Hoe gevaarlijk is een 6mm bit in een 1/4” collet ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.050
998
Antwerpen
Ik lees er van alles over maar heeft iemand slechte ervaringen met het frezen met een 6mm bit in een 1/4” collet ?
De bit zit moervast in de collet (Ik heb er nog niet mee gefreesd). Kan de collet kapot gaan ?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.390
1.090
Enschede, Twente
De passing van een collet is precies afgestemd op de maat van de freesschacht, zodat er over de hele lengte in de collet kracht uitgeoefend wordt. Dat gebeurt bij een iets afwijkende maat collet zeker niet. Ik zou het risico niet nemen — een rondvliegende frees is een dodelijk object.

Er zijn inzetringen om het maatverschil te compenseren. In hoeverre die veilig zijn kan ik niet zeggen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.363
740
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb ooit een keer per ongeluk een 6 mm bit in een 1/4" spantang voor mijn OF1400 gedaan. Op het eerste gezicht bleef de bit goed stevig zitten. Maar toen ik ermee ging frezen ging het fout. Niet dat de bit direct uit de spantang vloog, maar het was een zogenaamde downcut bit, ofwel een bit met een negatieve snede. Door de trekkende kracht op de bit werd deze langzaam maar zeker steeds verder uit de spantang getrokken. Gelukkig kwam ik er op tijd achter, want een met 22000 rpm rondvliegend stuk ijzer met scherpe randen lijkt me geen pretje.

Kortom: niet doen!

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.050
998
Antwerpen
Ik heb ooit een keer per ongeluk een 6 mm bit in een 1/4" spantang voor mijn OF1400 gedaan. Op het eerste gezicht bleef de bit goed stevig zitten. Maar toen ik ermee ging frezen ging het fout. Niet dat de bit direct uit de spantang vloog, maar het was een zogenaamde downcut bit, ofwel een bit met een negatieve snede. Door de trekkende kracht op de bit werd deze langzaam maar zeker steeds verder uit de spantang getrokken. Gelukkig kwam ik er op tijd achter, want een met 22000 rpm rondvliegend stuk ijzer met scherpe randen lijkt me geen pretje.

Kortom: niet doen!
Precies deze handeling wou ik proberen, ok niet doen dus

Efvee

Post veel
9 jun 2021
977
411
RegioRotterdam
De spantang in een frees lijkt meestal een 'C' type dat aan de buitenkant een korte konus heeft en verder cilindrisch is, en alleen aan die kant 3 sleuven heeft die je kunt samenknijpen. Als je daar iets in stopt dat kleiner is dan de boring (dus bijv. 6 mm i.p.v. 1/4") klemt hij dus ook alleen op het voorste randje. De rest heeft geen steun. Die kun je dus alleen gebruiken voor de maat waarvoor ze bedoeld zijn.
Een ER spantang is over (vrijwel) de hele lengte conisch en de sleuven komen om en om van beide kanten, en het zijn er veel meer. Die kun je dus veel verder samenknijpen, afhankelijkvan de ruimte in de sleuven en de elastische grens van het materiaal: typisch bereik is -1 mm, en het samenknijpen gaat over de hele lengte gelijkmatig.

Ik heb het normaal niet zo op filmpjes maar deze mevrouw legt de principes vanaf 3:00 minuten goed uit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.