Hoe gaan we van een onderkast met schappen naar een onderkast met schuiven ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je het voordelig op wilt lossen neem je de 155 graden scharnieren, en gebruikt de gewone 1/2" geleiders.
welke geleiders bedoel je precies ?

omdat ik liever alles zelf maak, is ikea mij redelijk onbekend
helaas moet je af & toe realistisch zijn, en het budget in het oog houden
deze lades van 30x60 cm kosten 12 euro, en het front 8 euro
daarvoor kan ik amper mijn machines opstarten
volgens de foto zijn de laders inbegrepen, alhoewel ik verwacht dat ze niet verstelbaar zijn

de diepte van 72,5 mm die scharnieren van 155° nemen, blijft
wordt de bestaande deur als deur behouden, en niet als front op de onderste lade, dan moet de hoogte van de schuiven en de scharnieren op mekaar afgestemd worden

1622315053509.png
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Persoonlijk zou ik optie 2 schrappen. Ikea is prijsvoordelig, maar kwalitatief niet de top. Wil je dat wel bij een keuken die in principe toch redelijk veel gebruikt wordt? Al hun lades hebben speling, ik weet niet of je ze mooi kan uitlijnen, en alles is strak gestandaardizeerd (weinig aanpasbaar).

Persoonlijk zou ik niet willen werken met een deurtje en dan een lade omdat het altijd dubbel werk is, en omdat je de ruimte moet hebben om de deurtjes helemaal open te kunnen zwaaien alvorens de lade opengaat. Het is minder praktisch. Zeker dubbel checken met je vrouw. Bij een grote keuken met veel open ruimte valt dit misschien mee maar als je een keukeneiland hebt ofzo met een doorgang van pakweg 90cm zou ik dat niet doen.

Ik zou ofwel
a) het geld op tafel leggen en bij KVIK de ladesystemen kopen
b) ofwel bij hen enkel ladefronten bestellen, als dat kan, en de achterliggende lades dan zelf maken met het blum systeem, dat je voordelig kan kopen bij online shops zoals lignoshop.de en dat oneindig aanpasbaar is.

In het laatste geval bespaar je toch een beetje geld en is alles top: de fronts passen, je hebt een nieuw hobby project, altijd fijn, en lades zijn uitdagend, en de o zo belangrijke ladegeleiders koop je dan die voldoende gewicht kunnen dragen, volledig uittrekbaar zijn, zacht lopen en remmen op het einde, kortom, topkwaliteit ;-)

Veel succes ermee!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
@RonaldVereycken & @LeonvB
in een kastenwand van 10 modules van 60 cm én met volledig doorlopend frontenprofiel zouden in 4 onderkasten waarop nu deuren staan, schuiven moeten komen

om de harmonie te behouden, moeten de deuren blijven

tot nu toe zijn mij 2 mogelijkheden bekend:
1) deuren als deur behouden, scharnieren 15° plaatsen + inliggende schuiven
nadeel: de montageplaatjes + de scharnieren zitten altijd op de een of andere manier in de weg
2) deuren als front op de onderste schuif plaatsen
nadeel: het bijstellen/uitlijnen van de deur kan een hele klus worden

dit is niet voor mezelf
in dat geval zou ik de schuiven zelf uit mpx berk maken mét geleiders van een goede kwaliteit

men wenst witte schuiven
ook die zou ik zelf kunnen maken, maar tegen ikea kan niemand op

geleiders inbegrepen kosten die bij kvik rond de 100 euro 😭
bij ikea 20 🤣
80 euro verschil x 12 schuiven = 960 euro

we gaan de onderstaande van ikea als test kopen & zien hoe ver we daar mee geraken
ikea is prijs/kwaliteit
of de kwaliteit hier in de smaak zal vallen, betwijfel ik
vooral wanneer het front op de onderste lade komt + de geleider bijgesteld moet worden

 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
1. Dit valt mee als je de lades niet als gewone lade maakt, maar meer als uittrekbare plank. Je maakt de lade dan zo laag dat de onderste lade nog onder het laagste scharnier past.
2. Maak van de onderste lade een vrij diepe lade, en monteer deze op Blum push-to-open (evt. met soft close) 4D verstelbare geleiders. De overige (twee?) lades worden binnen-lades. Stel de onderste lade goed in, en schroef dan het front er netjes op.

Wat betreft de kleur: er bestaat witte verf.

Deze keer heb ik voor mijn keuken alles zelf gemaakt, van Bamboe (corpus, deuren) en 12mm en 18mm multiplex (resp. lades en planken). Behalve de plintlades zijn alle ladegeleiders beneden het werkoppervlak Blum push-to-open/soft-close. Boven het werkoppervlak, maar beneden schouderhoogte zijn voordelige geleiders, voor heel lage lades die achter een deur vallen. Boven die hoogte gebruik ik gewone legplanken, want als je er niet meer op kunt kijken vind ik een lade minder nuttig. Naar mijn mening is dat de meest optimale combinatie van gebruiksgemak, prijs en duurzaamheid. Maar ieder moet die balans voor zichzelf bepalen, en zeker als je budget heel beperkt is moet je roeien met de riemen die je hebt.

keuken1.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
@LeonvB
dank voor alle moeite
Dit valt mee als je de lades niet als gewone lade maakt, maar meer als uittrekbare plank
je bedoelt dat je de lades doelbewust lager maakt opdat de bak van de lade niet tegen de scharnieren schuurt
in de lade zelf kan je spullen stoppen die hoger dan de binnenhoogte van de lade zijn
ik zie op de foto ook dat je hier de reeds door jou getipte zijgeleiders gebruikt, die een pak beterkoop zijn dan de blum movento ed
kan ik jou helpen met het ontwerp van de hulpstukken die ik gemaakt heb om fronten te plaatsen ?
dat is voor grass dynapro + lades met 5 mm opliggende fronten, maar het concept is universeel (aanpasbaar)

1622656507690.png

Wat betreft de kleur: er bestaat witte verf.
weet ik 🤣
de ervaring leert mij dat ik in het verven/lakken van een lade zo veel tijd steek als in het maken van de lade
Deze keer heb ik voor mijn keuken alles zelf gemaakt, van Bamboe (corpus, deuren) en 12mm en 18mm multiplex (resp. lades en planken).
hm
bamboe, en zelfs voor het corpus !
is dat massief bamboe of gelaagd ?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ja, de lade maak je zo laag als nodig is. De rand is alleen bedoeld om omvallen tegen te gaan.

Ik bedenk me trouwens dat ik er ook in een hoekkast heb geplaatst. Zodra ik weer wat tijd over heb probeer ik een eigen draadje ermee op te zetten met meer details. Het is een vrij kleine keuken, maar met redelijk veel lades (30 stuks) en behoorlijk veel opbergruimte. Maar ik ben nog wel even bezig, en afkrijgen is nu de eerste prioriteit.

Fronten plaatsen vind ik niet zo moeilijk. Je begint onderin, met 1 lade in de corpus. Met 2 latten stel je het eerste frontje gelijk met de onderkant, of eventueel met 2 opvulplaatjes op de hoogte die je wenst. Met 2 lijmklemmen kun je het frontje dan vastklemmen, en vervolgens vastschroeven. Controleer de plaatsing, en plaats daarna de lade erboven. Met 2 opvulplaatjes op het onderste frontje zet je het tweede frontje ook weer vast met klemmen, etc.
Maar plaats het toch: mogelijk help je iemand anders ermee.

Verven kost inderdaad zeker zoveel tijd als maken.

5 lagen kruiselings, watervast verlijmd. Zeer stabiel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
De 5-laags Bamboeplaten werken veel minder als eiken panelen, en ook wat minder als normaal multiplex. Je hoeft bijna geen verstevigingen aan te brengen: deuren en panelen blijven eigenlijk uit zichzelf recht. Het is watervast verlijmd, dus vochtbestendiger als normale MDF/spaanplaat. Ook wat duurder, maar nog steeds voordeliger als veel van de alternatieven zoals A-klasse Eiken platen. De draagkracht van 20mm panelen is vergelijkbaar met 18mm Russisch Berken multiplex. Dus beter als spaanplaat of MDF. De hardheid en kleur komt grotendeels overeen met Eiken, waardoor het behoorlijk goed in ons interieur past.

Alles is al gelakt op de foto, met Polyvine ultramat.

Hogekast 1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
De 5-laags Bamboeplaten werken veel minder als eiken panelen, en ook wat minder als normaal multiplex.
mooie terugkoppeling !
in huishadden we reeds bamboe als spatel + snijplank
de overburen hebben bamboe-meerlaags-parket
ivm 'opbrengst' blijkt bamboe - een grassoort - beter dan bomen te zijn
dus beter voor de planeet ? (het vervoer niet meegerekend, maar china koopt in frankrijk eik op om die na bewerking naar europa terug te sturen . . . )
ik neem bamboe in al zijn vormen op in mijn materiaalwaaier
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.