Hoe knoesten mooi afwerken in grenen werkblad?

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik heb een bureaublad gemaakt van massieve planken RND.

Ik weet het wel dat dat minder voorkomend is, normaal houden ze die planken voor constructie of mits 1e/2e keus als eens voor een vloer. Máár: sommige mensen zien graag de ruwe scandinavische look. Zo ook mijn vrouw. Met al dat thuiswerken nu, heb je er toch veel plezier van!

Ik had nog mastiek/houtvulling liggen in "dennekleur" en heb daarmee de knoesten en spleten opgevuld, maar ik ben niet helemaal wild van het eindresultaat.

Weet iemand hoe je dit soort knoesten mooier kan afwerken dan wat ik deed?

Ik kan beter keus hout uitzoeken, of bv. yellowpine gebruiken dat sowieso minder noesten heeft, maar het gaat me erom: als er dan toch nog 1 of 2 knoesten zijn, in zo'n licht hout, wat doe je daar dan best mee?

20201023_163517.jpg
20201023_163512.jpg
20201023_163535.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb de 'fout' vroeger ook gemaakt... Dezelfde kleur als het hout willen bereiken. Maar nu kies ik er eerder voor om de knoest op te vullen met een donkere tot zelfs mat zwarte kleur. Uiteindelijk is dat ook vaak de kleur van de knoest zelf.

Eens je zo'n lichte kleuren gaat behandelen, wordt het kleurverschil alleen maar groter en wordt het een doorn in het oog.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Wat petrolhead zegt. Opvullen met een donkere kleur staat meestal een stuk netter. Dat kan met epoxy maar gewone houtvuller is ook prima.

Eventueel hebben ze in Japan nog een oplossing.
Maar of het daar nu echt van opknapt...
 
  • Leuk
Waarderingen: rommelaar

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik doe de noesten meestal ook met een donkerbruine of bijna zwarte houtvuller. Ik gebruik dan van alabastine die ze in kleine tubes in de bouwmarkten verkopen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
847
444
Noord-Veluwe
Hardwax of houtvuller mengen in de winterkleur van de jaarringen. Als het hout gaat verkleuren door UV inwerking, dan zul je zien dat die donkerder kleur niet heel veel donkerder wordt (uiteraard zal het wel wat verkleuren). De lichte tint (het zomerhout) juist wel.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
opvullen met zwarte epoxy (knoest laten zitten) of er een feature van maken (met of zonder knoest) en pigment / glitter aan epoy toevoegen
kleine gaten vullen met epoxy is redelijk simpel, het enigste waar je op moet letten is dat je alles goed afplakt
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Hardwax of houtvuller mengen in de winterkleur van de jaarringen. Als het hout gaat verkleuren door UV inwerking, dan zul je zien dat die donkerder kleur niet heel veel donkerder wordt (uiteraard zal het wel wat verkleuren). De lichte tint (het zomerhout) juist wel.
Met winterkleur veronderstel ik dat je het donkerste gedeelte bedoelt. Dit lijkt me inderdaad ook het beste idee. Het probleem is wel dat je in de winkel het gamma aan kleuren vrij beperkt is, en dat je als hobbyist ook geen 10 kleuren wil hebben liggen, want de houdbaarheid is beperkt. Ik ga eens zoeken naar de donkerste niet-zwarte kleur die ik kan vinden en dan testen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
zoek eens op houtkit of gupa maker daarmee kan je zelf vloeibaar hout maken de kleur van het houtstof bepaald de eindkleur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.