Hoe houd ik roze, echt roze?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Klinkt als een slechte inleiding voor wasmiddel, maar zoals velen wel weten werk ik veel met douglas. Het is betaalbaar, stevig en goed geschikt voor buiten.

Nu kreeg ik een interne bestelling voor een nieuwe picknicktafel omdat de oude niet meer over de noodzakelijke structurele integriteit beschikt om zijn originele beroep uit te oefenen:

WhatsApp Image 2023-04-09 at 15.16.32.jpeg

Ik ben dus naar de houtzagerij getogen (fijn, zo'n bedrijf op een kwartiertje van je huis) en dat leverde een stapel B-keus op:

WhatsApp Image 2023-04-08 at 11.25.55.jpeg

en dankzij de magie van foto's hoef ik jullie niet door elke stap heen te leiden, maar kan ik jullie gelijk de huidige status mededelen:

WhatsApp Image 2023-04-10 at 17.08.59.jpeg

Enfin, ik heb nog genoeg te doen: de liggers van een facetrand voorzien, alles nog monteren en diagonalen monteren zodat het geheel lekker stevig blijft staan.

Maar daarna begint de echte rotklus, waar ik echt het schurft aan heb: de afwerking :))). Ik zou er gewoon een laag olie op kunnen smeren en basta (ik heb liters en liters gekookte lijnolie op voorraad), maar we weten precies wat er dan gaan gebeuren, het is immers douglas (of lariks, zelfde verhaal). Nu las ik over een product genaamd HK Lazuur:


men beweert dat als ik de kleurloze lak, en daarna de UV+ lak aanbreng, ik de rozige knuffelige kleur van dit hout zou kunnen behouden. En dat vind ik een alleszins interessant prospect. Maarr..... daar hangt een best prijskaartje aan:


ongeveer net zo veel als ik voor deze stapel hout heb betaald. Zijn hier ervaringen bekend met dit spul? Hebben jullie grootmoeders alternatieven die net zo goed / beter werken? Ik laat me graag verblijden met advies :) (ja, laten vergrijzen kan ook, dat advies zoek ik dus nu niet).
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Zou eens kijken bij de Cokerije, zeer veel kennis en ervaring met afwerken met olie.
Recent een lezing gehad heel leerzaam.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Vroeger zou ik gewoon Tinuvin van BASF (exacte nummer weet ik niet meer) of een soortgelijk produkt door een transparante lak/beits mengen. Tinuvin is een UV-absorber/inhibitor. UV is wat je hout verbleekt, dus als je dat tegenhoudt blijft de kleur beter behouden. Geen idee of je dat nog zomaar kunt kopen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vroeger zou ik gewoon Tinuvin van BASF (exacte nummer weet ik niet meer) of een soortgelijk produkt door een transparante lak/beits mengen. Tinuvin is een UV-absorber/inhibitor. UV is wat je hout verbleekt, dus als je dat tegenhoudt blijft de kleur beter behouden. Geen idee of je dat nog zomaar kunt kopen.
Net even gezocht, je kunt het nog kopen en het word nog veelvuldig gebruikt. Maar het is wel verdomd giftig.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19

Heb nog ff de link opgezocht voor de Cokerije hout veredeling. heb daar geen binding mee maar zoals eerder aangegeven leerzame lezing gehad van de man van deze site.
behandeling met lijnolie geeft op den duur een vergelend resultaat.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

Heb nog ff de link opgezocht voor de Cokerije hout veredeling. heb daar geen binding mee maar zoals eerder aangegeven leerzame lezing gehad van de man van deze site.
behandeling met lijnolie geeft op den duur een vergelend resultaat.
Ja, dat weet ik :) daarom zoek ik voor dit project dus even wat anders.

Op basis van de (uitgebreide!) info van de cokerije zou ik dan moeten gaan voor verbeterde houtolie, terpentijnolie om dit aan te maken en wat oxaalzuur voor eventuele grijze plekjes (ik heb er een paar). Bij elkaar toch ook 150 euro :ROFLMAO: maar wel een stuk vriendelijker voor mij en de planeet. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De douglas tafel die ik binnen heb staan is langzaam bruin aan het worden, en die is met lijnolie behandeld, verder niks. Als ik zie wat ik neer moet leggen voor beide 'pakketten' á 150+ euro denk ik toch dat het wellicht slimmer is gewoon 'genoegen' te nemen met de gekookte lijnolie? Bruin is beter dan grijs, en een stuk voordeliger... maar gaat dat buiten ook op? Er komt wellicht nog een overkapping over de tafel heen maar zeker de eerste paar maanden nog niet.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Even wat anders:
De banken - met poten- onderaan de dwarsbalken Wel een typische constructie. Ten minste in mijn ogen.

Voor afwerking: de interne klant eens vragen of de afwerking überhaupt nodig is. Wie weet.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Even wat anders:
De banken - met poten- onderaan de dwarsbalken Wel een typische constructie. Ten minste in mijn ogen.

Ik denk dat dat alleen is bedoeld om een impressie te geven. Volgens mij zit er nog niets vast en komt de bank straks gewoon boven op de dwarsbalken te liggen....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk dat dat alleen is bedoeld om een impressie te geven. Volgens mij zit er nog niets vast en komt de bank straks gewoon boven op de dwarsbalken te liggen....
Klopt, omdat alle planken een natuurlijke vorm hebben is de breedte op de drie montagepunten niet identiek. Ik heb daarom de drie dragers voor de zitting opgemeten vanaf het opgebouwde frame en de locatie waar ik de zitting wil hebben, die nu inderdaad op blokken rusten.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Helaas heb je er niet direct iets aan, maar het kan je misschien wel helpen met een bepaalde zoekrichting naar een op dit moment courant product.

Tot voor een aantal jaar terug gebruikte ik heel graag paneellak uit Finland (Tikkurila) voor hout waarvan ik graag verkleuring wilde voorkomen. Door de titanium die erin vermengd was voorkwam het grotendeels verkleuring door de inwerking van UV, maar tegelijkertijd had je niet dat (in mijn ogen irritante) whitewash-effect dat je bij andere producten nogal vaak ziet. Ik heb hout dat al bijna 20 jaar geleden met dit spul behandeld is dat nog aardig dicht bij de originele kleur zit (maar dat toegegeven ook niet aan *direct* zonlicht wordt blootgesteld).

Helaas is dit product door regulering niet meer beschikbaar binnen de EU. Misschien terecht ivm risico's voor de gezondheid? Misschien door te ver doorgeslagen angst voor veronderstelde en slechts in bijzondere omstandigheden voorkomende problemen (a la regulering in Californië) waar je bij normaal gebruik nooit mee geconfronteerd zult worden? Ik weet het niet. Er zal vast een goede reden voor zijn geweest...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu kreeg ik een interne bestelling voor een nieuwe picknicktafel omdat de oude niet meer over de noodzakelijke structurele integriteit beschikt om zijn originele beroep uit te oefenen
die ouwe delen lijken nog niet onbruikbaar voor een 2de leven
even door de vandikte . . .
daarna begint de echte rotklus, waar ik echt het schurft aan heb: de afwerking
klassieke vraag
zeker bij het beschermen van buitenhout
je kan beginnen met de bank beschut te zetten + bij niet-gebruik schuin, zodat het water er af loopt
opliggend water werkt als een vergrootglas
bij mijn weten & ervaring zijn kleurloze afwerking + niet-verkleuren van het hout moeilijk te verzoenen
deze blijft mijn favoriet
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die HK-lazuur is feitelijk gewoon een verdunde oplosmiddelgedragen 'beits', een alkylverf met titaandioxide als UV-beschermer, een flinke hoeveelheid 'conserveermiddel' - waarschijnlijk niet alleen om de verf te conserveren maar ook het hout een paar jaar ongevoelig voor schimmel en weer te maken... - en wellicht een aantal toevoegingen die 'ongevaarlijk' zijn en dus niet op het MSDS vermeld hoeven worden. Het is vast een goed product, maar of het zo goed is als de promomaterialen beloven? Let ook op, de UV-bescherming zit alleen in de pigmenthoudende varianten (niet zo gek...), NIET in de transparante versie. En die heb je denk ik wel nodig als je de roze kleur wit behouden.

Die UV bescherming die er dan daarna over moet bevat 2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4,6-di-tert-pentylphenol (CAS: 25973-55-1) als UV-absorber (UV-328 - Wikipedia) en zit in dezelfde familie als de eerder genoemde Tinuvin UV-beschermers (Tinuvin® light stabilizers).

Linksom of rechtsom kom je altijd op dezelfde technologieen uit (wat ook eigenlijk niet zo gek is...)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die HK-lazuur is feitelijk gewoon een verdunde oplosmiddelgedragen 'beits', een alkylverf met titaandioxide als UV-beschermer, een flinke hoeveelheid 'conserveermiddel' - waarschijnlijk niet alleen om de verf te conserveren maar ook het hout een paar jaar ongevoelig voor schimmel en weer te maken... - en wellicht een aantal toevoegingen die 'ongevaarlijk' zijn en dus niet op het MSDS vermeld hoeven worden. Het is vast een goed product, maar of het zo goed is als de promomaterialen beloven? Let ook op, de UV-bescherming zit alleen in de pigmenthoudende varianten (niet zo gek...), NIET in de transparante versie. En die heb je denk ik wel nodig als je de roze kleur wit behouden.

Die UV bescherming die er dan daarna over moet bevat 2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4,6-di-tert-pentylphenol (CAS: 25973-55-1) als UV-absorber (UV-328 - Wikipedia) en zit in dezelfde familie als de eerder genoemde Tinuvin UV-beschermers (Tinuvin® light stabilizers).

Linksom of rechtsom kom je altijd op dezelfde technologieen uit (wat ook eigenlijk niet zo gek is...)
Ik denk dat je gelijk hebt. En onderaan de streep introduceer ik dan net zoveel gif in de wereld (al dan niet met 20 jaar vertraging...) als ware het een tafel uit geimpregneerd hout. Ik zie er dus vanaf en ga toch gewoon met de goeie ouwe olie. Ik heb wel een mandje bij de Cokerij bij elkaar geklikt maar dan zit ik op hetzelfde bedrag en dat vind ik teveel, met gekookte olie komt het ook altijd goed.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Even meegelezen en goed toepasbaar voor de Douglas tuintafel die wij aan het herstellen zijn. Nu hebben wij geen lijnolie staan en is houtolie in ons geval een goede oplossing. Dank voor de info.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je gaat lakken en je wil het buiten zetten.
lak dan de onderdelen gedemonteerd rondom
zodat er bij de verbindingen geen vocht in je het hout kan komen.
Douglas is zacht een breukje in de lak betekend een grote watervlek die je eigenlijk niet meer weg krijg.
persoonlijk zou ik zeker geen kleurloze lak kiezen

olie of een kleuren beits is een veel beter optie
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Wij verkiezen de houtolie van het reeds aangehaalde Cockerij
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.