Hoe zagen jullie verstek (45 graden of andere hoeken)?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.890
3.761
Gaanderen
Tuurlijk, maar met een verstekstans kun je geen balken en dergelijke op verstek zagen. Het is een beetje het verhaal van schieten met een hagel-geweer, maar je raakt het object wel. Nog beter is de speciale verstekzaag van Festool, maar daarvoor geldt weer dat die geen hagel schiet & als ik die zou aanbevelen ondermijn ik mijn eigen argumentatie, dus. " ))

Wil je trouwens een verstekstans of guillotine kopen, met deze mensen heb ik goede ervaringen:

(Rot-site uit het jaar nul, gewoon de catalogus bekijken.)
Mijn verstekstans kan 10x10 cm knippen. (lees stukjes eraf schaven) Koste ongeveer 200 euro tweede hands.
10 x 10 is toch wel een balkje. Knip ik er ooit 10x10 mee. Een keer om te kijken of het kon met beuken hout.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.722
2.559
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd hoe jullie verstek zagen.

Ik heb een afkortzaag, maar dat ding (Makita) krijg ik onmogelijk ingesteld om een 90 graden hoek te zagen, laat staan 45 graden. Deze is al een keer terug naar de fabriek geweest, maar dat was weggegooide tijd gezien ze er niks aan hebben gedaan en wel aangaven dat ze het goed hadden ingesteld...

Ik ben nu een frame aan het maken voor een spiegel met een 45 graden verstek op iedere hoek. Ik ben wel in het bezit van een tafelzaag met slede om 90 graden kunnen te zagen (goh, waarom zou ik dat toch hebben...). Maar nog niks voor afwijkende hoeken. Ik sta open voor handgereedschap, maar wil wel iets dat echt betrouwbaar een hoek kan zagen en idealiter niet iets dat te duur is. Ik heb de Hongdui mitre gauge op het forum al voorbij zien komen vorige week, maar dat is toch wel prijzig.
Kun je in die slede niet een houten deel leggen onder 45 graden. Om die goed uit te richten gebruik ik zelf afplakkend om het aan 1 zijde iets op te dikke. Heb je een goede grote winkelhaak?.

Een andere oplossing voor lijst om de spiegel is, de delen zo goed mogelijk op 45 graden zagen. ze precies op 90 graden tegen elkaar aanleggen en dan nog eenmaal met de zaag door de niet sluitende voeg te gaan. Dan past het zuiver.

met een goede handzaag en verstekhaak lukt het natuurlijk ook. Netjes aftekenen met een mes, met een beitel de mes lijn iets verdiepen zodat je een mooi begin voor de zaag krijgt en dan zagen.
Het werken met handgereedschap geeft veel voldoening. Kijk naar wat je handen kunnen en niet altijd de mogelijkheden van machines.

jaap

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.042
73
Omgeving Amersfoort

Ik heb een afkortzaag, maar dat ding (Makita) krijg ik onmogelijk ingesteld om een 90 graden hoek te zagen, laat staan 45 graden. Deze is al een keer terug naar de fabriek geweest, maar dat was weggegooide tijd gezien ze er niks aan hebben gedaan en wel aangaven dat ze het goed hadden ingesteld...

Ik ben nu een frame aan het maken voor een spiegel met een 45 graden verstek op iedere hoek. Ik ben wel in het bezit van een tafelzaag met slede om 90 graden kunnen te zagen (goh, waarom zou ik dat toch hebben...). Maar nog niks voor afwijkende hoeken. Ik sta open voor handgereedschap, maar wil wel iets dat echt betrouwbaar een hoek kan zagen en idealiter niet iets dat te duur is. Ik heb de Hongdui mitre gauge op het forum al voorbij zien komen vorige week, maar dat is toch wel prijzig.

waarom maak je dan niet een jig / zaagslede op 45 graad voor je tafelzaag?

of druk in je 90 graad slede een goede speedsquare, dan kun je daar je werkstuk mee op 45 graad zagen.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.550
702
Prov. Groningen
Ik zou voor de Marktplaats Ulmia gaan. Je ziet gauw genoeg of ie compleet is en onbeschadigd.
Even de geleiders in de gaten houden, daar komt het wel zo'n beetje op aan.
Ik heb er zelf eentje die de som van 4 euro heeft gekost, mijn doel is @chevy66 te verslaan een een te krijgen met geld toe.:ROFLMAO:

Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.381
1.084
Enschede, Twente
Kijk: heb ik met een Kapex 120 gemaakt. Is het perfect? Neen, maar voor de tweede keer zelf lijsten maken (from scratch) niet verkeerd, toch?

tempImagesu6EDs.jpg

En om terug te komen op mijn aanbeveling: er zijn natuurlijk heel veel gereedschappen en machines voor specifieke doeleinden, maar het is niet iedereen gegeven die aan te schaffen of te hebben (ruimtegebrek! lege portemonnee!). Vandaar mijn suggestie eerder. Maar zo'n guillotine is natuurlijk geweldig om te hebben. Komt ook van pas op de charcuterie-met-borrels-avond van de Lions.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.647
2.765
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kijk: heb ik met een Kapex 120 gemaakt. Is het perfect? Neen, maar voor de tweede keer zelf lijsten maken (from scratch) niet verkeerd, toch?

Bekijk bijlage 161278

En om terug te komen op mijn aanbeveling: er zijn natuurlijk heel veel gereedschappen en machines voor specifieke doeleinden, maar het is niet iedereen gegeven die aan te schaffen of te hebben (ruimtegebrek! lege portemonnee!). Vandaar mijn suggestie eerder. Maar zo'n guillotine is natuurlijk geweldig om te hebben. Komt ook van pas op de charcuterie-met-borrels-avond van de Lions.
als het echt precies moet zijn, leg ik er mijn digitale hoekmeter tegen
én zaag ik eerst een proefstuk

• Leuk
Waarderingen: Roelv en Roel22

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
231
121
Amersfoort
Ik sluit me aan bij Bert zijn visie. Ik ben nu toevallig een frame aan het maken voor een spiegel, maar dat is eerder een uitzondering voor mij. Ik koop graag gereedschappen die voor veel dingen inzetbaar zijn, dat ze dan niet perfect zijn voor een specifiek geval neem ik er bij de koop op toe.

Mijn 'werkplaats' is 2 bij 3 meter. Ik ben dus heel bewust aan het kiezen welke dingen ik koop en hoeveel ruimte ze in beslag nemen. Als ik meer ruimte zou hebben zou ik ook meer gereedschap hebben, vrees ik.

Tot dusverre sluit de futselplank het beste aan, samen met een tafelzaag jig. Ik zit alleen met probleem van tijd, een tekort eraan. En ook een tekort aan vaardigheden om een perfecte 45 graden hoek mooi aan te laten sluiten. Allemaal excuusjes, maar voor het huidige projectje is het even niet anders.
Zelf dingen maken is een optie, maar ik had gehoopt op een gepaste oplossing voor onder de 100 euro.

Tweedehands ga ik zeker verder onderzoeken, ik ga eens kijken of ik er eentje voor 3 euro kan scoren! Niet dat het een competitie is ;).

Bedankt voor alle input!

• Leuk
Waarderingen: jaap

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
231
121
Amersfoort
welke?

ik heb er ook 1 en die kan je toch echt nauwkeurig afstellen.
(zuivere hoeken beginnen overigens met recht zuiver haaks hout.)
MAKITA Afkortzaag LS1018LN om precies te zijn. Maar die van mij is helaas geen beginnen aan.

Je kan de fence natuurlijk aanpassen om dit te bereiken, maar in het frame is je speling beperkt door het ontwerp. Een enkele graad aanpassen kan. Helaas zit je dan nog steeds rond de 89 graden, en ik kan waarschijnlijk tussen de 87 en 89 bereiken.
Nu kan je het wel ietsjes duwen voordat je het aandraait, maar omdat er een inkeping in zit die 90 zou moeten zijn, lukt het mij niet om de 90 te behalen. Op het moment dat ik het aandraai duwt het altijd naar het midden van die inkeping en dus is 90 graden niet haalbaar, maar bijvoorbeeld 34 is wel te doen doordat daar geen inkeping in zit.

Je bent van harte welkom om in Amersfoort een poging te wagen, maar zelfs nadat het terug naar de Makita fabriek was geweest lukte het nog niet. Ter informatie, ik test dit door: Men neme een brede plank a 10cm+. Zaag hier op '90' graden een stukje af. Neem een tweede plank en doe hetzelfde. Leg nu de 2 uiteinden tegen elkaar en kijk langs de lengte. Als je de 'fence zijde' aan dezelfde kant houdt sluit dit wel aan, want 89 op 91 is nog steeds recht. Maar als ik de fence zijde omwissel dan is het 91+91 en dat komt uit op 182 ipv 180. En dat is niet handig bij veel projecten.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.394
1.257
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Compound miter zaag (afkort/verstekzaag). Van Makita idd. Maar dan wel met de 90 graden truuk. Zaag onder (ongeveer, met deze truuk komt het niet nauw) 45 graden zetten. Eén helft van de hoek met het hout tegen de aanslag zagen, De andere helt tegen een 90 graden aanslag (een goede schrijfhaak is al voldoende). De ene '45' graden hoek wordt dus gezaagd met een stuk hout dat van links naar rechts loopt, de andere met een stuk hout dat van voor naar achter loopt. Hoe je je zaag ook hebt ingesteld, de totale hoek is dan altijd precies 90 graden (vooropgesteld dat je schrijfhaak precies 90 graden is en je je hout daar goed tegenaan kunt fixeren.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.350
721
@Roelv Toch spijtig als een zaag van pakweg € 500 niet haaks wil.
Ik ken het model niet maar als de procedure op pag. 77 van de handleiding onvoldoende correctiemogelijkheid biedt, is het dan niet mogelijk om de stelruimte wat te vergroten door een vijl door de boutgaten te halen en dan de steunen alsnog haaks op het op 90 graden vastgezette zaagblad te zetten?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
231
121
Amersfoort
@Roelv Toch spijtig als een zaag van pakweg € 500 niet haaks wil.
Ik ken het model niet maar als de procedure op pag. 77 van de handleiding onvoldoende correctiemogelijkheid biedt, is het dan niet mogelijk om de stelruimte wat te vergroten door een vijl door de boutgaten te halen en dan de steunen alsnog haaks op het op 90 graden vastgezette zaagblad te zetten?
Dat zou ik nog eens kunnen proberen. Het zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar nu heb ik een zaag staan waar ik weinig tot niks mee doe. Bedankt voor de tip!

De stappen in de handleiding heb ik meerdere malen doorlopen om het euvel proberen te verhelpen, zonder positief resultaat. Zowel het verticaal als horizontaal zagen wijkt af, hoewel het probleem duidelijker naar voren komt met horizontaal zagen.

Compound miter zaag (afkort/verstekzaag). Van Makita idd. Maar dan wel met de 90 graden truuk. Zaag onder (ongeveer, met deze truuk komt het niet nauw) 45 graden zetten. Eén helft van de hoek met het hout tegen de aanslag zagen, De andere helt tegen een 90 graden aanslag (een goede schrijfhaak is al voldoende). De ene '45' graden hoek wordt dus gezaagd met een stuk hout dat van links naar rechts loopt, de andere met een stuk hout dat van voor naar achter loopt. Hoe je je zaag ook hebt ingesteld, de totale hoek is dan altijd precies 90 graden (vooropgesteld dat je schrijfhaak precies 90 graden is en je je hout daar goed tegenaan kunt fixeren.

Dit is een zeer bijzondere manier om het doel te bereiken, maar ik begrijp je en je logica staat als een huis. We doen uiteindelijk ruwweg hetzelfde met de in-out methode voor vlakken.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.394
1.257
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit is een zeer bijzondere manier om het doel te bereiken, maar ik begrijp je en je logica staat als een huis. We doen uiteindelijk ruwweg hetzelfde met de in-out methode voor vlakken.
EN het werkt ook nog... Ik heb de afgelopen jaren een aantal keer deze aanpak gebruikt, zowel voor 'picture frames' als voor kasten. Voor een kader is het relatief eenvoudig, als geschetst, je hebt alleen een schrijfhaak nodig om onder 90 graden te zagen. Voor kasten moet je een jig maken, want het werkt niet meer met een verstekzaag, maar je moet je zaagblad kantelen (ipv draaien). De plank die onder 90 graden gezaagd wordt kan dus niet naar voren wijzen maar moet naar boven wijzen... Vandaar die jig

• Leuk
Waarderingen: Roelv

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.454
556
als het kan zaag ik overigens beide kanten van het verstek in de zelfde stand van het zaagblad aan verschillende kanten van de zaag (1 kant onderste boven)
dat resulteert in het zelfde effect als Henk benoemd maar je moet wel goed opletten verkeerd om is zo gebeurd

1761056060752.png

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Roelv

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
231
121
Amersfoort
als het kan zaag ik overigens beide kanten van het verstek in de zelfde stand van het zaagblad aan verschillende kanten van de zaag (1 kant onderste boven)
dat resulteert in het zelfde effect als Henk benoemd maar je moet wel goed opletten verkeerd om is zo gebeurd

Bekijk bijlage 161317
Bedankt voor de tekening, iets anders dan Henk zijn suggestie, maar klinkt net zo logisch.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.394
1.257
Nijswiller
www.buroverhaar.nl

Bekijk bijlage 161317
~Let op, dit is _niet_ hetzelfde als wat ik beschrijf. Stel je maar eens voor wat er gebeurt als je je zaagblad onder 30 graden zet. Als je het doet als hierboven krijg je twee latten met een hoek van 30 graden. Draai de de ene lat, dan krijg je een verbinding van 60 graden. Zaag je de tweede lat 90 graden gedraaid (wat ik beschrijf), dan krijg je (onder welke hoek je het zaagblad ook zet) altijd een verbinding van 90 graden.

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.