Van boomstam naar draaiwerk.
Korte beschrijving hoe ik te werk ga om van een boomstam werkstukken op de draaibank te maken.
De stam is van een Magnolia soulangeana die in Elburg groot geworden is en toen omgezaagd, ik heb om de stammen gevraagt.
Een stam wil ik nu wegwerken en de stam lag een jaar of 3 onder een afdak.
Ik meet de doorsnede van de stam en een iets grotere lengte zaag ik af met de kettingzaag

Met de kettingzaag zaag ik dat stuk stam in de lengte door, rekening houdend met eventuele scheuren.
Daar zaag ik namelijk door, is gelijk de scheur een stuk weg.

Met de lintzaag de hoeken schuinzagen zodat ik het wat makkelijker hebt met draaien.

Met de kolomboor een kommetje boren waar de vierklauw inpast.

Op de draaibank

Het plan was om een schaaltje te maken, maar tijdens het draaien kwam ik een scheur tegen.
Na even intern beraad, moest het maar een kandelaar worden.

Korte beschrijving hoe ik te werk ga om van een boomstam werkstukken op de draaibank te maken.
De stam is van een Magnolia soulangeana die in Elburg groot geworden is en toen omgezaagd, ik heb om de stammen gevraagt.
Een stam wil ik nu wegwerken en de stam lag een jaar of 3 onder een afdak.
Ik meet de doorsnede van de stam en een iets grotere lengte zaag ik af met de kettingzaag

Met de kettingzaag zaag ik dat stuk stam in de lengte door, rekening houdend met eventuele scheuren.
Daar zaag ik namelijk door, is gelijk de scheur een stuk weg.

Met de lintzaag de hoeken schuinzagen zodat ik het wat makkelijker hebt met draaien.

Met de kolomboor een kommetje boren waar de vierklauw inpast.

Op de draaibank

Het plan was om een schaaltje te maken, maar tijdens het draaien kwam ik een scheur tegen.
Na even intern beraad, moest het maar een kandelaar worden.