Hoe groeven tussen planken schuren

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
530
‘s-Hertogenbosch
Soms gaan dingen met de hand sneller en eenvoudiger dan machinaal… vroeger had men alleen maar het handwerk en toen gebeurde het ook…. Vandaag hebben ze overal een machientje voor maar ook de ruimte nodig om het weer op te ruimen voor de komende 8-10 jaar.
In dit geval zou ik kiezen om een papiertje er tussendoor te trekken en het vlak te schuren…. En dan de olie erop, tussenin zie je niks van, het gaat alleen om de rafels 🤗en het idee dat er iets op zit
Hoe wil je trouwens met de kwast in het groefje komen als het kaal geschuurd is, dus lekker laten zitten waar je niet meer bij kunt komen

rik

Post veel
8 nov 2010
844
168
feestools heeft een vlakschuurmachine waar je een gevormde zool op kan zetten

maar je kun ook een schuurklosje maken met een scherpe rand die beter huurpapier werkt dan een plamuurmes. els het even kan zou ik dan scotch-brite gebruiken in plaats van schuurpapier dat houd het langer vol voordat je het weer een stukje moet verschuiven
Dat is de LS een lineair schuurmachine, deze roteert niet, maar beweegt in een rechte lijn, die is idd perfect voor deze klus, zeker als je ondersteboven moet werken. Soms komen ze op marktplaats voorbij voor een redelijke prijs (200-300,-) ik heb ze ook wel eens ergens te huur gezien, maar dat is heel lang geleden.
succes met de klus

edit: huren is nog wel mogelijk mocht je dat willen. Dag huur Festool LS130 met CTL stofzuiger - Veluws Verfhuis

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

icedbeverage

Actieve deelnemer
19 jan 2020
26
0
Ik zou ze helemaal niet schuren, met een borstel erdoor en zo laten.
Je kunt je afvragen of het werk opweegt tegen het resultaat.
De planken zitten zelf al onder een overstek en die groeven zitten dan ook nog om het hoekje.
Er komt geen regen en geen direct zonlicht.
Ben net klaar met het manueel schuren, heb gewoon stukjes schuurpapier geplooid en zo...
Ziet er toch ietsje beter uit vind ik:
6621.jpg

En nu heb ik nog 2 vragen:
- Welke olie zou ik het best gebruiken? Het mag wat geld kosten als ik er een aantal jaren niet naar hoef te kijken dan. Het type hout weet ik niet, maar ik vermoed toch een redelijk hard hout want er blijft niet veel aan mijn schuurpapier hangen.
- Heb nu geschuurd met een dewalt palmschuurder op korrel 80, dan 120. Zou ik nog fijner gaan?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.293
1.036
Enschede, Twente
Ik weet niet of het nog bestaat, maar 15 jaar geleden heb ik vriendinnen geholpen om hun gevelmateriaal in de olie te zetten & daarvoor werd Olympic Stain gebruikt. Twee lagen op onbehandeld hout. Het ziet er nog steeds okay uit (hoewel een keertje tussentijds opfrissen geen kwaad had gekund).
120 lijkt me ok. In het algemeen wordt gesteld dat je voor een oliebehandeling niet hoger dan 180 moet gaan. Ik denk dat je voor staand hout rekening moet houden met het aanhechten van vuil, zodat 180 dan mss beter is, maar in dit geval is het geen staand hout en behoorlijk hoog, dus zou ik niet verder gaan dan die 120.

• Leuk
Waarderingen: John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.101
2.346
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wigje van hout zagen en daar schuurpapier om vouwen. Gaat een stuk sneller dan je zou denken want je kan veel kracht zetten op zo'n punt en je hoeft maar een smal groefje door en het kost niks. Waarschijnlijk ben je meer tijd kwijt aan het shoppen naar een machine of een hulpstuk ervoor....

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.