, hoe en waarmee?
 

Maddy

Nieuw lid
4 nov 2023
4
1
Utrecht
Bedankt voor de reactie. Ja, er zitten stelpoten onder het aanrecht, aan de muurzijde en aan de keukenzijde. In de verzakte hoek zit er maar 1. De hoekkast is in feite 1 langwerpige plank, waarvan elke zijde met een lat is vastgeschroefd aan (ik vermoed) MDF plaat. Echter aan de korte kant waar de hoek is verzakt ontbreekt een stuk van deze lat, omdat daar de waterleidingbuizen lopen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een kastje verzakt niet
het kastje is dan waarschijnlijk gewoon stuk.

versterk het kastje en druk het daarna weer omhoog tegen het blad.
tot je tevreden bent.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Iets als hieronder zou je in het klein kunnen doen onder je aanrechtblad?
Ik heb op soortgelijke wijze eens een verzakte inbouwkoelkast weer recht gezet. Werkte best goed, wel wat passen en meten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maddy

Maddy

Nieuw lid
4 nov 2023
4
1
Utrecht
@ Chevy66: Bijgaande foto's geven de boven- en onderkant weer. Op de middelste foto is te zien dat het een kast is met draaivak om de metalen buis in het midden. Daarachter is de donkergrijze muur te zien (met waterleiding e.a. buizen). Geen steunbalk tegen achtermuur. De rechterfoto laat zien dat de stelpoot flink scheef staat.
 

Bijlagen

  • Bovenkant.jpg
    Bovenkant.jpg
    57,3 KB · Weergaven: 70
  • Onderkant.jpg
    Onderkant.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 70
  • Stelpoot.jpg
    Stelpoot.jpg
    62 KB · Weergaven: 71
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het is een hoek keuken? Je moet een hoop dragende elementen missen om een houten blad zo te laten zakken. Helaas zijn de foto's niet zo genomen, dat ik er wat nuttigs over kan zeggen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
De meeste carrouselkasten zijn vrij slap, maar deze heeft zo te zien zelfs nauwelijks meer een poot om op te staan en is ook nog half gesloopt om leidingen weg te werken. De draagkracht van die kast is gewoon te beperkt.
Ik zou een balkje tegen de muur schroeven, en met 2 lange wiggen het blad omhoog brengen en gelijk daarna het geheel fixeren door er bijvoorbeeld een schroef van onderaf in te draaien. De kast kun je weer wat beter ondersteunen door wat extra poten eronder te plaatsen, bijvoorbeeld een stel van deze: Komplett-Set
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.