Hoe een "buitenvensterbank" kozijn te vervangen

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
18
0
Ede
Heel oud huis, gewaterd grenen kozijn met grote brede stijlen van 160mm diep.
Onderzijde is een dorpel, buitenvensterbank, die ongeveer 270mm diep is en 60 dik. Dit kozijn is ongeveer 120cm breed.
Over een dikke maand wordt de gevel opnieuw gestuct en de voegen hersteld dus ik dacht ik ga maar eens met het kozijn aan de gang.
Ik wist dat de dorpel slecht was maar zo slecht had ik net verwacht. Het begon met ene kleine stukje, erg rot, wat gaten geboord...nog meer rot, fostnerbit grotere gaten.
Afijn, de foto's spreken voor zich. Ik vermoed dat de hele dorpel doorgerot is over praktisch de hele breedte en diepte.
Er is al ooit wat aan gedaan, ze hebben de stijlen en dorpels laten zitten en daar dan weer een ander kozijn in geplaatst. Op de foto's zijn de oude stijlen al geschuurd, het inzet kozijn nog niet.
Het hele kozijn vervangen gaat heel duur worden maar ook en vooral de tijd ontbreekt vanwege gevelherstel.

Nou zat ik te denken alleen de vensterbank te vervangen wat waarschijnlijk al een behoorlijke klus is.
Plan is dan het midden er eerst uit, vandaar naar de zijkanten toe werken en stijlen heel houden, oude kozijnen zitten met knotsen van oude spijkers in de steens muren vast dus verwacht dat dat gewoon allemaal goed blijft zitten zonder onderdorpel/vensterbank.
Nieuwe dorpel van Afzelia maken en die er in schuiven.
Maar dan, hoe maak ik een goede (ook op lange termijn) verbinding met de onderkant van de stijlen. MSP lijm of iets dergelijks?

Bijlagen

• 20260401_195254_resized.jpg
    20260401_195254_resized.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 33
  • 20260401_195247_resized.jpg
    20260401_195247_resized.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 33
  • 20260401_195307_resized.jpg
    20260401_195307_resized.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 33

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
18
0
Ede
Dank je, maar wat je ziet is het topje van de ijsberg, ik verwacht dat de hele dorpel over de volle 120cm compleet weggerot is. Het leek/lijkt nog heel wat omdat de bovenste 5 a 10 mm niet ernstig aangetast is, de dorpel is van onder uit gaan rotten.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.382
3.016
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ga er van uit dat de hele dorpel er uit moet
afzelia is een goede keuze
je kan hier ook dorpel uit ander hout of ander materiaal in stoppen
aansluiting met het hout dat je laat zitten, gaat niet naadloos zijn
vandaar mijn tip om repair care te gebruiken
die vult grote voegen
houtlijm is geen vulmiddel
laat staan dat die weersbestendig is

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
714
172
Oss
Dank je, maar wat je ziet is het topje van de ijsberg, ik verwacht dat de hele dorpel over de volle 120cm compleet weggerot is. Het leek/lijkt nog heel wat omdat de bovenste 5 a 10 mm niet ernstig aangetast is, de dorpel is van onder uit gaan rotten.

De stijl naast het raam zit ook al het weer in.
Daarnaast ook een opening die lekker vocht op gaat trekken. Dus als je zegt dat dorpel zo slecht is kan het misschien uit voorzorg geheel vervangen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.