Hoe zit jullie gereedschap wand in elkaar ??

J-han

Nieuw lid
15 nov 2013
2
0
haha, kijk even links aan de binnenkant van de kastdeur(rechts onder achter de twee potjes). ;-)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb ook french Claets , gewoon schuine randjes. Op het idee gekomen door Steve ( mere mortels) Ook heb ik zijn idee gejat om voor alles passende haken te maken. Dit is wel veel meer werk maar ik merk wel dat ik VEEL minder mis grijp. Nu is het een gewoonte geworden om alles weer terug te hangen. Er is nog ruim een meter vrij. Misschien koop ik nog wel een schaafje .
IMG_1215.jpg
IMG_1216.jpg
IMG_1218.jpg
IMG_1220.jpg
IMG_1222.jpg
IMG_1223.jpg
IMG_1224.jpg
IMG_1225.jpg
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Heey Toxiq

Volgens mij lopen wij n beetje gelijk op met t in richten van de werkplaats, werkbladen, freestafels en nu weer t gereedschap op hangen. Ik denk dat ik ook voor n stukje french cleats ga..
Groetjes en succes, en iedereen bedankt voor de inspiratie!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat idee voor french cleats voor een gereedschapswand ga ik zeker onthouden!
Het is een geweldig en ook veelzijdig systeem. Voor deze toepassing was ik er niet opgekomen.

Ik heb ze in de stuurhut van mijn schip gebruikt om de lessenaar rondom aan op te hangen. Dat zijn complete kasten, die niet op de vloer konden worden gebouwd. Die is uitneembaar om eventueel de motor uit de machinekamer te kunnen takelen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Dit "french clean" systeem gebruik ik ook door de hele werkplaats. ERG handig en gemakkelijk. of je nou een kastje of gewoon een aantal pennen ophangt of een beitelrekje het gaat met hetzelfde gemak en even stevig.
Daarbij kun je bijvoorbeeld een setje beitels ergens anders in de werkplaats ophangen als je daar een projectie doet. (mits je het systeem natuurlijk door je hele werkplaats gebruikt.
overigens is er ook een Nederlandse naam voor dit systeem maar die is me even ontschoten. Als ik tijd heb zal ik een fotootje posten

succes!

De Nederlandse term is haaklat. De meest bekende versie is een hoek onder 45 graden. Daarnaast zijn er verschillende varianten bekend.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heey Toxiq

Volgens mij lopen wij n beetje gelijk op met t in richten van de werkplaats, werkbladen, freestafels en nu weer t gereedschap op hangen. Ik denk dat ik ook voor n stukje french cleats ga..
Groetjes en succes, en iedereen bedankt voor de inspiratie!

Dat klopt, ik ga nog even in jouw draadje neuzen, ook veel foto's ? videootje al gezien in het werkbank draadje ? ook wel geinig
 

WR1944

Oud hout
Nu de french cleats weer volop in de schijnwerpers staan overweeg ik om de laatste paar meters vrije muur in m'n kelder ook maar te voorzien van die cleats. Zo kan ik een deel van m'n uit Nederland meegebrachte gereedschap, dat ik feitelijk dubbel heb, toch grijpklaar aan de muur hangen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Er stond in een tijdschrift een aantal voorbeelden van een werkplaats met haaklatten. Maar ik weet niet meer waar dat was.

Edit.

Ik heb het gevonden. Het stond in ShopNotes Nr 132
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Een keeplat is zo'n lat met van die keepjes.
Daar kunnen dwarslatjes in geschoven worden, waar dan weer een plank opgelegd kan worden.
Ik heb ze pas gemaakt voor een kast. (nou ja, eerst vier gekocht, maar later bleek dat het twee verschillende maten waren).

keeplat.jpg

grts, Raymond
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik had ook google gebruikt, en bij keeplat krijg je ook de andere te zien. Misschien streekgebonden? De keukenkastjes van bruijnzeel hingen vroeger op met dit soort latten, toen noemden ze het hier keeplatten. (Joost de Vree kent wel keeplatten en geen haaklatten)

grts
Ronald
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij een ex-werkgever van mij noemden ze ze verstekklampen, werden alleen gebruikt voor het (permanent) ophangen van kasten.
Interessant topic trouwens met een boel goede ideeën.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Hij heeft er een filmpje van gemaakt:
[iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/53Upi0GUwVw" frameborder="0" allowfullscreen][/iframe]
Hoe werkt het embedden van youtube?

Door in de editor balk boven het tekstvlak van de editor op de "video" knop te klikken en dan vervolgens de url van de video in te voeren.
Gebruik dus niet de "embed" link van youtube, daar kan het forum niet mee omgaan. Echt embbeden met plaatje is ander verhaal en kan niet standaard op dit forum.
Hiervoor zal de admin een extra module moeten installeren.

Onderstaan de link naar de video

 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Hoi Toxiq,

ik heb geen gereedschaps wand (meer) behalve een paar latten waar ik snel spullen achter kan steken en magneetstrips. Ik heb wel een flinke gereedschapswagen met veel laden (diep en ondiep) ( waar op de vierkante meter zeer veel in past. Voor de laden heb ik een flexibele indeling gemaakt van multiplex.. Eigenlijk niks bijzonders maar best handig als je niet zoveel wand-ruimte hebt. Daarnaast een houten rek van 30cm diep waar van alles in opgeborgen kan worden.

Hout snij spullen (is best veel) zitten in compacte rol-etuis.

Door Fine Woodworking (The Taunton Press) is een boekje uitgegeven over (kleine~) werkplaatsen/inrichting, misschien heb je daar ook wat aan (Baptist).

Met vriendelijke groet,

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.