Hoe maak je een schuif?

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Tot nog toe heb ik enkel kastjes gemaakt (in MDF), met deuren.

Ondertussen is het tijd om toch hier en daar een schuifje of lade in te verwekrne.

Ik heb nu twee kasten op stapel;

Eentje is een ladenkastje van 3 laden (25 breed, 45 diep, 55 hoog), die drie lades moeten volledig uit kunnen komen, omdat de ladenkast onder een werkblad gaat zitten.

Tweede is een grote wandkast, waar achter een van de deuren ene lade moet zitten, die lade zelf is 15 hhg, 25 diep en 42 breed.

Schuifjes zonder geleiderail, alle tafels en kasten die we hebben waar zoiets inzit, ik weet het niet, dat gaat nooit soepel open.

Dus denk ik dat ik een systeempje zoek met een rail om soepel open en dicht te lopen.

Maar ik heb geen idee hoe breed de schuif zelf moet zijn, of hoe zo een constructie uberhaupt in mekaar steeks? Wat fotos misschien?

Hartelijk dank,

Bart
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb je foto's of tekeningen van je werkstuk, ik snap niet zoveel van je tekst wat betreft: schuifjes zonder geleiderail?

Je bedoeld een lade geleider, maar dan van hout en niet bv een stalen lade geleider?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bijvoorbeeld deze voor je 45cm kastje.
En deze pas misschien net wel of net niet voor je 25cm lades. Je kan ook kiezen voor ladegeleiders voor keukens (die hebben rollen, de andere die ik linkte hebben kogels).
Je kunt dit soort geleiders op allerlei plaatsen kopen.
Soft closing kan bijvoorbeeld zo, dat is dan onafhankelijk van je geleider.
De Productcatalogus van BLUM kun je hier vinden, ook op te slaan als PDF bovenaan de pagina.
 
Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
bedankt allemaal

Ik het bovenste forum plekje staat ook een onderwerp, over lades maken.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?7044-Hoe-houten-ladegeleiders-maken

Bedankt voor de feedback,

ja ik wil een geleider uit metaal, niet uit hout, exact de spullen die jullie hier linken.

Constructie lijkt heel eenvoudig, de standaard van Blum lijkt me nog het handigst; die schroef je gewoon tegen de onderzijde in de hoek, perfecte aanslag dus.

Mijn plannetje voro de kast; nog niet klaar, ik heb misschien al 20 modellen getekend in Sketchup:mad:, maar we zijn er nog niet uit, het juiste model kiezen, blijkt op den duur moeilijker te zijn dan de hele kast maken.....

Kast wordt 2260 hoog, 2800 lang, 350 diep, voor de multimediaspullen, moet in landelijke stijl:confused:, de eenvoudige landelijke stijl:confused:, neen niet de villa stijl:confused:, en ik mag er ook geen boerderij van maken:(, neen ook geen steigerhout:mad:, das te ruw, begrijpt die vrouwen maar eens... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.