Hoe werkt het Hammer Multi Instelsysteem?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dag,

Ik ben al vanaf 2013 een tevreden gebruiker van de Hammer C3-31. Destijds aan mij verkocht met het handige Multi-Instelsysteem. Eerlijk gezegd begrijp ik de werking daarvan tot op vandaag niet helemaal. Misschien verwacht ik teveel?
Van internet en youtube werd ik nog niet veel wijzer. Best kans dat er wel wat over te vinden is want ik ben doorgaans beter in zoeken dan in vinden. Anyway, vanmiddag maar weer eens opnieuw geprobeerd.

De aanslag / beschermkap glijd over de metalen strip met de maataanduiding. Aan de zijkant (niet zichtbaar op de foto) zit een bout met knop, waarmee ik hem vast kan zetten. Zo kan ik hem dus opbergen en later op exact dezelfde instelling terugzetten. Maar boven de maataanduiding zit ook een knop (goed zichtbaar op de foto). Ik denk dat die knop ermee te maken heeft, maar ik begrijp niet wat hij doet. Ik verwacht dat de kap daarmee heel fijn te verplaatsen moet zijn naar hij draait links- en rechtsom zwaar en verder gebeurt er niets.

Ik heb al met een zaklampje in het inwendige gekeken maar het bleef duister om zo maar te zeggen. Kan iemand mij op dit punt verder helpen?

Alvast bedankt,

André

IMG_20220403_170019.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Als ik het goed heb moet je de kap eerst 'vast' zetten met de knoppen bovenop (knop linksboven op de foto). Je zet de basis dan vast, maar met de draaiknop kan je de kap nog verschuiven.
Ik gebruik dit systeem zelden. Meestal klop ik de kap met mijn vuist op haar plek en zet ze dan vast.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je zou denken dat je de complete bak met die knop kan verplaatsen ten opzichte van de strip die in de tafel valt. Draai je wel eerst de twee knoppen boven op en die aan de zijkant los voordat je de knop op de achterkant probeert te verdraaien?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik ben niet helemaal gek dus. Dit is de werking die ik verwacht.

Ja de twee knoppen bovenop zitten vast en de knop rechts zit los. Hij draait dan zwaar en er gebeurt niets.

Ik ben dan wel zo onhandig dat ik nu niet weet hoe ik het aanpak. D.w.z. ik zal hem los moeten halen maar het vervelende is dat je niet in de zijkanten van de kap kan komen. Die knop kan er af (denk ik) maar wat er dan verder mogelijk is, geen idee.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je moet eerst de knoppen boven op losdraaien en de knop aan de zijkant waarmee je de strip vastzet. Daarna kan je dan de hele bak verstellen met de knop die boven de strip zit. Omdat de strip met pennen in de tafel valt, kan je de gehele bak verstellen met 1 knop en blijft de gehele bak haaks op je rolwagen tijdens het verstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Je moet inderdaad de borgknoppen losdraaien tijdens het verstellen. Als je aan de kap inkijkt langs onder- of bovenkant zie je het 'mechanisme' goed zitten volgens mij.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik zal er vanavond nog eens naar kijken maar jullie beschrijven hoe het zou moeten werken. Het is precies wat ik verwacht. Het gaat nu juist niet zo en ik kan niet zien wat er mis gaat.
(Ik had het natuurlijk veel eerder moeten uitzoeken. Steeds denk je 'ik vind het nog wel een keer uit'.)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb mijn B3 niet meer dus ik kan het niet nakijken, maar ik denk dat je enkel de bovenste twee moet loshalen. Dan de draaiknop voor de borging vh instelsysteem vastdraaien om het kleinere deel vast te zetten op het lange deel. Vervolgens met de langere stelknop de hele aanslag verstellen.

Die borging voor het instelsysteem is er zodat je de aanslag wel nog gewoon manueel kan verschuiven als je die losdraait.

felder_01.0.241.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Klinkt logisch. Ik kon nergens een goed plaatje vinden. Maar jouw plaatje geeft duidelijkheid.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Dit is een originele Hammer-feature als ik het zo begrijp?
Geen ervaring met de betreffende machine, maar wel met de service van Hammer (van Schoonhoven) Barneveld.
Als je hen belt, denk ik dat ze het je zo uitleggen en/of een handleiding sturen (als het idd geen aftermarket systeem is).
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@Allen, hartelijk dank. Ik heb hem nou door. Ik volg Petrolhead en twee dingen daarbij:

- het gaat nog steeds loeizwaar, maar de kap beweegt inderdaad. Zal ten dele komen door het gewicht van de kap maar er zal ook nog wel iets aan dat mechanisme mankeren.

- Van de totale lengte van de strip met de lineaal kan ik met de knop slechts ongeveer 30 mm gebruiken. Dat is de speelruimte. Als ik de rechterknop losmaak kan ik de kap over de lineaal schuiven om hem ruwweg te plaatsen. Vervolgens heb ik dan die 30 mm speelruimte.

Ik was even bang dat het Multi Instelsysteem zoiets was als het Hidden Soundsystem van Jiskefet, maar zo gek is het dus niet.

André
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dit is een originele Hammer-feature als ik het zo begrijp?
Geen ervaring met de betreffende machine, maar wel met de service van Hammer (van Schoonhoven) Barneveld.
Als je hen belt, denk ik dat ze het je zo uitleggen en/of een handleiding sturen (als het idd geen aftermarket systeem is).

@klusrob: Origineel Hammer.
Tja ik aarzel over bellen hierover omdat ik de machine al zo lang heb. Ze zouden gelijk hebben als ze zouden zeggen 'dat had je wel wat eerder mogen melden of vragen'.
Tegelijk, in een ander geval heb ik moeten betalen voor een onderdeel dat fout ontworpen was en daarom niet goed kon werken. Van Schoonhoven (om het zo maar te noemen) liet zich weinig gelegen liggen aan mijn verhaal. Zonder kon ik ook niet goed verder dus heb ik nolens volens betaald. Mijn ervaring met de club is dus niet louter positief.
(Nieuwe onderdeel werkte meteen goed.)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Ik heb daarnet ook even getest. Resultaat: vel van de knokkels van mijn twee wijsvingers. De knop achter zit boven de strip met de schaalverdeling en je moet opletten dat je knokkels er niet tegen komen.
Mijn eerste reactie was niet juist. De knoppen bovenop moeten los staan. De knop aan de zijkant los is om handmatig te verschuiven. Staat die knop vast, dan kan je met de knop achter een fijnverstelling doen. De slag van de fijnverstelling is iets meer dan 1 cm. Je moet dus eerst de kap op ongeveer zijn plek schuiven en dan kan je met de draaiknop achter nauwkeurig instellen. Maar mijn ervaring is dat een tikje met de vuist handiger is. Ik leg het werkstuk of een proefstuk evenwijdig voor de kap tegen de frees.Dan meet ik de afstand tussen kap en werkstuk. Dat is de freesdiepte. Ik pas de afstand dan eventueel aan door de kap een tikje te geven. Is de afstand goed, frees ik een proefstuk en controleer de maat. Indien nodig corrigeer ik en test nogmaals. Voor de correctie kan de fijnregeling wel handig zijn. Dan kan je exact de afwijking verstellen. Maar in de praktijk geef ik een tikje tegen de kap. Zo heb ik het ook geleerd in de opleiding.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: brt

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@mathieu. Ongeveer zelfde ervaring als ik hoewel ik wat meer slag lijk te hebben dan die ene cm. Tot nu toe heb ik nog wat meer vel op mijn knokkels. Bedankt voor het meedenken en proberen.

Heeft iemand enig idee of dit met een Felder 500 (of 700 of ander merk) allemaal wat soepeler gaat?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
306AF68D-575B-440E-AAA0-F7CEC9AAC9AB.jpeg
Ik heb deze moeren iets terug gedraaid waardoor er minder spanning op staat. Geeft wel iets dode slag.
En dan nog enkele druppels van dit spul:
59E79B9A-D35B-4151-982E-FE174D3C68E8.jpeg
Nu schuift het een stukje soepeler.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik zie de post nu pas (ik kom nog slechts sporadisch op het forum).

Ik heb zelf het systeem op een felder machine (topie - zaag, 700 reeks). De topkap is bij deze machines gegoten i.p.v. uit plaat gemaakt. Ik vind het eigenlijk wel een handig systeem.

De beschrijving van Mathieu gisteren is correct.

Het systeem heeft bij mijn weten 2 functies: fijnafstelling en een geheugenfunctie.

De geheugenfunctie: wanneer je het systeem blokkeert voor je de topkap van de machine neemt, kan je hem op exact dezelfde positie terugzetten. Dit kan al eens handig zijn op een combinatiemachine, bij vergissingen of een werkstuk dat onverwacht sneuvelt of niet het verwachte freesbeeld geeft. Ik gebruik dit vooral om de kap makkelijk terug te zetten. Het is echt wel een zware kap. Ik zet hem voor ik hem verwijder altijd met de aanslag net op de grens tussen de inleg van de zaag en de machinetafel. Als ik hem dan zo terugzet, zit hij met dat nokje van het multisysteem net boven het gat in de tafel. Kanttekening: dit vergt enige vaardigheid bij de gebruiker: de nok die in de machinetafel past heeft een minimum aan speling, dat kan niet anders, dus als je dit ook precies wil gebruiken moet je bijvoorbeeld de kap steeds naar voor trekken, met de nok tegen de voorste rand in de tafel, en dit steeds op dezelfde manier doen.

De fijnstelling: deze werkt zoals Mathieu het beschreef. De topkap staat vast met 2 grote bevestigingsbouten. Als je deze loszet kan je de fijnstelling gebruiken om bij te regelen. Met de blokkeerbout maak je de kap vast of los van het fijnstelmechanisme (als hij los staat ken je hem dus met hand verschuiven over grotere afstand). Als je hem vastmaakt aan het stelmechanisme, kan je hem met de verstelbout afstellen. Dit mechanisme heeft inderdaad een 'dood punt', dat is eigen aan een dergelijk verselmachanisme. Net zoals bij het stellen van de hoogte van de top: altijd van onder naar boven. Bij dit mechanisme moet je kiezen van voor naar achter, of van achter naar voor. Als je maar rekening houdt met het dode punt, je voelt het wel heel duidelijk.
Ik gebruik de fijnstelling véél. Ik stel de kap altijd met de hand zoals mathieu het beschrijft, en doe daarna de fijnregeling met de draaiknop. Ik vind dit een fijngevoeligere methode dan met tikjes, je ziet op de schaalverdeling ook heel duidelijk wat je doet.
Bij mij werkt dit systeem overigens heel soepel. Je kan met twee vingertjes met een losse beweging de kap soepel fijnstellen.
In bijlage een paar foto's van het systeem op de felder. Ik heb het niet helemaal gedemonteerd, dat zou te ver leiden.... Bij mij zitten er een soort van lagerringetjes tussen denk ik. Merk ook op dat de klem die over het profiel schuift zat in het vet zit (echt een dik vet, niet zo gebruikelijk bij de verstelling van houtbewerkingsmachines, het is wel een plaats waar relatief weinig stof komt).
Nadeel van het systeem in mijn ogen: bij het plaatsen van de kap op de machine, moet je er echt wel voor zorgen dat dat nokje precies in het gat valt....

P.S. wat is de meest eenvoudige methode om foto's van een iphone op het forum te krijgen: ik heb nu de HEIC bestanden door een online convertor omgezet in jpg's, is er een simpelere methode?


IMG_8972.jpgIMG_8973.jpgIMG_8974.jpgIMG_8971.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.