Hoe breed kan een lade zijn?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Nico

Net even gekeken bij mijn keuken, daar zitten lades van 120 in en die worden ook zwaar belast (servies)
Er is niks van een synchroniseerstang, open en dicht gaat probleem loos, loopt ook mooi recht ook als je hem aan de zijkant open trekt (de la is dus stijf genoeg (alleen achter en front zijn hoog (ca 35cm) zijkanten maar iets van 15)
Allleen als je de la half open hebt en dan aan 1 kant open trekt en terug duwt dan kan je de la uit balans krijgen, maar je moet dus wel je best doen
Bij gewoon open/dicht loopt deze mooi recht

Ik weet niet wat het merk is, het zijn vrij simpele maar we degelijke geleiders (geen softclose)

Hopelijk heb je er wat aan
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wil je hier een keukenla constructie gaan toepassen?

Wij hebben ook lades van 120 cm in de keuken, en deze hebben wel de synchroniseerstangen. Persoonlijk vind ik dat een must. Het is ook de maximale maat die ik zou toepassen, breder wordt gewoon te zwaar.
Het gewicht wordt dan te groot. Ook al kunnen ze 70 kg hebben, trek het maar elke keer open, dat is gewoon niet prettig. Onze lades zijn overigens geen 55 cm diep (standaard voor een 60 cm kast), maar 65 cm diep. Onze aanrecht is namelijk 75 cm diep.

Het openen en sluiten van de lades doen wij met een relatief smalle handgreep, je trekt en duwt dan eigenlijk automatisch in het midden van de la. Heb je een brede greep, of greeploos, dan zul je vaker in de verleiding komen om de la aan de zijkant open en dicht te doen. Daar is de stang dan nog extra prettig bij. Ik zou bij lades van 100 en groter altijd stangen monteren.

Goede ladesystemen vind ik de Blum Tandembox en de Grass Nova Pro/DWD XP. Die laatste hebben wij in de keuken, en het voordeel hiervan is dat de binnenzijde van de la recht is, de Blum loopt met een bocht naar binnen.
De luxere en zogenaamde kubussystemen zijn de Blum Legrabox en Grass Vionaro.

Wil je met volledig houten lades gaan werken, zijn er zogenaamde platte systemen die onderop de la bevestigd worden, dat zijn de Blum Movento en de Grass Dynapro.
Blum, Grass en Hettich zijn de grootste fabrikanten van beslag, waarbij de Blum het meeste gebruikt wordt in keukens en badkamers. Persoonlijk vind ik de Grass geleiders en ladeboxsystemen iets mooier.

Alle systemen zijn leverbaar in softclose, push to open en automatisch (TipOn en Tipmatic).
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank voor de reacties.
Het gaat om houten lades.
Ik heb vooral ervaring met blum movento.

De lade in dit ontwerp is 220 hoog 400 diep en dus 1200 lang.

Groeten,

Nico
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.