Hoe goed zijn afkortzagen?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
577
96
Stiens
Ik overweeg om op termijn mijn Hammer Combi te verkopen omdat deze te groot is voor mijn werkplaats. In plaats daarvan moeten er natuurlijk andere machines komen.
Daar hoort een afkortzaag bij. Het prijsniveau van een Kapex wordt mij te gortig en dus denk ik aan een blauwe Bosch. Maar dat nog even terzijde.

Nu ben ik nog wel nieuwsgierig naar de kwaliteit van het zaagwerk. En dan eigenlijk meer in het algemeen wat afkortzagen betreft. Ik lees natuurlijk wel positieve verhalen maar toch . . . zal het niet toch een beetje tegenvallen?
Stel ik heb een afkortzaag eenmaal goed afgesteld en eventueel voorzien van zero clearances. Ik zaag de regels en stijlen voor een paar deurtjes. Heb ik dan werkelijk een haaks frame als ik het samenvoeg? Of moet ik zoveel niet eisen.

Ik verwacht van een machine die haaks zaagt dat ik 2 balkjes van zeg 1 m, haaks kan afzagen en dat er dan over de hele lengte geen licht tussendoor kiert als ik deze op de kopse kant, rechtop tegen elkaar aan zet. (Toch niet te gek voor goed zaagwerk?)

Meningen, ervaringen, adviezen?
Alvast bedankt.

André
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Hallo André,
Mijn ervaring met een Bosch gcm 12 gdl (bijna prijsklasse Kapex), is dat de machine goed haaks kan zagen, MITS je deze regelmatig controleert en bij iedere wijziging van hoek (balkje zagen op 45 graden en daarna weer terug op 90), weer opnieuw afstelt met een blokhaak. Als ik dit niet doe, dan zaagt hij soms 89.9, soms 90,1.

Ik vind dit meestal geen probleem, omdat ik het precisiewerk op een zaagtafel met slede doe, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
577
96
Stiens
@RedWoodWorking

Bedankt. Wat mij triggert is 'omdat ik het precisiewerk op een zaagtafel met slede doe ' . Dat is wat ik bedoel.

Als je ervan uitgaat dat je veruit het meeste met de afkortzaag toch op 90 gr. doet, hoeft dat afstellen een enkele keer overigens geen probleem te zijn.

Wat de vergelijking met de Kapex betreft. Ik zag deze Bosch gcm 12 gdl, kortgeleden nog voor € 891,00 incluis BTW staan. (De link in mijn oorspronkelijke vraag is fout). Verder heb ik het misschien niet voldoende goed bekeken. Ik dacht dat een Kapex 120 toch een heel stuk duurder was. Mogelijk moet ik de '12' van Bosch niet vergelijken met '120' van Festool.

Hoewel prijzen niet onbelangrijk zijn, is dat toch een beetje off topic. Ik vraag mij gewoon af of ik met een redelijk betaalde afkortzaag waar ik netjes mee omga, goed zaagwerk krijg. Ik sta wat wantrouwig tegenover de youtube filmpjes op dit gebied. Eenmalig na het openen van de doos en het voor de eerste keer instellen en met de zaag nog vlijmscherp, zal het allemaal wel goed gaan. Maar hoe gaat het in de loop van de tijd?

André
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.001
824
Omgeving Leiden
Een afkortzaag associeeer ik met 'de bouw' en is daarom geen precisie instrument.
Afzagen met de afkortzaag, haaks en op maat maken met de futselplank en schaaf.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
@RedWoodWorking
... Ik sta wat wantrouwig tegenover de youtube filmpjes op dit gebied. Eenmalig na het openen van de doos en het voor de eerste keer instellen en met de zaag nog vlijmscherp, zal het allemaal wel goed gaan. Maar hoe gaat het in de loop van de tijd?
Het is weer even geleden, maar toen ik de zaag kocht was ik volgens mij wel tevreden met de haaksheid. Het zou kunnen dat de machine in de loop van tijd minder accuraat is geworden, of mijn verwachting/eisen aan haaksheid vergroot zijn :)

Hoe dan ook ben ik het met thomasz eens dat voor meubelwerk een afkortzaag meestal niet het juiste gereedschap is om als 'laatste' zaagsnede te gebruiken.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik ben een tevreden kapex gebruiker Privé
Op mijn heb ik al de nodige merken zien passeren
Het hangt of staat met een goed zaagblad en de wel of geen speling op de diverse onderdelen
Ik ben uiterst tevreden met de resultaten van de kapex 120
Je kan hier prima de laatste snede mee maken
Daar waar je bij de meeste afkortzagen rekening met de draairichting moet houden in verband met splinteren of uitbraak
Is dat bij de kapex niet aan de orde mits een scherp blad op de machine zit
Ik vind de machine dus ook zijn geld waard
Maar dat is mijn mening
Succes met je keuze
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik geloof dat er een aardig tijdje geleden ook een topic was over afkortzagen. De conclusie daaruit was dat door alle verstelbare dingen die op de bouwzagen zitten de accuraatheid wat minder wordt. Bij mijn afkortzaag merk ik dat vooral dat de snede na het zagen een beetje bol loopt door de speling op de geleiders. Voor 90 procent van de projecten maakt dat niet uit. Maar voor bijvoorbeeld super strakke fotolijsten is het naar mijn mening toch niet voldoende, maar daar biedt een shooting board uitkomst.

In hoeverre je dat beïnvloedt moet ieder voor zich zelf weten. Voor de professionele afkortzagen die niet in de bouw gebruikt worden ben je al gauw een paar duizend euro verder ook. En die kunnen soms niet eens verstek zagen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Bij mijn vorige werkgever werd alleen bouwhout op de DeWalt 712 gezaagd. Fijnhout of hoge precisie werd altijd op de Altendorf formaatzaag gedaan.

maar, een 50.000 euro formaatzaag is natuurlijk niet reeel tegenover een afkortzaag van nog geen 1000.

ik weet niet wat je wilt maken en in welke hoeveelheid, maar alslees wat je hebt en daar tevreden over bent kwa kwaliteit, zou ik het houden en zeker geen afkortzaag kopen.
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Hallo, ik heb een Festool Kapex 60. Na allerlei zaagsnedes perfect onder de ingestelde hoek ben ik de aanschaf al weer vergeten!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
950
Leeuwarden
Ik ben ook zeer tevreden over mijn Kapex 60! Als je met deze zaaghoogte uit de voeten kunt eenprima machine. In een ander topic is ooit als eens vastgesteld dat je voor constante haakse zaagsneden over het algemeen beter uit bent met en zg. kapzaag, een afkortzaag zonder geleidestangen. Als je dan een met een groot zaagblad van 12 inch neemt, kun je nog behoorlijk breed zagen.

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
577
96
Stiens
Het valt mij op dat de Kapex blijkbaar veel tevreden gebruikers kent. Deze of de blauwe Bosch hebben mijn interesse omdat ze achter de machine minder ruimte nodig hebben. Verder concludeer ik dat een enkele keer afstellen wel nodig is en dat een scherp blad 'een must' is. (Zijn er overigens mensen die ervaring hebben met de GCM 12 GDL?)

Voor een aparte klus waarbij ik veel metaalbuisjes moest zeggen en buiten werken, heb ik een goedkope afkortzaag van Metabo gekocht. Ik voelde vanaf het begin dat hij links<->rechts een beetje speling heeft. Niet te vergelijken met de betere machines natuurlijk, maar toch . . .

[Athanor] schrijft over de kapzaag. Een goede tip, maar ik wil toch wel van 90° af kunnen wijken. Werktuigkundig gezien zullen die machines nauwkeuriger zijn en (eenmaal afgesteld) blijven.

Ik snap wel dat [lhoornweg] aanbeveelt om mijn Hammer te houden maar ik zit met de ruimte. Om beter uit de voeten te kunnen in de werkplaats moet ik eigenlijk naar losse machines langs de wanden. Met die opdracht aan mijzelf ben ik nu aan het afwegen en overwegen.
Ik heb geen haast en misschien upgrade ik de Hammer en houd ik hem toch.

Bedankt voor alle antwoorden en tips.

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb zelf de Bosch GCM 10S (de 12 was me ten tijde van aanschaf nog net even te duur) en ben daar zeer tevreden over vwb nauwkeurigheid en robuustheid. Bij nader inzien had ik alleen misschien toch voor de 12 moeten gaan want de geleiders aan de achterkant is toch wel heel erg zonde van de ruimte.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Hier ook een zeer tevreden Kapex 120 gebruiker.
Goedkoop is meestal duurkoop en ik moet wel eerlijk toegeven dat ik eigenlijk zeer geïntrigeerd was door deze "Rolls Royce" onder de afkortzagen, en heb mezelf dus eens flink gekieteld ;-)
En ik heb nog nooit wat moeten bijstellen voor het haaks zagen. (Ik controleer het wel zo af en toe.)
Een andere kandidaat was een Makita geweest.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
950
Leeuwarden
[Athanor] schrijft over de kapzaag. Een goede tip, maar ik wil toch wel van 90° af kunnen wijken. Werktuigkundig gezien zullen die machines nauwkeuriger zijn en (eenmaal afgesteld) blijven.

André
Dat blijft bij een dergelijke zaag mogelijk, het voordeel is dat je geen geleidestangen hebt die afwijkingen in het zaagbeeld kunnen geven.

Fons
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Ik heb de GCM 12 GDL ben er echt super tevreden mee. destijds in duitsland gekocht met onderstel voor 200 euro minder dan jij linked.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.