Hoe steekt deze verbinding in elkaar?

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik bedoelde te zeggen dat de vingers waaraan de deuvelvormen verbonden zijn niet langer zijn dan de dikte van de plank. (zoals hieronder te zien) wat dus de verstekte methode uitsluit. ik kan wel een paar oplossingen bedenken die zouden kunnen werken, maar echt zeker weten welke kintaro werkelijk heeft gebruikt is onmogelijk. (zeker omdat hij zelf geen geheimen prijsgeeft over de methodes die hij toepast)

Edit: ik ga niet vragen wat de oplossing is, maar mag ik wel vragen hoe jij erachter bent gekomen? trial and error?

Bekijk bijlage 15093

Veel error, een klein beetje trial en een eyeopener, en ik heb er erg lang over na moeten denken. Overigens nog steeds niet in het net gemaakt, wil ik nog wel eens doen maar mijn vingers werken niet mee momenteel, priegelwerk lukt niet zo best :(

Volgens de Japanse Zen aanhangers is het niet de bedoeling dat je de oplossing van een dergelijk probleem deelt, het moet je persoonlijke uitdaging (een soort Koan) zijn. Dat ik laat doorschemeren dat ik het weet is eigelijk al "not done" Gelukkig ben ik geen Japanner :rolleyes:

Groet, Rob.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Heckeman, dat klinkt voor een Nederlander als ik echt als onzin in de oren :D Maar ja het komt al te laat, Douwe heeft hem nu door denk ik. Als je mijn schets naast Douwe's 3d render houdt heb je 95% van de oplossing. Ik zou zo een 3d animatie van de oplossing kunnen maken. Echter zelfs met oplossing zal het nog wel een uitdaging blijven het ook echt met de hand te maken.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ook zit ik met nog een ander probleem, als je goed naar de foto kijkt van het kistje (pagina 1 door mij en pagina 2 door jaap) zie je dat de vingers even lang zijn als de plank breed is (waaruit de vingers gemaakt zijn). Als je de hoeken in verstek toepast steken de vingers met de deuvels verder uit dan dat de plank dik is. (en dit kan dus daarom ook niet de methode van jazawa zijn geweest)

En dan nog iets: de rondingen in de verbinding zijn zichtbaar rond. Voor een bewerking onder een hoek (in de voorbeelden gaan we tot nu toe steeds uit van 45 graden...) dient de 'deuvel' ovaal te zijn. Voor het antwoord op de vraag maakt dit niet uit, maar maakt wel een extra calculatie nodig...

't Blijft me intrigeren!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Heckeman, dat klinkt voor een Nederlander als ik echt als onzin in de oren :D .

Nogmaals, gelukkig ben ik geen Japanner ;) De Zen gedachte is echter wel bijzonder leerzaam en interessant, zeker geen onzin in mijn optiek, zolang je het niet te serieus in een Westerse levenswijze probeert in te bouwen.

Groet, Rob.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ga eens uit van een plank die bij aanvang dikker is dan uiteindelijk toegepast ? Je kan een plank tenslotte altijd dunner maken na een bewerking ;)

Je bent er bijna! Succes!!

OK dan! Da's een waardevolle tip ! Ik denk dat ik het weet... Als ik het goed begrijp, dan zijn we erg dichtbij met deze (zie onder) veronderstelling. Maar, het hout moet in de basis een stuk dikker zijn en vervolgens schaaf (??) je een fors deel (de helft?) weg.

kehole joint_dubbel.jpg

Deze onderstaande moet dus niet, maar krijg hem niet weg...
 

Bijlagen

  • kehole joint_dubbel.jpg
    kehole joint_dubbel.jpg
    6,4 KB · Weergaven: 136
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Super interessant dit! :D
Maar het mag misschien aan mij liggen... Die 3 opties die Douwe in 3D getekend heeft... Die onderste is niet in elkaar te schuiven als je in het begin een stukje weg laat. Op het eind kan wel.

Dan nog.. 3 planken zijn op zo'n manier prima in elkaar te schuiven, mocht je inderdaad zo'n nauwkeurige vaste hand hebben. Maar hoe zet je die laatste dan vast? Dat gaat dan ook niet meer lukken met deze manier van samenbrengen.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Nogmaals, gelukkig ben ik geen Japanner ;) De Zen gedachte is echter wel bijzonder leerzaam en interessant, zeker geen onzin in mijn optiek, zolang je het niet te serieus in een Westerse levenswijze probeert in te bouwen.

Groet, Rob.

Lijkt me interessant om eens wat meer over die japanse cultuur te weten te komen ;)

En dan nog iets: de rondingen in de verbinding zijn zichtbaar rond. Voor een bewerking onder een hoek (in de voorbeelden gaan we tot nu toe steeds uit van 45 graden...) dient de 'deuvel' ovaal te zijn. Voor het antwoord op de vraag maakt dit niet uit, maar maakt wel een extra calculatie nodig...

't Blijft me intrigeren!

Hier kwam ik al achter bij het ontwerpen, in het plaatje wat ik heb geplaatst staat al een soortvan ellips, maar de exacte vorm klopt nog niet.

Dan nog.. 3 planken zijn op zo'n manier prima in elkaar te schuiven, mocht je inderdaad zo'n nauwkeurige vaste hand hebben. Maar hoe zet je die laatste dan vast? Dat gaat dan ook niet meer lukken met deze manier van samenbrengen.

als je ze niet 3x los lijmt maar alle 4 tegelijk samenbrengt wil dit wel met een 45 graden hoek (houten puzzel ligt hier bovenop de kast met hetzelfde principe)
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
OK dan! Da's een waardevolle tip ! Ik denk dat ik het weet... Als ik het goed begrijp, dan zijn we erg dichtbij met deze (zie onder) veronderstelling. Maar, het hout moet in de basis een stuk dikker zijn en vervolgens schaaf (??) je een fors deel (de helft?) weg.

Volgens mij heb ik hem nu ook te pakken, gaan we dit zen oplossen? :D of zal ik de oplossing op het forum plaatsen?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Lijkt me interessant om eens wat meer over die japanse cultuur te weten te komen ;)

Ga er een paar maanden heen, als je ooit de kans krijgt! Mooi land met een interessante maar ingewikkelde cultuur. En HEEL interessant op het gebied van houtbewerking! Ik ben er een jaar of 25 geleden voor het laatst geweest, toen het houtvirus in mij nog niet helemaal actief was en ik niet echt op de houtbewerkingscultuur gelet heb, erg jammer, veel gemist weet ik nu.

als je ze niet 3x los lijmt maar alle 4 tegelijk samenbrengt wil dit wel met een 45 graden hoek (houten puzzel ligt hier bovenop de kast met hetzelfde principe)

2 om 2 ?

:rolleyes:
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Daar heb ik ook heel vaak last van. Als ik eenmaal heb uitgevogeld hoe het moet heb ik geen zin meer om het af te maken......

Ja, het blijft vaak bij het prototype.... En zolang dat goed werkt.... In mijn schuurtje hing een lijst van zaken die ooit nog omgezet moesten worden naar een versie "in het net" Die heb ik maar verscheurd, anders kom ik niet meer aan nieuwe dingen toe :cool:

Overigens is bij het uitproberen van verbindingen hardschuim een erg handig materiaal en een scherp Stanleymes een erg handig gereedschap! Beetje vals spelen, maar wel makkelijk en snel.

Groet, Rob.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Heh. Shikin haramitsu daikomyo... Verlichting door hamer, beitel en schaaf. Wat nou, "geen zen op woodworking.nl"? :)

Nice !!! ;)

Daar heb ik ook heel vaak last van. Als ik eenmaal heb uitgevogeld hoe het moet heb ik geen zin meer om het af te maken......

Kan ik me ook wel in vinden. Maak het uiteindelijk wel maar de echte lol vindt ik toch het gehele proces.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Mag ik voorstellen dat degene die de oplossing denkt te hebben, een praktijkvoorbeeld maakt en deze in gekoppelde toestand laat zien.
Dan doen we over, bijvoorbeeld, twee of drie weken de oplossingen.
Ik stap namelijk af van mijn 'klik' idee omdat ik ook een betere oplossing in mijn hoofd heb.
Maar volgende week woensdag komt de nieuwe keuken, dus de komende dagen ben ik druk bezig met slopen, leidingen en stucen.

Zodra ik tijd heb wil ik mijn oplossing uit proberen.

Groeten, Raymond
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou, met veel geklooi in TurboCad heb ik dan een versie die technisch gezien werkt. En meteen zie ik dan een manier om die te verbeteren en een versie waarvan ik bijna denk "Da's valsspelen" :)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Mag ik voorstellen dat degene die de oplossing denkt te hebben, een praktijkvoorbeeld maakt en deze in gekoppelde toestand laat zien.
Dan doen we over, bijvoorbeeld, twee of drie weken de oplossingen.

Als ik tijd over heb (naast studie en aankomende tentamens) zal ik ook wel een proefstukje maken, ben benieuwd!

Edit: Nog een variatie met verschillende lengte vingers

Joint4.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.