Hoe tot relatief betrouwbare houtprijzen te komen?

jorisvh

Post veel
Het zit in de streek rond Kortrijk vol houtindustrie, -import en -handel waaronder internationale spelers

Cras in Heule
Van Robaeys in Izegem
DB Hardwoods Ledegem
Collstrop in Deerlijk
Decospan Menen
Eurowood Wielsbeke
Unilin Oostrozebeke
Bouttens Kuurne
Woodimex Dadizele
Woodlet Mouscron

Sommige zijn vanaf de autostrade te zien.
Geen idee waarom want daar staan niet zo veel interessante bomen (of zou dat het gevolg zijn 🤔).

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
De houtverwerkende industrie zoals Unilin (spaanplaat, MDF en bouwmaterialen gebaseerd op plaatmateriaal) is een voortgekomen uit de vlasteelt. Oorspronkelijk was vlas het basismateriaal voor plaat.

• Leuk
Waarderingen: jaap en jorisvh

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Wist ik niet, dus even gezocht, vlasplaat of vlasschevenplaat wordt nog steeds gemaakt.
Mijn vader noemde spaanplaat 'Linexplaat'. Is een merknaam die nog altijd bestaat.
In woningen van eind jaren 60, begin jaren 70 werden die platen gebruikt voor platte daken. Na een aantal jaren vielen die platen gewoon uit elkaar waardoor het dak niet meer begaanbaar was.

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
479
241
56
Luzy Saint Martin
West Vlaanderen had vroeger een enorme vlas-industrie. Veel zuidelijke Vlaamse en noord Franse steden dankten hieraan hun welvaart. (ook veel oost Vlaamse steden trouwens)
Die vlasteelt is inmiddels verdwenen maar de mooie steden staan er gelukkig nog :)

Ik ga zeker een keer binnen bij Vercruysse als ik in de buurt ben! bedankt voor de tip.
(hopelijk klappen ze een beetje deftig Vlaams want dat west Vlaams: ge verstut er gin klutn van ;)

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
419
409
In Loenen kun je je platen gewoon uitzoeken, dus ga je veel minder verlies hebben, het komt in mijn ervaring op minder dan de helft van AF, afhankelijk van hoeveel gebrek je accepteert/juist leuk vindt en hie goed je uitzoekt.
Hij kan prima drogen, doet dit zelf.
Update: Vandaag gesprek met hem, heb er een goed gevoel over, hij bevestigt ook gelijk wat hier al voorbij is gekomen en komt goed over. Vrijdag ga ik met aanhanger die kant op... ben benieuwd!

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Een mooie partij hout!
Wat is het precies geworden?
Waarschijnlijk gaat dit hout wat meer aandacht nodig hebben dan de bekantrechte planken van AF, maar dat maakt het allemaal veel leuker.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
hopelijk klappen ze een beetje deftig Vlaams want dat west Vlaams: ge verstut er gin klutn van
OT: 'k was bij Rodenbach in Roesselare. Daar heeft een kuiper me eens 20 minuten lag uitgelegd hoe je een knoest in een eiken vat (8500l) met zwavel waterdicht maakt. Geen woord van verstaan, maar machtig interessant.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
419
409
Een mooie partij hout!
Wat is het precies geworden?
Waarschijnlijk gaat dit hout wat meer aandacht nodig hebben dan de bekantrechte planken van AF, maar dat maakt het allemaal veel leuker.
Dit is ongeveer 0.4 m3 esdoorn. We hebben ter plekke even bekeken hoe ik het beste de planken eruit kan zagen, dat komt allemaal wel goed. Thuis nog even goed bekeken bij het uitladen aan beide kanten maar ik zie vrijwel geen fouten/scheuren en heb alles van de zelfde boom, vind dat ook wel een voordeel bij een groot tafelblad.

Alleen dat ie geen Amerikaans noten op voorraad had op de juiste dikte.... dat is wel een zoektocht nog.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.