hoe pak ik dit aan

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Meedenkers gevraagd.<br>Er is vast een eenvoudige oplossing voor maar die zie ik nog niet. <br>Ik maak een kast die(op een paar cm na) de hoogte heeft van de kamer. Moet dus ter plekke in elkaar gezet worden en gelijmd waarna ik het geheel op z'n plaats kan schuiven.  Ik gebruik lamello's voor de verbindingen.<br>De kast heeft acht horizontale planken, in elke plank heb ik links en rechts 3 gaten gefreesd voor de lamello's.<br><br>De vraag is nu: hoe verlijm ik de planken; alles in één keer lijkt me geen doen, dat zijn 48 lamello's. Dan is de lijm wel droog natuurlijk.<br>Ik was van plan om de planken in twee etappes eerst aan 1 kant te lijmen, ondersteunen met een speciaal gemaakt bouwwerkje, daarna de andere wand droog klemmen op de planken en de lijm laten drogen. Daarna de andere wand verlijmen. <br>Maar nu het zover is, ga ik twijfelen of dat wel zo'n goed idee was. Ik moet dan toch die 24 lamello's in 1 keer doen.  Lijkt me nog erg veel. Ziet iemand een alternatief of andere tips????<br><br>Alvast bedankt mannen! ehh, mensen. <br><br>
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Je kan de lamello's gebruiken om de boel op zijn plaats te houden maar daarna zou ik alles in elkaar schroeven zonder lijm te gebruiken. Veel eenvoudiger en stevig genoeg. En als er een zijkant in het zicht komt plaats je daar een zichtzijde tegen, eventueel van vloer tot plafond, die je er van binnen tegen aan schroeft. De schroefgaten kan je eventueel achter de scharnierplaatjes verbergen.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0


Mooie link, Vandikte! Ik zag in de reacties op dat bericht iets over een D2 lijm van Frencken. Met link nog wel (zie hieronder) maar die doet het niet meer. Lijkt ook bedoeld te zijn voor fineer.
Alternatief zou een PU lijm zijn maar ik ben wat bang voor vlekken op mijn mooie hout. Druipen uit de verticale verbindingen ligt voor de hand en met gewone houtlijm kan ik die eenvoudig verwijderen.


http://www.frencken1901.nl/nl/produc...-reg-d2-fineer
met een open tijd van 25 minuten
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Je kan de lamello's gebruiken om de boel op zijn plaats te houden maar daarna zou ik alles in elkaar schroeven zonder lijm te gebruiken. Veel eenvoudiger en stevig genoeg. En als er een zijkant in het zicht komt plaats je daar een zichtzijde tegen, eventueel van vloer tot plafond, die je er van binnen tegen aan schroeft. De schroefgaten kan je eventueel achter de scharnierplaatjes verbergen.

Dank voor je reactie Jokke. Ik houd je idee even op reserve omdat ik liever niet schroef en spijker. Maar als het niet anders kan...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Een ideetje: eerst de lammello's in de planken lijmen en laten drogen. Dan de twee staanders plat op de vloer, insmeren met lijm (eventueel tape gebruiken rondom de plekken die ingesmeerd moet worden), planken overeind en de leggers er tussen? Iets van ondersteuning moet je toch wel hebben voor de planken, want anders is staande in elkaar zetten geen doen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Plat op de grond gaat niet werken. Als ik TS goed begrijp is er in de hoogte te weinig ruimte om de geassembleerde delen rechtop te zetten.

Maar even voor mijn idee: als je zoveel lamello’s gebruikt, dan zit je toch altijd met dit probleem? Ongeacht waar de kast geassembleerd wordt?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Lamellos vervangen door Clamex-S koppelingen. Helaas wel gaatjes in onderzijde planken nodig.
Zie Lamello.
csm_1-Clamex-S-18_be643d29c3.jpg


Of anders overstappen op Lamello P-System met Zeta P2 freesmachine.
Dan kun je het Divario systeem gebruiken en schuif je de planken zo tussen de staanders, komt geen lijm aan te pas.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.079
397
moet die kast speciaal uit 1 element bestaan?
je kan hem ook uit twee delen maken en op elkaar zetten.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Wow wat een hoop reacties. Super!! Dank voor allen.
* De kast is zo hoog dat ik hem staand in elkaar moet zetten, ik kan hem door zn lengte niet overeind zetten. Hij past precies tussen vloer en plafond.
* Ik ben / was van plan om de planken eerst aan 1 kant te verlijmen. Dat kan dmv een zelfgebouwd steunsysteem waarbij elke plank rust op een balkje. Dat is maar voor even want als de laatste plank op zn plek zit monteer ik mbv lamello's zonder lijm de andere wand. Als het droog steun ik de planken weer en verlijm de andere wand.
* Ik ga er van uit dat die kast op die plek blijft staan. Voor de eeuwigheid, haha.
* Andere constructie in een onder en boven deel zou een optie geweest kunnen zijn maar daar is het nou te laat voor. En ik vind het nou juist mooi om zo'n grote lel hout te zien.
* Met Climax S lamello's heb ik geen ervaring. Zijn die in dezelfde maten? Ik gebruik nu maat 0.

Door jullie reacties is me duidelijker geworden wat ik zou kunnen.
Ik zoek inderdaad dus eigenlijk een trage lijm. Maar dan wel een waarvan ik de druipers enzo snel en volledig weg krijg, zoals dat bij gewone houtlijm gaat met een nat doekje. Kent iemand zo'n lijm?

Tot slot nog even dit. Wat is dit toch een schitterend forum. Heel blij met jullie hulp!!!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Een variatie:
In één wand alle lamello's lijmen
In alle planken aan één zijde de lamellos lijmen
Alles laten drogen
Wand met gelijmde lamellos rechtop
Planken voorzien van lijm. Gaat makkelijk dus je kan snel werken
Planken monteren en tijdelijk ondersteunen
Tweede wand er los opzetten
Laten drogen.
Tweede wand losnemen, vlakleggen en lamello sleuven vullen met lijm
Wand rechtop en vastlijmen op de planken.
Ik denk dat je zo het snelst kan werken
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Een variatie:
In één wand alle lamello's lijmen
In alle planken aan één zijde de lamellos lijmen
Alles laten drogen
Wand met gelijmde lamellos rechtop
Planken voorzien van lijm. Gaat makkelijk dus je kan snel werken
Planken monteren en tijdelijk ondersteunen
Tweede wand er los opzetten
Laten drogen.
Tweede wand losnemen, vlakleggen en lamello sleuven vullen met lijm
Wand rechtop en vastlijmen op de planken.
Ik denk dat je zo het snelst kan werken

top tip!
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Dank je Thomas. Dat klinkt goed!
Het enige punt is dat ik het wat griezelig vind om de lamello's eenzijdig vast te lijmen. Als ze maar een klein beetje scheef zitten past het niet meer goed. Voor de rest klinkt het als een ijzersterk plan dus ik denk dat ik wat ga oefenen met de lamello's op het oog recht lijmen.




Een variatie:
In één wand alle lamello's lijmen
In alle planken aan één zijde de lamellos lijmen
Alles laten drogen
Wand met gelijmde lamellos rechtop
Planken voorzien van lijm. Gaat makkelijk dus je kan snel werken
Planken monteren en tijdelijk ondersteunen
Tweede wand er los opzetten
Laten drogen.
Tweede wand losnemen, vlakleggen en lamello sleuven vullen met lijm
Wand rechtop en vastlijmen op de planken.
Ik denk dat je zo het snelst kan werken
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Je zou ook in plaat van een x aantal losse lammelo sleuven te maken in de planken een sleuf over de hele zijkant kunnen trekken. Uiteraard niet voorbij de voorkant.. Op deze manier kun je de plank ertussen schuiven vanaf voren.

Dan kun je beginnen met de boven en onderkant van de kast. Dit lekker laten drogen. Eventueel achterkant erin schroeven voor de stevigheid en zorgen dat alles haaks staat.
Hierna kun je dan je 8 legplanken vanaf de voorkant, met lijm in de sleuf van de planken, zo inschuiven en klemmen.

Normaliter zou ik onderop een plint adviseren zoals je ook bij een keuken hebt. Als er dan iets voor je deur o.i.d ligt dan heb je daar geen hinder van bij het gebruiken van je kast. Bijkomend voordeel is dat je zeer waarschijnlijk de kast kunt kantelen in de kamer. Maar ik ken de verdere situatie natuurlijk niet.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Hoi,

Alles valt en staat met je voorbereiding en het aantal handen welke je tot je beschikking hebt.
Bij gebruik maken van normale houtlijm heb je echt wel 15-20 min om te verwerken..
Zorg dat je alles goed hebt voorbereid en je helpers de juiste instructies geeft.

Ben het met je eens dat deels verlijmen van de lammelo’s niet handig is. Ze zuigen hoe dan ook lijm in zich op, dat is ook hoe ze werken. Het risico van later niet passen is dan groot.
Wees niet bang dat lijm niet sterk genoeg is, heb vaker dit soort kasten zo gedaan.

succes en foto’s zijn welkom, Woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.