Hoe nauw komt de bovenfrees?

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
12
Brabant
Ik zag diverse videos over de manieren waarop een bovenfrees de functie van een van diktebank kan vervangen. Niet dat dat zaligmakend is, maar in sommige gevallen een goed alternatief als je geen budget of ruimte hebt voor een vandiktebank.

Nu vroeg ik me alleen af, hoe nauw komt de kwaliteit van een aan te schaffen bovenfrees? Ze zijn er in tal van soorten, maten en uitvoeringen. Allemaal hebben ze in basis een as die een frees rond draait. Alleen er zit veel verschil tussen de aanschafprijs. Wellicht is hier juist een heel makkelijk antwoord op te geven dus was even benieuwd.

(Ik zou liever een VVD bank willen maar tot die tijd probeer ik even of dit als alternatief kan)

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.514
348
Torhout, België
Als ik een tip mag geven: met handschaven geraak je er ook om hout recht en op maat te krijgen. Veel efficiënter dan klooien met een bovenfrees. Het hout is dan ook reeds spiegelglad en vereist geen nabewerking meer (na het frezen zul je nog veel schuurwerk hebben). Er is wel een leercurve, maar zo moeilijk is het nu ook weer niet. Zoek eens Paul Sellers op via Youtube.

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
51
12
Brabant
Ik schat in dat ik hem met de handschaaf zelf niet zo recht en vlak krijgt dan met een mooie waterpas geplaatste jig boven het werkstuk.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.050
2.279
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat beaam ik, met een goed recht frame en een stijve houder voor de frees kun je een behoorlijk vlak resultaat bereiken. Ja, je moet nog wel schuren daarna, maar een schaaf is ook niet zaligmakend - het ding moet scherp blijven en je bent constant aan het meten, markeren en kijken. Met een frees is het gewoon schuiven tot je klaar bent, en je kunt het ook gebruiken op grotere oppervlakken (zelf een hele werkbank van 200x70 gedaan).

Nadeel van de frees: het stof en allejezus veel lawaai. Ik heb echt een hekel aan frezen om die reden.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Laat ik het bij de vraag van de topic starter houden. Waar moet een frees aan voldoen? Dit hangt natuurlijk van het gebruik af. Het maakt echt uit of je frees een lange tijd achtereen moet draaien of alleen maar korte tijd.
Een freesmachine draait makkelijk 26000 tpm. Dat is best veel. Goede lagers zijn belangrijk. Helemaal als je met de frees een oppervlak wil vlakken. Zelf ben ik voorstander van een zware frees met een 12mm en 1/2" spantang. Liefst meer dan 2000 watt. Dan kom je op Triton als een goede goedkope variant en alle zware machines van de A merken. Ja tweede hands kan. Bedenk wel dat als je een zware frees van een professional koopt dan kan die best afgeragd zijn.

Succes

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Vlakken doe je bij voorkeur met een wat grotere frees (35mm doorsnede of groter zelfs). Niet met een 8mm freesje, dan ben je de hele dag bezig...
Dan heb je al snel een wat zwaardere machine nodig zoals Wim hierboven ook zegt.
En zoals ook al gezegd, het vergt veel van vooral de lagers van de machine. Een goedkopere machine zal het daarmee minder lang uithouden dan een machine die ontworpen is voor zwaarder gebruik (waaronder het maken van meer draaiuren per week, tov incidenteel gebruik van een dhz'er).

Al gebruik ik mijn Festool 1010 ook wel incidenteel voor een router sled, maar dan met beleid en weinig afname per keer. Maar dan duurt het allemaal wat langer.

En inderdaad het stof, bedenk dat de hele schuur vol met zaagsel ligt na het vlakken van een plankje.

Het kan dus wel, maar of het praktisch is, weet ik niet. Want je hebt ook een goede vlakke (niet scheluw) ondergrond nodig om e.e.a. op te spannen en om de geleider/freesslede op te laten bewegen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.039
261
@Suar,

Je geeft niet aan hoe breed je wilt gaan schaven/frezen.
In die video’s die jij noemt zie je vaak dat ze boomschijven of dergelijks bewerken, meestal kops hout. Vaak groot en kops hout schaven is ook niet zo fijn en daarvoor is zo’n inrichting voor een bovenfrees volgens mij wel zinvol.
Hierboven is al gezegd dat je een bovenfrees moet hebben waar grotere frezen in kunnen en die een goede lagering heeft, vooral aan de freeskant. Die bovenfrezen zijn niet goedkoop, zeker zo duur als een eenvoudig of gebruikt bankje.
Nogmaals, weet niet hoe groot het moet zijn, maar wanneer je aan kleinere (smallere) werkstukken denkt zou je ook een tafeltje kunnen maken om een elektrische handfrees, vind je ook wel filmpjes van.

• Leuk
Waarderingen: boertje125

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.516
812
Moordrecht
En inderdaad het stof, bedenk dat de hele schuur vol met zaagsel ligt na het vlakken van een plankje.
Valt best mee, als je aan de voorkant van je slede een schotje plaatst waardoor het zaagsel maar 1 kant op kan. Met enige fantasie kan je dan aan de andere zijde stofafzuiging bevestigen. Niet perfect, maar voorkomt een groot deel stof

Bij wat grotere planken kan je met een kruistouw je geleiders perfect parallel maken.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
902
371
RegioRotterdam
Hoe exact het is hangt wel sterk af van de spanning die op de draden staat. Je kunt ook een romeinse waterpas (driehoek met schietlood) gebruiken, of een laser.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.