Hoe bewerk ik mahonie pommele?

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
De hoek die je bij een standaardschaaf (bv Bailey schaven) aan de beitel slijpt, is niet de snijhoek, als je een steilere snijhoek wil, maar niet de kikker wil uitwisselen (als dat al kan) dan kun je er een back bevel aan slijpen, klein stukje, graad of 5-15, kan helpen om moeilijke houtsoorten met de hand te schaven.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Volgens mij maakt dat soms wel uit: het ter beschikking hebben van een keermes ( en de instelling ervan) kan een ander schaafbeeld geven. Dat heb je niet bij een schaaf met een beitel met de vouw naar boven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Heren ik heb het blok met een gewone maar wel scherpe voorloper geschaafd. Nagenoeg gelijk aan het resultaat van de 60 1/2. Ik heb momenteel ook de beschikking over een LN low angle plane nr 62. Het gaat dus wel lukken en ik had meer problemen verwacht. t.z.t post ik wel wat ik er mee ga doen. Zal vanmiddag een proef doen en de foto hier laten zien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
One hour later.... een beetje geknutseld. Met de japanse schaaf is het mahonie prachtig glad te krijgen. Een echt scherpe schaaf lijkt me hier wel een noodzaak.
Daarna, niet geschuurd, het stuk in 4 delen verdeeld met plakband. Links niks mee gedaan. De 2e van links met Odie's oil behandeld. Die daarnaast eerst met de donkere olie van Meubeluniek. Daarna de 2 rechtse vakken, met de olie nog niet helemaal droog, een paar keer ingesmeerd met wat dikke schellak als verzegeling (moeten toch een beetje Nederlands blijven) en een half uur met een dotje doeken en alcohol, beetje olie en af en toe wat schellak zitten poetsen tot de glans kwam.
De laag politoer is zeker niet af, dat zie je als je heel dicht bij kijkt dat het nog niet 1 afsluitende laag is. Maar het effect is inspirerend.
Zoals Rizz zegt, in de 2K lak dan krijg je ook ongeveer dit effect, maar met een laagje plastic er op. Als je dat heel mooi strak oppoetst kan dat wel fantastisch staan.

jaap

Bekijk bijlage 137017Bekijk bijlage 137018

Bekijk bijlage 137019
Erg mooi Jaap. Ik ga het nog met een Lee Nielsen 62 proberen. Mag ik even gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Het eerste wat ik doe als ik een probleem bij het schaven ondervind, is de schaafbeitel slijpen en / of afwetten en stroppen. Ook al voelde die nog scherp aan. En bijna altijd gaat het dan met die extra scherpte wel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens mij maakt dat soms wel uit: het ter beschikking hebben van een keermes ( en de instelling ervan) kan een ander schaafbeeld geven. Dat heb je niet bij een schaaf met een beitel met de vouw naar boven.
Helemaal waar Ornament. Daar is in het verleden ook veel over geschreven. @Seek heeft daar een mooi stuk over gemaakt en @Caspar Labarre idem. Een mooie oude link hierover: Over schaven en waarom

Maar we dwalen ook af, het ging over het stuk Mahonie van Wim..:sneaky:

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dat kan zo maar een tijdje duren. Ik had een zaag meegenomen naar de ODH die had ik in 2014 gemaakt.
Ik probeer dit jaar de andere af te maken:eek::sleep: Dus wanneer de doosjes klaar zijn is de vraag.
Een top zaagje!! Ik mocht er een stukje mee zagen en hij vloog door het hout heen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.