Hoe gaan we van een onderkast met schappen naar een onderkast met schuiven ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een paar jaar geleden kwam er een keuken.
In de onderkasten zaten hoofdzakelijk schappen.
Langzamerhand groeide het besef dat schappen op een hoogte lager dan 90 cm niet handig zijn. (*)
Je krijgt immers moeilijk een overzicht van wat er op het einde van die (standaard)diepte van om en bij de 60 cm in je kast zit.
Het resultaat is dat voor etenswaren de eerste helft van de diepte van de onderkast nog wel gebruikt wordt, maar de 2de helft leeg blijft.
In die 2de helft vind je na een paar maanden of jaren etenswaren die meestal vervallen zijn. Dus waarom zou je die nog gebruiken !
(*) en langzamerhand is het besef gegroeid waarom een keuken met hoofdzakelijk schappen in de onderkasten budgetvriendelijk is
(grofweg gerekend kost één enkele lade zo veel als een corpus zonder schappen 🤣 de kost van schappen is verwaarloosbaar)

Nu rijpt het idee om in de onderkasten schuiven te plaatsen, zodat de volledige diepte 'bruikbaar' wordt.
Wat zijn de alternatieven ? :unsure:

Voor de volledigheid
1) het is een kvik-keuken (geen kritiek op de prijs-kwaliteits-verhouding)
2) de voorkanten zouden behouden moeten blijven, zodat de harmonie niet verstoord wordt (bv de koelkast heeft dezelfde voorkant)

Dit zijn de tot nu toe bekende mogelijke oplossingen
1) deuren behouden + inliggende schuiven plaatsen
blijkbaar heeft kvik op deze overstap geanticipeerd, en bieden ze dit aan
je zou de bestaande scharnieren door een type van 155° moeten vervangen
Kvik—pagina 30
volgens kvik past de binnenlade I15060 in een 58 cm diep corpus
1622120315700.png 1622120431163.png

2) binnenlades van ikea
dit blijken lades te zijn, die achter een lade zitten waarvan de voorkant na sluiting zichtbaar is
ze zijn dus - bij mijn weten - niet voorzien op bestaande deuren, want de scharnieren zouden in de weg zitten
in theorie is het wel mogelijk om de bestaande kvik-deuren op een lade van ikea te plaatsen, zodat de binnenlades in het corpus van 60 cm buitenafmeting geplaatst
kunnen worden
Kijk wat ik vond bij IKEA - binnenlade

3) zelf lades tot op de mm op maat maken
met behoud van de deur als deur of als voorkant van de onderste schuif
de geleiders, scharnieren & het hout/plaatmateriaal moeten uiteraard ingekocht worden

zowel de budgettaire als de technische kant spelen mee

wat zijn jullie ideeën ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik zou het bestaande front op een hoge lade schroeven en daar boven zoveel inliggende laden als je denkt nodig te hebben. Spul kan je bij bijvoorbeeld ikea kopen. Volgens mij is het zonde van je poen om ook nog scharnieren te gaan kopen. Die voegen niets toe. Toen ik mijn keuken bouwde heb ik ladegeleiders en zijwanden gekocht en de laden van mdf gemaakt. Omdat het om een u vormige keuken ging die ik zonder passtukken wilde bouwen, heb ik gekozen voor laden zonder metalen achterwand. Zodoende kon ik de laden precies zo breed maken als ik wilde. Als je het goedkoop wil houden kan je een gratis keuken van marktplaats slopen. Is ook afhankelijk van de hoeveelheid kastjes die je wil doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en ZotVanHout

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Toen ik 10 jaar geleden mijn keuken liet plaatsen heb ik ook direct alle onderkasten van laden laten voorzien.
Maak idd aan je onderste lade de front vast en je hebt overal zicht op, de andere laden plaats je ietsje verder naar binnen zodat ze niet tegen de front aanlopen.
Ikea heeft hier laden voor die prima werken en tot nog toe heb ik die al vaker in diverse kasten toegepast. Als je de laden koopt kun je daarbij een front kopen om de binnen laden aan de voorkant mee af te dekken.

Nadeel van een draaiende deur is dat je altijd rekening moet houden dat de deur volledig open moet en die deur staat altijd in de weg. kosten technisch is het ook beter om de front aan de onderste lade te zetten, geen fornt nodig en geen scharnieren, plus dat je niet altijd de volle breedte kan benutten, afhankelijk van de scharnier.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik heb hier bij de door mij gemaakte kasten in de bijkeuken na plaatsing gekozen voor het toevoegen van een paar lades. Aan de kant van de scharnieren heb ik een lat geplaatst zodat ze niet aanlopen. Ik maak nog een extra front van dezelfde gefineerde plaat als de deur om zo de fronten mooi te laten aansluiten.
Ja, de deur moet eerst helemaal open voordat de lade open kan, maar wanneer je het front op de onderste lade plaatst moet je ook eerst de onderste lade opendoen voordat je de bovenste lade kan openen. En dan sta je er dus ook nog eens ver vanaf...

Ik zou kiezen voor het maken van een paar lades. Gewoon simpel van multiplex, en niet te dure ladegeleiders. Hoogte komt niet zo nauw als je er later nog een extra front voor zet. Al hoeft dat natuurlijk niet eens.....
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je hoeft de onderste lade niet geheel te openen om een binnenlade gedeeltelijk te openen, dan doe je ook de onderste maar half open.
die bedenking kwam ook bij mij op :giggle:

andere bedenking
bij hergebruik van de huidige deuren (door ze op de onderste schuif te plaatsen) moet je altijd over die hoge deur reiken, wanneer je er voor staat
zeker wanneer je iets uit de onderste schuif wil nemen
om je rug minder te krommen, sta je er beter naast
de huidige deuren hebben een profiel dat over de hele wand doorloopt, en de schuiven komen niet in alle onderkasten
dat is trouwens niet mogelijk, omdat in de wand een koelkast zit die bijna kamerhoog is
en daarop zit een deur met hetzelfde profiel en kleur
de huidige deuren moeten dus behouden blijven
ofwel als voorkant van een schuif ofwel als deur
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Kan je niet wat met "apothekerskasten" ? Volgens mij heeft blum in hun technische catalogus hier tekening van staan. In belgie kan je bij van Hoecke op de site kijken. In mijn vorige keuken functioneerde dit prima.
Ik bedoel dus inliggende lades naar keuze met een deur ervoor.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan je niet wat met "apothekerskasten" ?
is het overwegen waard
heb nog bij blum niet gekeken
ik denk vooral aan de beschikbare formaten (meestal zijn ze hoog en smal)
de prijs zal ook meespelen
ander aspect is dat - voor zover ik ze ken - zo'n kasten bedoeld zijn om er zijdelings in te grijpen & je de hele kast in 1 keer open trekt
bij een breedte van 60 cm én onder het werkblad is dat minder handig
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Als het echt eenvoudig moet/mag: de binnenkant van corpus waar de scharnieren zitten "opdikken" met de ruimte die de scharnier nodig heeft als de deur volledig open staat. En dan laden maken tussen de opgedikte zijkant en de vrije kant. Is je lade iets smaller (zeg: 18mm), maar ben je wel in 1x van alle genoemde bezwaren af.
 
  • Leuk
Waarderingen: TinoT en Musicus

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
de binnenkant van corpus waar de scharnieren zitten "opdikken" met de ruimte die de scharnier nodig heeft als de deur volledig open staat
als de deur niet als voorkant van de onderste schuif, maar als deur gebruikt blijft, verwacht ik dat dit de enige oplossing is om er laden achter te plaatsen
de oplossing van kvik om scharnieren van 155° te plaatsen, is volgens mij niet hindernisloos
op de tekening van blum nemen ze in gesloten toestand 72,5 mm diepte in, dus die ben ik kwijt
aan de zijkant blijft ook nog altijd de dikte van het montageplaatje + de opliggende arm van de scharnier

1622183499816.png
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
2.jpg1.jpg

Hier thuis ook een kastje met lades achter een deurfrontje. Zowel links als rechts van de twee grote lades hebben we gelijke kastdeurtjes.
Wij ervaren geen enkele belemmeringen om het deurtje te openen om de lades uit te trekken. De argumenten om het juist niet te doen komen vaak van mensen die dit thuis niet hebben (no pun intended).
je ziet ook de normale kastdeurscharnieren die boven en onder de lades zijn gemonteerd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
is het overwegen waard
heb nog bij blum niet gekeken
ik denk vooral aan de beschikbare formaten (meestal zijn ze hoog en smal)
de prijs zal ook meespelen
ander aspect is dat - voor zover ik ze ken - zo'n kasten bedoeld zijn om er zijdelings in te grijpen & je de hele kast in 1 keer open trekt
bij een breedte van 60 cm én onder het werkblad is dat minder handig
Dat kan maar is niet wat ik bedoel indeze. Je kan er ook gewoon laden in maken
Net zoals musicus met zijn foto laat zien. Kan je alles maken zoals je het hebben wil. Alleen bij de positie van de scharnieren moet je ruimte maken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Je kunt ook de planken fixeren en de laden eronder hangen (dus met de kadegeleiders bovenaan de lade). Maak de laden wat smaller om ruimte aan de scharnierkant te laten. Minste gedoe volgens mij en redelijk eenvoudig om te realiseren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hier thuis ook een kastje met lades achter een deurfrontje . . . je ziet ook de normale kastdeurscharnieren die boven en onder de lades zijn gemonteerd.
mooi opgelost
door de scharnieren buiten het bereik van de lades te plaatsen, krijgen de schuiven meer ruimte
dan hoef ik enkel de breedte van de schuiven op de breedte die de deuren benemen, af te stemmen
op het 1ste zicht zou de deur bij de blum 110° 12 mm breedte benemen, en de 155° 7,2 mm

1622202182098.png 1622202547561.png 1622202589092.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Kloekloek

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
mooi opgelost
door de scharnieren buiten het bereik van de lades te plaatsen, krijgen de schuiven meer ruimte
dan hoef ik enkel de breedte van de schuiven op de breedte die de deuren benemen, af te stemmen
op het 1ste zicht zou de deur bij de blum 110° 12 mm breedte benemen, en de 155° 7,2 mm

Bekijk bijlage 103662 Bekijk bijlage 103663 Bekijk bijlage 103664

Kijk vooral ook even naar de gewenste hoogte van de lade in relatie tot de producten die je in de lade wil opslaan. Een fles olijfolie, een pak mie nestjes of gewoon wat potjes en blikjes.
Mocht je dat willen dan meet ik hier alles even voor je op.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mocht je dat willen dan meet ik hier alles even voor je op.
dat is een mooi aanbod
de praktische kanten zijn nog aan het rijpen
de keuze tussen de deur als deur behouden of als voorkant herbruiken staat nu voorop
nadien komt de verdeling van de hoogte
het principe is dat de hoogste schuiven onderaan komen & de laagste bovenaan
ongeacht of het er 3, 4 of 5 worden
bedankt
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
mooi opgelost
door de scharnieren buiten het bereik van de lades te plaatsen, krijgen de schuiven meer ruimte
dan hoef ik enkel de breedte van de schuiven op de breedte die de deuren benemen, af te stemmen
op het 1ste zicht zou de deur bij de blum 110° 12 mm breedte benemen, en de 155° 7,2 mm

Bekijk bijlage 103662 Bekijk bijlage 103663 Bekijk bijlage 103664


De rechter oplossing is, als je de deur de volledige 155* opendoet, zelfs helemaal uit de weg zo te zien. Als de deur rechtdoor staat moet de lade inderdaad 7,2 mm verder naar binnen. Dus als het kastje bijvoorbeeld tegen de muur staat heb je daar rekening mee te houden. Maar dat los je op met een vulstuk in de kast waarop je de geleider schroeft. Pas ook op dat als je zijwand montage geleiders gebruikt de geleider zelf er ook langs moet! Bij onderbouw is dat niet relevant. Dan bepaalt de breedte van de lade de ruimte die je hebt.

Groet,
CC
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
De rechter oplossing is, als je de deur de volledige 155* opendoet, zelfs helemaal uit de weg zo te zien. Als de deur rechtdoor staat moet de lade inderdaad 7,2 mm verder naar binnen.
dat heb je beter dan mij opgemerkt
de tekening van de 155° is verwarrend
daarop staat niet de volledig-open-stand, maar wel een tussenstand
bij de 110° tonen ze de volledig-open-stand
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Als je het voordelig op wilt lossen neem je de 155 graden scharnieren, en gebruikt de gewone 1/2" geleiders. Dat heb ik gedaan in onze nieuwe keuken. Met 30 lades werd het wat kostbaar om alleen Blum geleiders toe te passen. Bovendien kosten de Blum geleiders je relatief veel hoogte en diepte in de kast.
Als je de 155 graden deur helemaal openzet zit er niets meer voor je lades. En 90 graden openzetten biedt al voldoende ruimte om de gewone geleiders er langs te laten lopen. Ik kwam er trouwens net wel achter dat je geen afdekplaatjes kunt gebruiken bij de 155 graden soft-close scharnieren. Dus de schroeven netjes afdekken kan niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.