Hoe slijp ik videos

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Misschien nog meer reden om toch een kort filmpje te plaatsen;-).

Helemaal mee eens, als ik het goed begrijp een methode zonder waterstenen? Erg interesant onderwerp en respect voor de moeite die de makers van de filmpjes er voor willen doen.
Wat ik mij afvraag, geeft de methode die je op school leert (en zoals ik het doe) met een elektrische slijpsteen en daarna afwetten mindere resultaten dan met de waterstenen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja André, laat het eens zien.

Geen idee natuurlijk of je wel iets hebt om een video te schieten.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ja touh ,je hebt wel een paar toverwoorden gebruikt
"perfect gelukkig met mijn blok polijstpasta en lederen strop Vlijmscherpe snedes in vijf sec. Als tussendoortje gebruik ik Eze-lap stenen."

Dus licht aan start de camera :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat ik mij afvraag, geeft de methode die je op school leert (en zoals ik het doe) met een elektrische slijpsteen en daarna afwetten mindere resultaten dan met de waterstenen?

Het een hoeft het andere toch niet uit te sluiten? Ik begin ook met de electrische slijpsteen en ga dan over op waterstenen om er echt iets scherps van te maken. Zo vanaf de electrische naar een leren strop lijkt me niet iets scherps op te leveren.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@ Seek: Maar je bent die waterstenen wel nodig voor een beter resultaat?
Ik gebruik zo'n wit/rode wetsteen die je bij elke ijzerhandel kunt kopen, sterker nog dat is vaak het enige wat ze hebben. Voor het gewone timmerwerk zijn de eisen natuurlijk ook minder hoog dan wanneer je oppervlakken afwerkt, maar ook bij het afhangen van een deur is het makkelijk/nodig om scherp gereedschap te hebben. Ook bij de opleiding meubelmaken op de lts heb ik op deze manier leren slijpen, al lag op zulke dingen niet de nadruk bij de opleidingen die ik gedaan heb. Dat zal in Japan wel anders zijn als je een houtberoep leert:)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Probleem bij mijn beitels is dat doordat ik ze meestal gebruik bij bestaand werk, de beitels ook echt stomp zijn als ik ze slijp, vaak beschadigd door een schroef of spijker onder een verflaag. Ik denk dat waterstenen vooral zijn om minder scherpe beitels weer vlijmscherp te maken, maar als je een beschadiging weg wilt slijpen ben je wel even bezig, of heb ik dat helemaal mis?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Waterstenen heb je vanaf heel grof tot heel fijn dus kan je er ook een beschadeging mee wegslijpen. Goedkope waterstenen zijn erg zacht, zeker in de grove hoek, dus daar zijn de grove stenen niet erg gebruiksvriendelijk. Marr de nieuwere ceramische waterstenen zijn veel harder en dus ook in een 400 grit nog heel bruikbaar. Maar echt beschadigingen wegslijpen gaat meestal sneller met een electrische slijper met en goed grove steen 36 grit of zo. Daarna de snede echt scherp makenmet een 1000 grit steen en een 8000, zoals ik in mijn video laat zien.

Die kleine rood gele wetsteen heb ik ook nog ergens liggen. Ben er niet kapot van. Vrij traag slijpen en niet heel fijn. Eigenlijk moet je die nog opvolgen met een Arkansas steen en/of een leren strop. Maar op het gebied van de oliestenen ben ik niet heel erg terzake kundig.
 

tuoh

Oud hout
Helemaal mee eens, als ik het goed begrijp een methode zonder waterstenen? Erg interesant onderwerp en respect voor de moeite die de makers van de filmpjes er voor willen doen.
Wat ik mij afvraag, geeft de methode die je op school leert (en zoals ik het doe) met een elektrische slijpsteen en daarna afwetten mindere resultaten dan met de waterstenen?

Een kleine rechtzetting toch, ik gebruik wel degelijk eerst een diamant wetsteen na het slijpen, pas daarna komt de polijstpasta aan de beurt.


Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wat ik mij afvraag, geeft de methode die je op school leert (en zoals ik het doe) met een elektrische slijpsteen en daarna afwetten mindere resultaten dan met de waterstenen?

Dit is ook de manier waarop ik het heb geleerd op school. Mijn vader, die ondertussen maar liefst meer dan een halve eeuw 'in de stiel' zit doet net hetzelfde.
Alles hangt inderdaad af van wat je met je beitel of schaafmes wil gaan doen.

Deze methode vind ik persoonlijk het snelst werken, met een heel behoorlijk resultaat. Indien je net als Kodama van je snede afhankelijk bent om een perfecte afwerking te krijgen vind ik het niet meer dan normaal dat je extra onderzoek doet om steeds betere resultaten te bekomen. Zelf gebruik ik zelden de schaaf om werkstukken echt af te werken, met schuren kom je ook al een heel eind. Hetgeen niet uitsluit dat ik me daar in de toekomst toch aan waag! Momenteel zit ik met een medisch probleempje, maar eens ik weer goed ter been ben zal ik een versgewet schaafmes uitproberen op een eind WRC...

Ik was één van de deelnemers van de slijpcursus die Kodama enige tijd geleden gaf, waar ik erg veel bijgeleerd heb over de theorie en de praktijk van het slijpen en wetten. Uiteindelijk kwam het er toch op neer dat je een methode moet vinden die het best bij je werk past, en waar je je persoonlijk goed bij voelt, zolang je de snede scherp genoeg krijgt voor het werk wat er mee moet gebeuren.

Zelf besteed ik meer aandacht aan het slijpen van een schaafmes, dan aan de snede van een beitel, simpelweg omdat voor een zuiver geschaafd oppervlak er meer factoren bijkomen. Zo kan het bij een beitel minder kwaad als de snede ietwat bol is (bij de meeste bewerkingen dan toch) , bij een schaafmes geeft dit onmiddellijk verschil in resultaat.

Ik heb het net als Bjorn geleerd om eerst op een bankslijpmachine een vouw te slijpen, en dan de beitel af te wetten. Het is zo dat er met een holle vouw iets minder materiaal achter de snede blijft staan, maar de snelheid waarmee mijn beitel te slijpen is maakt dit mijns inziens weer goed.
Bovendien is het op deze manier heel makkelijk om stabiel af te wetten, je hebt de rand van de snede, en de rand aan de andere kant van de holle vouw om de beitel te stabiliseren. Daar komt nog bij dat je zuiver op de rand waar je materiaal moet wegnemen wet, hetgeen de snelheid en precisie ook weer ten goede komt.

Eens de 'vlakke' randjes te dicht bij mekaar zijn gekomen, na veelvuldige afwetbeurten dus, gaat ie weer op de werkbankslijper. Daar slijp ik zover tot ik een fijne braam voel aan de achterkant, en kan weer op z'n minst 10 keer wetten voor ik de slijper weer nodig heb.

Dat je beitel veel sneller slijt vind ik een fabeltje, omdat je als je je beitel bijslijpt vooral de vlakte tussen de twee randen van de vouw weer hol slijpt. De slijtage is misschien iets sneller, maar veel kan het nooit schelen als je zorgvuldig slijpt.
Je moet natuurlijk wel heel erg opletten dat je de beitel niet verbrandt bij het slijpen op een werkbankslijper. Ik houd m'n vinger altijd heel dicht bij het 'slijpgebeuren', zodat ik de beitel als het ware voel opwarmen. Beter 10 keer te vaak koelen (hoewel te vaak in dit geval echt niet kan ;-)) dan één keer te weinig.

Ik krijg mijn beitels op deze manier zeker scherp genoeg om het werk te doen dat ik er mee doe, en het neemt echt niet veel tijd in beslag, zodat je snel weer verder kunt werken en het wetten geen klus wordt waar je tegenop ziet.

Ik heb in de loop der jaren heel wat beitels gescoord op rommelmarkten en dergelijke, heb er zeker meer dan 30 in gebruik. Dit zorgt ervoor dat ik tussen het werk door niet vaak moet slijpen of wetten, als ie te bot wordt neem ik gewoon een andere. Eens er genoeg beitels bot zijn houd ik een slijp en wetsessie, waardoor mijn voorraad snijgereedschap weer op peil wordt gebracht;-).

Hier twee korte filmpjes, het eerste over het slijpen van een beitel waar de vlakke kanten groter zijn geworden dan de holle vouw, en vervolgens een filmpje over het afwetten. Dit zal in menig oog hier nogal onorthodox lijken, maar voor mij werkt het perfect. Het is ook geen watersteen die ik gebruik, maar een arkansas oliesteen die ik ooit op de kop tikte op een rommelmarkt voor de prijs van 2 eurootjes ;-). Sam Ponette zal waarschijnlijk wel weer iets weten over de zuiverheid van de filmpjes;-). Na het slijpen op de werkbankslijper ga ik niet eerst over grove wetstenen naar steeds fijnere, maar meteen naar de Arkansas. Mijn doel is het zo fijn mogelijk afwetten van de braam die ik bij het slijpen verkreeg, en dit lukt aardig.

http://www.youtube.com/watch?v=kBZfHlV08TM

http://www.youtube.com/watch?v=cPzmK727QpQ

Voor het afwetten zonder eerst te slijpen met de werkbankslijper gebruik ik eerst een grovere wetsteen, ook een rommelmarktgeval. Heb eerlijk gezegd nog nooit een nieuwe wetsteen gekocht...

Hopelijk is deze info voor iemand nuttig!

Groeten,
Steven
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Hey Kodama! heb je methoden geprobeerd zonder de braam op een feinere steen weg te hale maar enkel de vouw te slijpen tot de awasedo. maar is niet scherper dan normaal, eerder minder scherp...

ik ga van 800 king naar een natuurlijke aoto steen die ongeveer 2000 zou moeten zijn en dan een natuurlijke honoyama brokstuk

word die braam niet gewoon steeds dikker?
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Heel interessant al deze info over slijpen. Ik raad een ieder altijd aan om zich vooral breed te informeren voordat je je op een bepaalde techniek vastlegt, en we zijn nooit te oud om door te blijven leren. Wat opmerkingen naar aanleiding van het een en ander. Ik raad een ieder aan om op een goedkopere diamantsteen niet met een scherpere snede heen en weer te wetten. Daardoor slijt de diamantslijpsteen te hard in de naar voren gaande beweging, het scherp van de snede stoot dan namelijk de diamantpartikels er uit die er boven uit steken. De duurdere diamantstenen hebben diamantpartikels met gelijke structuur en maat - zodat er minder boven uitsteekt - waardoor het uitbreken minder snel optreedt. Het wetten op een ondergrond welke meegeeft, zoals - dikker - leer kan het probleem opleveren dat je de vouw rond slijpt, dus na een aantal keren wetten op leer altijd weer even op een geheel vlakke ondergrond fijnslijpen/wetten.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
nu heb ik nog een vraag
kun je de resultaten van kodama en caspar ook behalen met regulier verkrijgbare steen soorten zoals blauw steen of andere steen soorten
ik vindt de water stenen eigenlijk een beetje duur of is dit een gekke vraag
ik werk in de bouw en ik kom regelamtig rest stukken tegen van marmer en blauw steen zijn die ook te gebruiken als zijnde waterstenen ?
mvg leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het voordeel van waterstenen is dat je weet wat je koopt. Alernatief zijn oude oliestenen van de rommelmarkt. Blijft een gok als je niet weet wat het is.

Finetools heeft een combinatie watersteen van Bester met aan een kant 1000 grit en aan de andere kant 6000. Voor 65 euro. Is dat te duur?

Vervolg:
Ik zat net in de trein te type, niet echt handig altijd. Een link naar die Bester stenen:
http://www.feinewerkzeuge.de/bester.html

Alternatieven:
Diamantplaten, best duur.
Losse diamant pasta op vlakke platen. Kliederzooi, lastig aan te komen hier in Nederland. En de beste platen zijn gietijzer, zie dat maar ergens te vinden.
Schuurpapier op glasplaat. Altijd dat getob met die lijm. Wel goedkoop eerst, maar duur op de lange termijn. En echt fijn schuurpapier van 2000 grit is ook niet echt makkelijk te koop.
En dan oliestenen. De Norton India en zo zijn niet echt duur, maar wil je een fijne steen, zoals een harde Arkansas, dan houdt het snel op met goedkoop. Tweedehands zal er best wat te vinden zijn.

Slijpen op een blauwe steen of een marmer plaat ken ik niet.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
hey hallo
nu heb ik nog een vraag
kun je de resultaten van kodama en caspar ook behalen met regulier verkrijgbare steen soorten zoals blauw steen of andere steen soorten
ik vindt de water stenen eigenlijk een beetje duur of is dit een gekke vraag
ik werk in de bouw en ik kom regelamtig rest stukken tegen van marmer en blauw steen zijn die ook te gebruiken als zijnde waterstenen ?
mvg leroy

Je kan zelfs een stoeptegel gebruiken als je wil:D maar het resultaat zal er dan ook naar zijn. De mensheid heeft al duizenden jaren gezocht naar mooie en bruikbare soorten stenen, geschikt om gereedschap te scherpen. Letterlijk alle soorten steen zullen wel uitentreure gewikt en gewogen zijn op hun kwaliteiten om die vervelende braam aan gereedschap kwijt te raken.

Was blauwe hardsteen, graniet, marmer, etc. geschikt gebleken om gereedschap mee af te wetten dan waren deze nu in gebruik geweest. Niet dus, je zal toch moeten overwegen om wat budget vrij te maken om een deftige wetsteen aan te kopen.


Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Blauw hardsteen en marmer zijn natuurstenen, waterstenen kunstmatige, gebonden stenen bij mijn weten.

Wat ik aan de hand van de filmpjes concludeer is dat er meerdere manieren zijn om super scherp te slijpen, maar als je hoge eisen stelt aan de vlakheid van je beitels dan zijn waterstenen de aangewezen oplossing. Een schaafbeitel kun je beter recht slijpen op een vlakke plaat die in 1x de hele beitel pakt, dan met heen en weerbewegen op een draaiende slijpsteen. Ook kun je de rug van de beitel beter vlakken op een watersteen. Dat is heel in het kort en verbeter me maar als ik het mis heb.
Waterstenen hou je vlak met een diamantsteen of schuurpapier op een glasplaat?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.