Hoe maak ik dit?

JochemB

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Zwolle
Na een recente andere post met handige tips van jullie :) ben ik mij aan het voorbereiden op een nieuw project. Ik vraag mij af hoe ik bepaalde aspecten na kan maken en heb daar nog onvoldoende idee van. Hopelijk kunnen jullie mij wederom op weg helpen.

De salontafel die ik na wil maken (in andere maten), is te zien op de foto's. Daarbij vraag ik mij het volgende af:
- Zijn er handige trucjes of machines waarmee ik de rondingen mooi egaal kan uitzagen? Om dit met een decoupeerzaag te doen, lijkt mij niet het beste resultaat geven en veel nabewerking vergen
- De salontafel bestaat mijn inziens uit twee lagen (blank bovenblad en zwartonderblad). Graag wil ik deze zo strak mogelijk op elkaar bevestigen. Ik kan dat natuurlijk middels houtlijm en schroeven van onderaf doen. Hebben jullie nog andere methodieken die wellicht handiger zijn?
- De zwarte laag beschikt over een afgeschuinde kopse kant. Dit is meer afgeschuind dan ik doorgaans met een bovenfrees gedaan heb. Ik heb gezocht maar kan ook geen bitjes vinden die een dusdanige grootte afschuining kunnen maken. Foto's zijn helaas niet super duidelijk, maar hebben jullie een idee hoe deze afschuining gemaakt kan worden?

Ik ben benieuwd naar jullie feedback
 

Bijlagen

  • 1642582770494.jpg
    1642582770494.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 90
  • 1642582770533.jpg
    1642582770533.jpg
    102,3 KB · Weergaven: 88
  • 1642582770550.jpg
    1642582770550.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 88

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.142
2.625
Uitzagen met een lintzaag, schuine kant met een spilfrees en lijmen met een verlijmpers. Als je er meer wil maken dan frees je de contouren met een cnc of copierfrees.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Mooie ronding uit-tekenen en daar naartoe schuren nadat je met de decoupeerzaag klaar bent. Eventueel eerst in MDF zodat je een mal hebt ipv op je werkstuk. Dan kan je daarna met de mal en een kopieerfrees de vorm op je werkstuk maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Van welke materialen wil je de platen maken?
Meestal kies ik projecten gebaseerd op de technieken en gereedschap die ik tot mijn beschikking heb.
Een ronde vorm met afschuining is echt (bijna) alleen te doen met een frees. Als je een afschuining doet op een vierkante tafel zou je het ook met een tafelzaag of invalzaag kunnen doen.

Om de vorm netjes te krijgen is het waarschijnlijk het makkelijkste om van MDF een mal te maken, deze netjes af te ronden, en dan een kopieerfrees te gebruiken om de vorm perfect te krijgen. Grof voorzagen kan met een decoupeerzaag of lintzaag.

De bewerkingen worden makkelijker/moeilijker afhankelijk van welke materialen je wil gebruiken. Als je een hardhouten top wil zou ik hem niet direct met een MDF of multiplex plaat verlijmen, dit kan problemen geven met het werken van het hout.
 

JochemB

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Zwolle
Bedankt voor jullie tips.

De tip om een malletje te maken (MDF) en die met een kopieerfrees over te trekken, vind ik zeer handig. Zeker ook omdat de tafel uit twee delen bestaat en ik zo een exacte kopie krijg.
Ook de tip voor de afschuining van de onderzijde is handig.

Ik kan zo weer verder :)
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Bedankt voor jullie tips.

De tip om een malletje te maken (MDF) en die met een kopieerfrees over te trekken, vind ik zeer handig. Zeker ook omdat de tafel uit twee delen bestaat en ik zo een exacte kopie krijg.
Ook de tip voor de afschuining van de onderzijde is handig.

Ik kan zo weer verder :)
Als je de bovenkant iets wil laten uitsteken zoals op dat plaatje, moet je de mal maken in de vorm van de kleinere curve. Je kan de kleine vorm dan kopieeren met een kopieerfrees, dus zo eentje met een lagertje er op. En om de grote vorm exact hetzelfde te krijgen kan je een kopieer*ring* gebruiken. Dat is een stukje dat je op de onderkant van de frees zet waar het freesbitje dan doorheen steekt. Je hebt dan geen lagers nodig op de freees, omdat de ring zelf langs de vorm loopt, en het freesbitje daar een stukje vanaf staat, waardoor je dus een iets groter stuk overhoudt, afhankelijk van de diameter van de kopieerring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Als je de bovenkant iets wil laten uitsteken zoals op dat plaatje, moet je de mal maken in de vorm van de kleinere curve. Je kan de kleine vorm dan kopieeren met een kopieerfrees, dus zo eentje met een lagertje er op. En om de grote vorm exact hetzelfde te krijgen kan je een kopieer*ring* gebruiken. Dat is een stukje dat je op de onderkant van de frees zet waar het freesbitje dan doorheen steekt. Je hebt dan geen lagers nodig op de freees, omdat de ring zelf langs de vorm loopt, en het freesbitje daar een stukje vanaf staat, waardoor je dus een iets groter stuk overhoudt, afhankelijk van de diameter van de kopieerring.
Goed punt, zo kan je met één kleinere mal zowel de boven als de onderplaat maken. É;en keer kopiëren met lager (kleinere onderplaat) en één keer kopëren met ring (grotere bovenplaat).
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.