Hoe zit dat nu met schellak / shellac?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.536
1.360
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Met tissues (i.c. toiletpapier). Vel afscheuren, driemaal vouwen, druppel bruislijm erop en met draaiende draaibank onder druk over het houtoppervlak verdelen. Daarbij desintegreert je tissue ;-) Hierna napoetsen met een nieuw gevouwen tissue. De door de wrijving gegenereerde hitte zorgt voro een 'instantane' uitharding van de lijm (niet echt instantaan, maar voldoende om schuimvorming te voorkomen). Voro het beste resultaat een keer of 5 herhalen met tussenpozen van een uur of zo. In de praktijk doe ik het meestal 5 keer met tussenpozen van een paar minuten - goed genoeg voor mij, maar langer laten naharden levert wel een betere coating op. En ja, je krijgt het nog steeds aan je vingers. De enige remedie daartegen is 'latex' handschoenen gebruiken. Dat doe ik echter alleen bij epoxywerk (lijmen van bamboestrips).

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.