Hoe maak ik een scharniergat van 60mm?

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Ik wil voor een project een scharniergat in een plank maken van 60mm. Niet voor een enorme scharnier, maar wel zo'n soort gat. Omdat dat gat niet helemaal door het hout heen gaat kan ik geen gatenzaag gebruiken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Wat Jelmer zegt , maar dan het multiplex als mal gebruiken .
Het 60 mm gat helemaal door het multiplex boren en dat als mal gebruiken .
Daarna de mal goed er op vastklemmen .
Je haalt het boortje uit gatenzaag halen en dan boren , houd wel je diepte in de gaten .
Probeer het eerst met een stukje resthout .

Succes Willem
 

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Wat Jelmer zegt , maar dan het multiplex als mal gebruiken .
Het 60 mm gat helemaal door het multiplex boren en dat als mal gebruiken .
Daarna de mal goed er op vastklemmen .
Je haalt het boortje uit gatenzaag halen en dan boren , houd wel je diepte in de gaten .
Probeer het eerst met een stukje resthout .

Succes Willem
@Willempie je bedoelt nadat je een mal met een gatenzaag in multiplex hebt gemaakt met een normale houtboor in het werkstuk?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
@jelmer Goeie oplossing! Ik heb alleen helaas geen frees.
Kijk, dat is dé reden om er een te kopen.
Of met een kleine diameter forstnerboor gaten naast elkaar boren en daarna met een beitel de rand rond steken. De bodem van het gat kan je vlak krijgen met een grondschaaf. Heb je die niet dan even op internet zoeken naar 'diy router plane with chisel'

Of dit proberen te gebruiken:
 
  • Leuk
Waarderingen: JasN

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Kijk, dat is dé reden om er een te kopen.
Of met een kleine diameter forstnerboor gaten naast elkaar boren en daarna met een beitel de rand rond steken. De bodem van het gat kan je vlak krijgen met een grondschaaf. Heb je die niet dan even op internet zoeken naar 'diy router plane with chisel'

Of dit proberen te gebruiken:
@thomasz Bedankt voor de link en andere tip! Ja ik ben het eigenlijk wel met je eens over eentje kopen, maar ik ben echt nét twee weken begonnen met de houtbewerkingshobby een beetje op te pakken dus ik hoopte stiekem een beetje die aankoop nog wat uit te kunnen stellen, moet best wat aankopen doen op het moment haha.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
974
397
hilversum
@Willempie je bedoelt nadat je een mal met een gatenzaag in multiplex hebt gemaakt met een normale houtboor in het werkstuk?
Maak de mal, klem de mal op het stuk waar je het gat wil hebben,Haal de centerboor uit de gatenzaag, boor dan met de mal een rond gat, dan kan je het binnen stuk eruit beitelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JasN

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Als je een 60 mm gat in het multiplex hebt geboord , kun je met dezelfde 60 mm boor in de deur boren .
Het multiplex gebruik je als mal om op de goed plek te boren .
Maar dan moet je nog wel de rest van het hout er uithalen .
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Of het op een manier proberen op te lossen waarbij je geen blind gat van 60mm nodig hebt.
Ik weet niet of dit kan hoor:
Plankje zagen van 80x80. Daarin een gat maken van rond 60. Kan, afhankelijk van de dikte met figuurzaag.
Plankje met gat op de plaat lijmen. Klaar.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.788
934
Leeuwarden
Ik heb een verstelbare boor die werkt als een Forstnerboor, de centerpunt gaat ongeveer een mm of 7 dieper dan de benodigde gatdiepte. Je kunt er twee messen in monteren, afhankelijk van de diameter die je nodig bent.

Fons

8DDD8DFC-60C8-4E86-A29C-19E06E628242.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.