Hoe maak ik het beste een gebogen tuinhek?

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Ha allen,

Het wordt weer lekker weer dus het is tijd om de tuin weer eens onderhanden te nemen. Wij hebben een huis op de hoek waar de hoek is afgerond met de straat en de stoep. Wij hadden hier een gruwelijk lelijk metalen hekwerk hangen maar die hebben we gedemonteerd. Idee is om de bestaande (in beton gegoten) palen te hergebruiken (en zwart te verven) en een houten hek zelf te maken en deze aan de palen te hangen.

Voor de rechte delen spreekt het redelijk voor zich; twee balken (ik dacht aan 6x4cm) boven elkaar bevestigen aan de palen en dan verticale latten eraan bevestigen voor het hekwerk. Maar de uitdaging zit in de bocht, daar wil ik eigenlijk wel de bocht volgen ipv hem af te snijden. Dus nu is de vraag: Hoe maak ik het beste die gebogen balken die tussen de palen komt te zitten? Die latjes hoeven natuurlijk niet gebogen te zijn.

Volgens mij heb ik twee opties:
- Stoombuigen: Nog nooit gedaan, lijkt mij niet heel lastig maar wel een enorme klus om een stoom opstelling te maken met een dichte kamer en dergelijke. Plus zo'n balk zal al snel een uur moeten stomen voordat hij te buigen is.
- Lamineren: Plakken van 5mm aan elkaar lijmen in een vorm. Dit is volgens mij de makkelijkste oplossing. Ik was van plan een plaat OSB te gebruiken met een aantal blokken daarop gemonteerd in de juiste vorm, en daar dan de dunne plakken aan elkaar te verlijmen.

Welk hout is het beste om hiervoor te gebruiken? Ik dacht zelf aan eiken, of wellicht Accoya, maar wellicht hebben jullie nog goede ideeën? Het zou helemaal mooi zijn als ik al 5mm dikke latten kan kopen (als dikfineer zie ik het wel eens), maar ik kan het zelf ook maken met de zaagtafel + vandiktebank. Ik denk dat dat een stuk goedkoper is - ondanks het zaagverlies. Het mooiste is natuurlijk om hetzelfde hout te gebruiken voor de liggers als voor de latten zelf, maar dat hoeft niet perse (wellicht kunnen we een goede aanbieding vinden voor een hoop van dit soort latten).

En welke lijm kan ik het beste gebruiken? Gezien het in weer en wind staat is wellicht iets als dit wel een goed idee? BISON Polyurethaan 2k expert 900 gr kopen bij HORNBACH Of is dit te gek en is een D4 houtlijm ook prima (of zelfs een D3)?

Als situatieschets een foto:
IMG_20220413_194637.jpg

En een sketchup tekening (waar ik overigens rechte stukken heb gebruikt in de bocht om een idee te krijgen, maar rond zou echt een stuk sjieker zijn):
1649874275622.png

Een hek zou ik dan zo maken: twee liggers en daaraan de verticale latjes geschroeft.

1649874396383.png

Qua maten: De afstand tussen de palen is tussen de 200 en 220cm. Gezien de 90 graden bocht in 3'en is verdeeld moet elk stuk ongeveer 30 graden buigen over 2 meter. Volgens mij is dat eigenlijk een best subtiele kromming, zeker als ik soms zie wat anderen voor elkaar krijgen in meubels :cool: .
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mal maken om te verlijmen, en dan rechte delen stomen, en dan meerdere latten in de mal verlijmen. Zoiets bijvoorbeeld:

Als je zoekt op 'steam bending wood' dan zie je genoeg creatieve voorbeelden. Sommige al heel eenvoudig met een PVC buis :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Derde optie: met planken op elkaar gestapeld en gelijmd grofstoffelijk de vorm benaderen en met een lintzaag of zo de vorm er mooi in zagen. Dan heb je ook beperkt naden aan de bovenzijde.
 
  • Leuk
Waarderingen: j1eke

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik zelf zou de kans grijpen om eindelijk eens te experimenteren met stomen. Maar ja, das wel weer een project op zichzelf.
 
J

j1eke

Guest
Normaal raad ik iedereen aan om hout te halen bij een houthandel in plaats van een bouwmarkt, maar in jouw geval zou de Gamma-kwaliteit wel in je voordeel kunnen werken.
 

Bijlagen

  • default-1464356185-1391-what-could-have-caused-poland-s-crooked-forest.jpg
    default-1464356185-1391-what-could-have-caused-poland-s-crooked-forest.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 26

jorisvh

Post veel
Gebogen lamineren zal het eenvoudigste zijn, denk ik.
Als 30gr 2m lengte is in rechte lijn, dan is de straal 3m86 en de lengte volgens het cirkelsegment 2m02, dat is quasi niks.
krijg je zeker koud gebogen in 5mm dikke plakken. kan zelfs dikker maar met meer dunne laagjes ga je minder springback hebben. vanaf 5-6 lagen is dat quasi niks in mijn ervaring.
als je gaat zagen en vlakken dan heb je mooie vlakke lijmoppervlakken en is PVAc D4 prima. die van rectavit heeft een wat langere open tijd wat handig meegenomen is hier.
zeker als je een 1zijdige mal gebruikt zal je veel klemmen nodig hebben om overal goed aan te drukken.
met een 2zijdige mal is dit minder maar dan wordt nauwkeurigheid van de mal kritischer met buiten straal - binnen straal exact gelijk aan aantal lagen x laag dikte..lukt best met een freespasser, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
lamineren is gemakkelijkst. Stomen is leuk :)

Wandlamp - gekromd en gebogen In dit topic heb ik ook een buig-poging ondernomen.
Ik zie dat ik het eindresultaat niet eens heb gepost, snel eens wat foto's maken want hij hangt nog steeds naar alle tevredenheid, ik heb zelfs eens een tweede gemaakt!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.294
236
't hoofd van Overijssel
Zou eens bij de bouwmarkt op zoek gaan naar een gewolmaniseerde plank van 19x145. Die zal waarschijnlijk netto 16 mm dik zijn. Zou in de hele stapel op zoek gaan naar een paar die kwastvrij zijn of een paar die wat kleine kwastjes er in hebben zitten. Als je deze doorzaagt heb je ongeveer 70 mm over. Deze zou ik een tijdje over de containers leggen met aan beide zijde een emmer water er aan. Na een weekje staan ze al aardig krom.
Je zou een enkele plank kunnen gebruiken of twee op elkaar gelijmd en geschroefd. De schroeven zou ik dan ondere de verticale stijlen plaatsen zodat ze niet te zien zijn.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Als je een gewolmaniseerde plank in de lengte doorzaagt, moet je wel de zaagsnede beschermen, want de giftige wolmanzouten die het bederf tegengaan, zitten alleen aan de buitenkant van de plank.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Ik heb inmiddels gevonden dat je Massaranduba zeer goed kan buigen, en de prijs is ook erg prettig (ik zag dat Accoya bijvoorbeeld wel erg duur is): Onderbalk Massaranduba 4.2 x 6.5 cm glad geschaafd

Ik denk dat buigen dmv stoom wel een goede optie is. Dan haal ik denk ik een spirobuis van de bouwmarkt die ik aan 1 kant dichtsla en aan de andere kant een dopje maak. Dan nog een simpele manier om stoom erin te krijgen... Die balken kan ik er dan gewoon in leggen voor een half uurtje / uurtje, waarna ik ze in een vorm kan klemmen. Ik denk dat dat makkelijker is dan de boel in plakken van 5mm / 10mm zagen en verlijmen (zeker zo'n tropische houtsoort met veel olie).

Voor de latjes erop ga ik kijken naar een lichte houtsoort, zoals ceder of thermisch behandeld hout.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Een behangstomer wordt vaak gebruikt als stoomgenerator bij buigen. Wel optijd bijvullen. En je hout los van de spirobuis, dmv klosjes of stokjes dwars in de buis. Meer oppervlakte waar stoom bijkomt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mal maken om te verlijmen, en dan rechte delen stomen, en dan meerdere latten in de mal verlijmen.
Als je met verlijmen lamineren bedoelt - dan hoef je niet eens te stomen. Latjes van, zeg, 1 mm dik kun je zonder stomen rond een mal lamineren, onder een behoorlijke kromming. De kromming die je voor dat tuinhekje nodig hebt zou je denk ik zelfs met latjes van 3 mm dik koud kunnen lamineren. Ik heb vorig jaar een hoornstandaard gemaakt van koud gelamineerde latjes van 1 mm dik (essen), met een straal van, pak m beet, 20 cm... (staat hier volgens mij nog wel een foto van ergens)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.