Hoe snel kan iets fout gaan? lintzaag ongeluk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Zeldzame opname. Bijna niemand laat zijn eigen fouten zien. Toch gebeuren dit soort dingen ons allemaal wel een keer. Moe, afgeleid of een moment dat je niet oplet. Bij de les blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miko

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Vooral bij rondhout moet je oppassen als je dit zaagt op de lintzaag.
Als hij een lint met meer tanden (fijner zaaglint) dan was het risico ook minder geweest.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
11:35 My wife was sitting right behind the camera...

Dus toch... :p


Maar zonder gekheid: goed in beeld gebracht en geanalyseerd => nuttige waarschuwing (y)
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Goed filmpje en goed dat hij het deelt. Hij had wmb wel wat meer aandacht mogen schenken aan hoe dan wel veilig te zagen want alleen het duwhoutje er een beetje onder houden is naar mijn idee nog steeds niet zo veilig, of het kan in ieder geval veiliger.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Hij had wmb wel wat meer aandacht mogen schenken aan hoe dan wel veilig te zagen
Dat licht hij aan het begin toch toe, handvat eerst en halverwege omlopen zodat je druk kunt houden op het handvat. Een aangal zo gedaan en bij deze deed hij dit dus niet.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Goed filmpje wat mij al bekend was. Ik werk in de luchtvaart en daar willen we niets liever dan leren van fouten (Die iedereen maakt). Wat je erna als bedrijf met deze info doet is belangrijk voor de veiligheidscultuur van het bedrijf. Ik vind het nog steeds erg leerzaam om te lezen over andermans fouten om zelf te leren. Het zou fantastisch zijn als meer mensen fouten en fuckups zouden durven te delen. Helaas zijn er vaak te veel beulen aanwezig op internet om de koppies boven het maaiveld te koppen....
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Ja, dit filmpje had ik eerder gezien moeten hebben. Iets soortgelijks overkwam me destijds ook met een rond stuk hout. Achteraf begreep ik meteen wat er was gebeurd, maar het is handiger als je het vooraf kunt bedenken (en maatregelen kunt treffen). Gelukkig toen niets ernstigs.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ik had het filmpje ook al gezien, bah toch een naar gezicht.
Na zijn uitleg logisch, maar ja ik schrok er wel van.
Gelukkig goed afgelopen en weer wat geleerd.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb wel eens 112 gebeld voor een buurman die op een oude zaagtafel (bot en zonder enige beveiliging) stookhout zaagt door er zelf naast te staan en de stammetjes zijwaarts door de zaag te bewegen. Hij kwam toen met z'n hand (duim) in de zaag terecht. Ook bijzonder veel geluk gehad, z'n duim had eraf kunnen liggen.
Na het incident is zijn werkwijze niet veranderd :rolleyes: Als hij bezig is, hoor je regelmatig een stuk hout wegketsen. Ik kan dat geluid moeilijk aanhoren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.