hoe groot is te groot?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoi allemaal,

Helaas is mijn schoonvader enkele maanden terug overleden. Hij was meubelmaker en heeft een professionele werkplaats achter gelaten.
Ik heb nagedacht om zijn volledige werkplaats over te nemen, maar hier van afgezien. (ga ik verder niet op in)

Nu denk ik er over na wel 1 van zijn draaibanken over te nemen.
Ik heb niet ontzettend veel ruimte voor een volledige werkplaats. maar kan wellicht wel wat ruimte van een buurman gebruiken.
Hij heeft er twee staan. Welke ik ook kies, er is een ruime keuze aan beitels en accessoires.
momenteel denk ik vooral aan projecten als kommen, en bekers, schotels en bordjes. en tolletjes en pennen. Maar misschien krijg ik het houtdraaivirus wel te pakken en ga ik al gauw dromen over grotere projecten.

Ik heb al eerder tapse ronde walnoten poten gedraaid. Maar verder ben ik echt nog onbekend. Gelukkig stonden er ook minimaal 5 boeken met technieken en houtdraai uitleg in de kast.
MC1018.jpg
Dit is de ene, een klein tafelmodel. Met ca. 35 kg nog wel te versjouwen. Deze kan eventueel als ik hem niet gebruik in mn schuurtje opgeslagen worden.
Wat zijn de grootste projecten wat ik op deze machine kan maken? hoe zit het met stabiliteit. Gaat zo`n klein apparaat niet snelle schudden bij een wat groter project? Zeker als de blank nog niet symmetrisch is.

Daarnaast heeft hij ook nog een grote Wicamac DB 800. volledig met variabele instelbare snelheden etc.
Deze versjouw ik niet zomaar en is toch een flinke machine.. is deze machine een overkill voor een beginner als ik? Kan je op zo`n grote machine ook bijv een tollertje of pen maken?
wicamac db800.jpg
1606160944863.png


Ik hoor graag jullie mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
DB800, krijg je nooit spijt van en is altijd verkoopbaar. Redenen o.a. de variabele snelheid en de MC2 konus voor hulpstukken. Verder centerhoogte en gewicht. Een zeer fijne draaibank.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en mrRuben

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
ik sluit mij hier ook bij aan. als je hem kwijt kan, ga voor de grote. je kan daar net zo goed kleine dingen op draaien (zou wel kunnen dat je dan bvb een kleinere klauwplaat moet bijkopen)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
+1. De Wivamac kun je alles op draaien: van heel klein tot heel groot. Bij het kleine draaibankje zul je vlug tegen de beperkingen aan gaan lopen...Dus inderdaad: als je ook maar enigszins de ruimte kunt vinden voor de Wivamac > doen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Meeste tijd word een kleinere bank gekocht omdat een grotere te duur is, jij hebt dat probleem niet.

Klein ding is zwak en goedkoop gemaakt, gaat dansen zo gauw je er een blok inspant.

Je kunt klein spul draaien op een grotere bank maar je kunt geen groter spul draaien op een kleine bank.

Maak er ruimt voor, zo gauw als je aan het draaien verslaaft word heb je de rest van je houtwerktuig niet meer nodig :LOL::ROFLMAO:
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Nico Oosthoek en jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Maak er ruimte voor. Die wivimac is een hele mooie. Een bank is altijd te klein. Op een grote kan je prima kleine dingen draaien anders om niet. Ik heb die fout ook gemaakt. Ik kocht de jet 1442. Ik dacht 1 mtr tussen de centers en 165 kilo zit mooi tussen de kleine en de grote in. Wist ik toen maar wat ik nu weet. Een of twee maten zwaarder waren veel betere keuzes geweest.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De db800 is eigenlijk een tafelmodel met poten eronder.
Je zou hier ook weer de kleinere tafelpootjes onder kunnen zetten, zodat hij wat compacter wordt.
Je moet hem wel altijd ergens opzetten.
Ik zou zeker voor de DB800 gaan als je de mogelijkheid hebt.
Heb deze zelf ook gehad en vond dit een hele fijne machine.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
haha duidelijk verhaal :) Ik woon in een woongemeenschap en we hebben een gedeelde werkplaats. Er lijkt nu toch een mogelijkheid te zijn dat ik daar de machine neer mag zetten. Ook al is het niet zo makkelijk als het delen van een boormachine. Enkele buren hebben ook interesse om te draaien. Dan kan ik eventueel de vaardigheden ook weer doorgeven.
Het is trouwens de DB801 Vario. Mocht dat iets toevoegen.

Maargoed. Kunnen jullie specifieke voorbeelden geven bij wat voor projecten de kleine draaibank wel te gebruiken is. En bij welke projecten hij dus echt te klein wordt. (dat helpt me om m`n vrouw te overtuigen haha)
 

Bijlagen

  • db801 vario.jpeg
    db801 vario.jpeg
    82,1 KB · Weergaven: 30

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
En bij welke projecten hij dus echt te klein wordt
Er is laatst een filmpje hier geplaatst van een groot draaiwerk (dit topic). Daarvoor is'tie echt te klein :)

Ik draai zelf niet, maar ik denk als je schalen wilt draaien dat je met die kleine al snel tegen de maximale diameter van je stuk hout aan gaat lopen? De centerhoogte van 12,5 cm is dan niet zo veel lijkt me.
En het lijkt mij dat je bij de start wat meer gewicht aan de machine wilt hebben om te zorgen dat die niet aan de wandel gaat, of je moet 'm goed aan de werkbank vastschroeven natuurlijk.

Als je nu de kans hebt: houd de grote. Als je 'm nu wegdoet en er later een terug moet kopen omdat je toe bent aan een grotere draaibank, is er zomaar een kans dat je je meer geld kwijt bent dan je er mogelijk nu voor krijgt. Maar of je ruimte moet maken voor een bank van 75 cm of 1,60 mtr is wel een verschil natuurlijk...

Eventueel slim omgaan met de ruimte en hem op een ander onderstel zetten zodat er (bij niet-gebruik) iets anders onder kan staan?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik wil wel zeggen dat bij een groter werkstuk dan een pen de kans op brand groter word. Als professor dr in de weetnietkunde ben ik een autoriteit op elk gebied ;);)
Doe even een test voor je vrouw. Zet een flink excentrisch Klein stuk op op de kleine bank en een groot mooi rond stuk op de grote. Dan kan de kleine het kleine stuk niet aan, De grote heeft geen probleem.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik wil wel zeggen dat bij een groter werkstuk dan een pen de kans op brand groter word. Als professor dr in de weetnietkunde ben ik een autoriteit op elk gebied ;);)
Doe even een test voor je vrouw. Zet een flink excentrisch Klein stuk op op de kleine bank en een groot mooi rond stuk op de grote. Dan kan de kleine het kleine stuk niet aan, De grote heeft geen probleem.
Waarom niet andersom? 😂
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gewoon een mooie schaal draaien voor je vrouw. En dan nog eentje die ze mag weg geven. Als ze dan niet overtuigd is, zal het ook niet meer lukken.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
T lijkt nu de grote te worden. Daarmee kan ik de hobby goed uit proberen. Mocht het toch niets voor me te blijken zijn zal ik de draaibank weer verkopen en de opbrengst weer terug geven aan de familie.
Bedankt voor jullie kijk hierop. Heeft een hoop geholpen.

Zijn er houtdraaiers in Nijmegen die eind januari(na de lockdown) kunnen meekijken de accessoires en specifieke beitels en hun functie. Er zit een hoop bij.

In deze tijd ben ik ook niet heel enthousiast over georganiseerde cursussen. Een 1 op 1 ontmoeting met wat uitleg zie ik eerder zitten. We kunnen vast tot een leuke deal komen als beloning. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.