Hoe kan ik een gat opboren in een metalen fietsframe ZONDER dat mijn boortje breekt?

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Een goede ochtend! Allicht dat iemand hier het verlossende antwoord kan geven... De standaard van de fiets van mijn dochter is afgebroken. Het is een standaard die met twee boutjes in het frame vastgeschroefd zit. Deze schroefgaten zijn echter niet meer bruikbaar en ik heb geen tapset oid. Dus handige Harry die ik ben dacht ik dat ik de gaten iets groter boor en helemaal door de framebuis heen, zodat ik de standaard met schroeven en moertjes kan vastmaken. Helaas blijkt dit lastiger te zijn dan gedacht: ik heb al twee boortjes gebroken omdat deze vast 'happen' in het bestaande gat. Het is een beetje lastig om uit te leggen, maar normaal als ik ergens in boor dan maakt de boor zelf het gat en is dit dus mooi regelmatig, in dit geval zit er al een gat door meerdere losse lagen ijzer en is het gat onregelmatig of niet goed 'uitgelijnd' waardoor, hoe voorzichtig ik het ook probeer, de boor hapt.

Allicht ben ik niet de eerste die hier tegen aan loopt en heeft iemand een goede tip hoe ik dit kan doen?
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Doe je waarschijnlijk al maar: scherp boor, hoge snelheid en weinig druk. Maar als je op de plaats van de bestaande schroeven probeert te boren kan moeilijk worden: Heb je een platte ondergrond om op te starten? Eventueel uitstekende delen gelijk vijlen en puntje met een doorslag (nagel) zetten.

Alternatieve oplossingen: er bestaan genoeg poten met maar 1 bout, dus dan boor je een gat tussen de bestaande in en dat kan makkelijker zijn. Of een poot die je rond de achtervork klemt.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Welke maat moet het worden? Boven de 3mm breek ik ze eigenlijk nooit meer. Het is wel handig om goede scherpe boortjes te gebruiken, dat scheelt een hoop in vergelijking met de bouwmarkt boortjes. Dormer maakt bijvoorbeeld hele goede boortjes (helaas ook meteen flink aan de prijs).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Hoe groot is de boor? Hoe groot is het bestaande gat. Wat voor kwaliteit boor gebruik je? Wat voor boormachine? Gebruik je snijolie? Boor lage snelheid, met snijolie, liefst hss boor. Slijp de punthoek stomper en de vrijloophoek kleiner. Zo krijg je een sterkere snijkant en je beperkt de spaandikte. Halve mm gaan beter met een ruimer.
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Hee iedereen, bedankt voor de goede tips. Aan de boortjes zal het niet liggen, ik beknibbel hier niet op, vandaar dat ik er ook van baal dat ik er twee op stuk heb geboord. Het is me uiteindelijk gelukt met veel boorolie, veel geduld en zweet in de bilnaad bij ieder kraakje dat ik hoorde :)

Ik heb het gat een millimeter groter geboord dan ik wilde (5 ipv 4 mm), hierdoor werd de boor gelijkmatiger belast aan alle kanten en was het happen minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.