Hallo Verwa,
Geen overdruk aanbrengen met een gesloten kast om de PC, dat verstoort de complete thermodynamica en is veel schadelijker dan een beetje houtstof. Je CPU e.d. zullen de extra warmte niet echt merken, maar vooral de kleinere onderdelen die door luchtstroming gekoeld worden, kunnen storing gaan vertonen, met alle gevolg van dien. Tenzij je ruimte echt compleet volstaat met stof, zou ik de PC plaatsen op een plek die in ieder geval wat afstand heeft, zodat stof niet direct ingeblazen wordt. Verder met stoffilters (pantys werken ook prima trouwens, en als je zwarte hebt, zie je het verschil niet eens

). De filters zijn in principe alleen nodig op de plek waar de lucht aangezogen wordt (vaak aan de onderzijde van de kast) Dit hoeft niet met een ventilator te gebeuren, maar kan ook door diverse openingen in de kast (afhankelijk van type behuizing). De ventilatoren die uitblazen, kun je beter niet voorzien van een filter. Dat blokkeert alleen maar de luchtstroom (toegegeven, het is maar zeer kleinschalig, maar toch) en daar zal stof niet snel inkomen, behalve als de ventilatoren stil staan.
Een beetje stof in de PC kan geen kwaad zolang:
a) het geen stroom geleid (logisch nietwaar)
b) het niet zo'n fijne deeltjes zijn, dat er kans bestaat op een stofexplosie (toegegeven, de kans is klein, maar ik zou geen MDF gaan frezen naast een PC die aanstaat)
c) je het stof niet centimeters dik laat aankoeken en de warmte dus echt niet meer weg kan.
Je monitor loopt wat dat betreft veel meer risico, aangezien deeltjes in het LCD paneel kunnen komen (gewoon huisstof komt daar niet zo snel ivm de electrostatische aantrekking van de electronica).
Als je veel bezig bent, zou ik 1 keer per week even de kast open maken (zijpanelen zijn superhandig als je ze hebt) en met lage perslucht (spuitbus of airbrush compressor zijn hier prima) de kast doorblazen. Geen stofzuiger gebruiken! Veel mensen doen dit, maar je kunt de electronica beschadigen met de zuigmond. Je kunt gerust de PC voeding openen om uit te blazen, maar ook hier geen stofzuiger. De voeding bevat hoog vermogens condensatoren en daar kun je een dodelijke schok aan oplopen, die zijn namelijk niet direct ontladen als de stekker eruit is.
Ik ben naast een doorgewinterde PC nerd, ook A+ gecertificeerd (voor service en onderhoud van PC's) en afgestudeerd chemisch ingenieur (ik onderhoud geen PC's als fulltime baan

), dus ik durf te stellen dat ik wel een redelijk kijk heb op de materie. Een stuk meer dan dat ik verstand heb van houtbewerken, maar dat is dan ook hobby
Overigens kan een alternatief het gebruik van een projector zijn. Zet deze in een afgeschermd deel en projecteer je tekening in spiegelbeeld op een semi transparant scherm, dan lijkt het net alsof je het van een scherm bekijkt, stof is geen issue (buiten het normale schoonmaak patroon) en je kunt je beamer ook nog leuk voor filmavondjes inzetten