Hoe dit scharnier terug plaatsen?

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
78
Ik heb van iemand een mooie buffetkast gekregen om op te knappen. Het deurtje van het bovenste stuk is uit de scharnier. Het is zo'n oude scharnier met pinnen. Geen idee hoe dat er ooit uit geraakt is. Maar ook geen idee hoe ik dat terug kan plaatsen. De pinnetjes kan je niet indrukken.
Ik dacht deze losschroeven, pin in de scharnier, deurtje er terug over schuiven en weer vast schroeven? Of hoort het zo niet?
20230507_122506.jpg
 

A.N

Actieve deelnemer
Je schroeft het scharnier ( noemen ze speunen) los van het deurtje,
In de kast zit ook een speun met gat, plaats de speun van de deur in de kast aanwezige speun op zo’n manier dat de speun uit de kast steekt en schuif vervolgens de deur over de speun, en dan zet je het vast.

Albert
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
78
Ik nog eens.
Ik heb het deurtje op deze manier terug geplaatst in de kast maar de bovenste speun gaat er niet diep genoeg in, waardoor het deurtje er elk moment weer kan uitvallen. Het deurtje zou dus,een paar mm hoger moeten komen.
Kan ik op de onderste steun een rondel zetten? Of los ik dat beter anders op?
Je schroeft het scharnier ( noemen ze speunen) los van het deurtje,
In de kast zit ook een speun met gat, plaats de speun van de deur in de kast aanwezige speun op zo’n manier dat de speun uit de kast steekt en schuif vervolgens de deur over de speun, en dan zet je het vast.

Albert
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zo te zien op de eerste foto, zit het onderste scharnier een beetje te diep in de deur. Even los schroeven en er een stripje lood tussen leggen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja polyesterplamuur eronder vult ook. 😇 Dat is wel vloeken in de kerk. Je kunt ook onder de speun enkele platkopschroeven draaien. Kan je het precies stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
78
Perfect! Zit er weer goed in.
Bedankt voor alle tips. Weer wat nieuws geleerd. Ik wacht nog op het onderste deel van de kast om ze dan volledig op te knappen. Mooie kast

20230520_140525.jpg

20230520_141825.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.