Hoe zou jij deze tafel bewerken?

Venfrenk

Nieuw lid
15 mei 2022
7
9
Den Haag
Hallo daar!

Ik ben van een oude Iroko parket vloer een tafelblad aan het maken. (ben niet 100% zeker of het Iroko is maar ga er vanuit)
Nu dacht ik zelf het te bewerken met een likje Tung olie en daarna met skylt 2 componenten lak.
Met kleine kinderen moet de tafel bestand zijn tegen alle smerigheid die kinderen doen op een tafel.
Vandaag tung olie getest op een klein stukje hout maar ik het wordt zo ontzettend donker dat het aan grootmoeders kamer kast doet denken.
Ik wil het graag zo licht mogelijk of origineel van kleur te houden maar niet bewerken met white wash ofzo.

Wat zou jij doen om de tafel zo licht mogelijk van kleur te houden maar toch goed te beschermen?
Ik hoor het graag.

Groet Frank,
 

Bijlagen

  • 3.2.jpg
    3.2.jpg
    31 KB · Weergaven: 64
  • 4.jpeg
    4.jpeg
    85,8 KB · Weergaven: 61
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    79,6 KB · Weergaven: 63
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    153,1 KB · Weergaven: 61
J

j1eke

Guest
Waarom wil je het eerst oliën? Denk dat elke olie het die kleur gaat maken. Alleen Skylt is ook gewoon genoeg als je de kleur zo mooi vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Venfrenk

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Tijdje geleden een badkamer meubel in eiken opgeleverd die ik met Ciranove Fortico 2C-natural met succes heb behandeld. Iedereen vroeg "is ie wel behandeld?"... heb geen aandelen van ze maar kan dit merk zeer aanbevelen (is eigenlijk voor vloeren, dus super krasvast)
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje en Venfrenk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tijdje geleden een badkamer meubel in eiken opgeleverd die ik met Ciranove Fortico 2C-natural met succes heb behandeld. Iedereen vroeg "is ie wel behandeld?"... heb geen aandelen van ze maar kan dit merk zeer aanbevelen (is eigenlijk voor vloeren, dus super krasvast)
heb dit voor een eiken trap gebruikt
wel de 1C-versie
je denkt echt dat het hout onbehandeld is
heb ecofix plus als grondlaag gebruikt
een 2C heb ik nog nooit gebruikt
tot nu toe is alles prima zonder menggezooi gelukt
 
J

j1eke

Guest
Waarom is dat raadzaam, is dat voor vettigheid weg te nemen of zo?
(gewoon nieuwsgierig)

Ik heb op mijn eikenblad Skylt Titanium 5550 2k gerold, deze lak heb ik gekozen omdat deze de minste verkleuring geeft, erg mat is en sterk. Het hout blijft heel naturel. Althans, dat is mijn bevinding.
Er zit een stof in waardoor afwerkingslagen met organische verbindingen (zoals polyurethaan) slecht kunnen uitharden. Toevallig vorig jaar een keer opgezocht. Weet er het fijne ook niet meer van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Waarom is dat raadzaam, is dat voor vettigheid weg te nemen of zo?
(gewoon nieuwsgierig)

Ik heb op mijn eikenblad Skylt Titanium 5550 2k gerold, deze lak heb ik gekozen omdat deze de minste verkleuring geeft, erg mat is en sterk. Het hout blijft heel naturel. Althans, dat is mijn bevinding.
als je skylt gebruikt moet je dan ook de onderkant behandelen? even veel lagen als de bovenkant?
stel dat er al in het verleden olie op de tafel is gezet, kan je dan nog steeds afwerken met skylt?

thnx
Wim
 
Laatst bewerkt:

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nou, ik heb dat wel gedaan, boven en onder heb ik 3 lagen gedaan bij mijn eettafel.
Bij mijn tweede tafel waarvan ik het blad zelf hebt gemaakt heb ik het 6x gedaan.
Mijn vrouw gaf aan dat bij de eettafel het lastig was om deze af te nemen, vandaar ben ik voor 6x gegaan met tussen door heel fijn schuren. De eerste laag heb ik niet geschuurd op advies van Bijtel, de tweede laag ben ik begonnen ik dacht met korrel 240, daarna fijner per laag, de een na laatste laag heb ik gedaan met 1600.
Resultaat is dat het blad fijn kan worden afgenomen, je voelt nog steeds de structuur, het is geen glasplaat geworden. Het blad heeft nog steeds een naturale look, mat en weinig kleur verlies wat betreft hoe het kale hout was.

Of je de onderzijde even veel moet behandelen durf ik dus niet met zekerheid te zeggen, ik heb er wel voor gekozen.
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Altijd beter ook onderkanten, achterkanten, buitenzicht-kanten etc. ook minimaal 1x mee te nemen ivm. gelijke op- en afname van vocht. Als je 1 kant afwerkt (afsluit van de lucht) en de andere kant niet dan zal die kant blijven 'ademen' en dus vocht opnemen en afgeven, resultaat is dat je hout dan krom kan trekken
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Altijd beter ook onderkanten, achterkanten, buitenzicht-kanten etc. ook minimaal 1x mee te nemen ivm. gelijke op- en afname van vocht. Als je 1 kant afwerkt (afsluit van de lucht) en de andere kant niet dan zal die kant blijven 'ademen' en dus vocht opnemen en afgeven, resultaat is dat je hout dan krom kan trekken
is dit voor skylt wat een soort vernis is
is dit ook wanneer een olie wordt gebruikt? bv Osmo TopOil?
 
J

j1eke

Guest
is dit voor skylt wat een soort vernis is
is dit ook wanneer een olie wordt gebruikt? bv Osmo TopOil?

Ja, wordt altijd aangeraden zodat het hout van beide kanten gelijkmatig vocht opneemt en afgeeft. Als één kant van het hout vochtiger is dan de andere kant kan het krom trekken..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.