A
Athanor
Guest
Door een flinke lijmklus die op stapel staat heb ik een tekort aan lange lijmklemmen. Daarom breid ik mijn collectie pijpklemmen nog maar even uit met een viertal pijpklemmen van 150 cm. Deze worden met een schroefdraad op stalen pijpen bevestigd. Dit weekend gerealiseerd en hierbij de werkwijze. Men neme:
Zet de pijp stevig in de bankschroef vast en laat ongeveer tien cm uitsteken voor het snij-ijzer. Schuif de snijkop (rechts snijdend) met ratel over het pijpeind. Duw de snijkop tegen de pijp en begin met de ratel te snijden. Smeer tijdig de snijkop met wat olie om dit proces te vergemakkelijken. Snij door tot de kop bijna het buiseinde heeft bereikt. Keer de ratelrichting om en verwijder de snijkop. Maak het geheel schoon en schroef de pijpklem er op. Draai deze door tot hij klemt. Schuif vanaf het andere eind het tweede deel van de pijpklem erop en....... klaar is je pijpklem
Herhaal deze stappen voor de ander pijpen.
Leveranciers
Kosten
De pijpklemmen 4 x € 14,90 plus € 10,- verzendkosten is afgerond € 70,--
Vier pijpen van 150 cm voor € 25,-- (zelf gehaald)
Huur snijkop met ratel € 11,--
Totale kosten € 106,-- is € 26,50 per pijpklem van 150 cm
Links naar andere topics
http://www.woodworking.nl/showthread.php?92-gezocht-bepaalde-serre-joints&highlight=Serre+joints
Foto's:

- Vier sets pijpklemmen
- Vier lengtes stalen gaspijp van 150 cm
- Een snij-ijzer met ratel
- Een stevige bankschroef
- Wat (snij)olie
Zet de pijp stevig in de bankschroef vast en laat ongeveer tien cm uitsteken voor het snij-ijzer. Schuif de snijkop (rechts snijdend) met ratel over het pijpeind. Duw de snijkop tegen de pijp en begin met de ratel te snijden. Smeer tijdig de snijkop met wat olie om dit proces te vergemakkelijken. Snij door tot de kop bijna het buiseinde heeft bereikt. Keer de ratelrichting om en verwijder de snijkop. Maak het geheel schoon en schroef de pijpklem er op. Draai deze door tot hij klemt. Schuif vanaf het andere eind het tweede deel van de pijpklem erop en....... klaar is je pijpklem
Leveranciers
- De pijpklemmen kun je bij elke goede lokale gereedschapshandel kopen (Bessey) ook Baptist heeft verschillende modellen in de collectie. Ik heb dezelfde sets als van een vorig project gekocht bij Dieter Schmid Fine Tools.
- De stalen pijpen heb ik bij De IJzershop gehaald, toevallig is die in Leeuwarden gevestigd, dus ik had ze in een half uurtje te pakken. Anders kun je bij Wildkamp terecht of een lokale loodgieter, die je mogelijk ook met het draadsnijden kan helpen
- Het snij-ijzer met ratel heb ik deze keer gehuurd bij BoRent.
Kosten
De pijpklemmen 4 x € 14,90 plus € 10,- verzendkosten is afgerond € 70,--
Vier pijpen van 150 cm voor € 25,-- (zelf gehaald)
Huur snijkop met ratel € 11,--
Totale kosten € 106,-- is € 26,50 per pijpklem van 150 cm
Links naar andere topics
http://www.woodworking.nl/showthread.php?92-gezocht-bepaalde-serre-joints&highlight=Serre+joints
Foto's:

Laatst bewerkt: