Hoe bewerk ik mahonie pommele?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.705
2.570
Gaanderen
Op de opendag hout zag ik een prachtig stuk mahonie met speciale tekening. In goed nederlands appeltjes mahonie of zoals in de titel staat mahonie pommele. Ik vemoed dat het fineerresten waren.
Nu wil ik hier een kistje van maken. Herzagen en dan schaven. Wat is de beste manier om dit vlak te maken. De tekening bestaat ook uit wat reliëf en is volgens mij ook kruisdradig. Lintzaag om het in planken te krijgen. Hierna over de vlakbank of met de handschaven. Ik kreeg een advies om dit met een lowangel schaaf te toen. Een echte heb ik niet maar wel een 60 1/2 kopshout schaafje met een lage hoek. Meteen met een schraapstaal werkt niet want ik houd het reliëf. Met de 60 1/2 werkte het prima op een klein stukje maar een grote low angel schaaf zit niet in de verzameling en een vlakbank ook niet (althans tot op heden). Om een 80 cm lang met dat kleine schaafje vlak te krijgen zie ik niet zitten.
Ook een advies om het af te werken en de tekening optimaal te laten uitkomen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Je zou iemand met een drumsander kunnen benaderen, dat werkt heel goed. Afwerking PU lak of een 2K lak, hoogglans polijsten

Ik heb overigens zo'n zelfde balk gekocht, ook voor een kistje :cool:
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Inderdaad, mondopening van de schaaf ver dicht en een backbevel aan de schaafbeitel slijpen.
Maar, ben je er al aan geweest met een schaaf en gaf het problemen?
Daarna misschien ook op zoek naar een Stanley 80 schraapschaaf?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.705
2.570
Gaanderen
Ik ben erop geweest met een 60 1/2 van LN en dat ging goed. met een schraapstaal kreeg ik het reliëf niet weg.
Backbevel ga ik niet doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.705
2.570
Gaanderen
Als je richting zutphen wil komen kan ik hem vlakken en hem mooi in plankjes zagen. Dan kan ik je ook laten zien hoe je de nerf rond laat lopen in alle 4 hoeken.
Heel leuk en bedankt. Ik weet wel hoe ik hem rond kan krijgen, de bedoeling is 2 houtsoorten combineren, en dat zagen lukt prima. Ik heb echter nooit met deze soort gewerkt en wil niet dat ik me schaven uitbreeksels krijg. Ik wil dit eigenlijk met de hand doen. Zagen niet, dat gaat elektrisch.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
heb je het ook met een schaaf nr 4 geprobeerd, heel zoet afgesteld?

groeten


Ornament
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik heb flink wat mahonie geschaafd env ind het een bijzonder lastige houtsourt. Nu was het niet 'pommele', maar 'sipo africanus'. Alvorens schaven moest ik de nerfrichting goed voor mezelf in beeld brengen en dan bepaalde stukken duwen en bepaalde trekken (als het ware). Ik doe dit met een low angle jackplane, ik gok voorrijschaaf? Een No 62 in ieder geval.
Het kost wat tijd, maar gaat best aardig met een scherp blad.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wellicht overbodig, maar pommele is geen soortaanduiding maar een beschrijving van de tekening - gewolkt (in het Engels vaak quilted genoemd, zeker bij esdoorn). Vaak is in die wolkjes de draad heel warrig wat schaven tot een (extra) probleem maakt
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wim had een prachtig stuk appelig mahonie op de Woodworking stand liggen, gekocht bij Yves Paul, Precious Hardwoods. Dat wilde ik ook wel, dus ook naar Yves en zo'n mooi stuk mahonie gekocht.

Van de Amsterdamse Fijnhout kocht ik een klein balkje Kingwood en een dun plankje prachtig getekend Bocote.

Ga straks 1 kant strak maken en experimenteren met schellak en een stukje met beits wat kleuren.

wordt vervolgd!

jaap

20231103_101040.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ik ben erop geweest met een 60 1/2 van LN en dat ging goed. met een schraapstaal kreeg ik het reliëf niet weg.
Backbevel ga ik niet doen.
Ik zie niet in waarom in dit geval een low angle beter zou werken dan een regulier schaaf. Tear-out krijg je toch met name als je vezels soort van 'op tilt uit het hout', toch?
Dan lijkt me een hoge invalshoek (reguliere schaaf) gecombineerd met een heel klein afgestelde mondopening (wat met een low angle wel makkelijker kan), een heel scherpe beitel en dan vooral heel ondiep afstellen de beste optie.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
One hour later.... een beetje geknutseld. Met de japanse schaaf is het mahonie prachtig glad te krijgen. Een echt scherpe schaaf lijkt me hier wel een noodzaak.
Daarna, niet geschuurd, het stuk in 4 delen verdeeld met plakband. Links niks mee gedaan. De 2e van links met Odie's oil behandeld. Die daarnaast eerst met de donkere olie van Meubeluniek. Daarna de 2 rechtse vakken, met de olie nog niet helemaal droog, een paar keer ingesmeerd met wat dikke schellak als verzegeling (moeten toch een beetje Nederlands blijven) en een half uur met een dotje doeken en alcohol, beetje olie en af en toe wat schellak zitten poetsen tot de glans kwam.
De laag politoer is zeker niet af, dat zie je als je heel dicht bij kijkt dat het nog niet 1 afsluitende laag is. Maar het effect is inspirerend.
Zoals Rizz zegt, in de 2K lak dan krijg je ook ongeveer dit effect, maar met een laagje plastic er op. Als je dat heel mooi strak oppoetst kan dat wel fantastisch staan.

jaap

20231103_105103.jpeg20231103_111138.jpeg

20231103_111615.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ben erop geweest met een 60 1/2 van LN en dat ging goed. met een schraapstaal kreeg ik het reliëf niet weg.
Backbevel ga ik niet doen.
Een back bevel, een hoek op de achterkant van de schaafbeitel, werkt ook niet bij een bevel up schaaf zoals een 60 1/2 van LN. Daar zou je wel een groter tweede vouw kunnen slijpen van b.v. 40 graden, en slechts 2 tiende breed. In beide gevallen is het de bedoeling dat de schaaf meer van snijden naar schrapen gaat om uitbreken te voorkomen.

jaap
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
One hour later.... een beetje geknutseld. Met de japanse schaaf is het mahonie prachtig glad te krijgen. Een echt scherpe schaaf lijkt me hier wel een noodzaak.
Daarna, niet geschuurd, het stuk in 4 delen verdeeld met plakband. Links niks mee gedaan. De 2e van links met Odie's oil behandeld. Die daarnaast eerst met de donkere olie van Meubeluniek. Daarna de 2 rechtse vakken, met de olie nog niet helemaal droog, een paar keer ingesmeerd met wat dikke schellak als verzegeling (moeten toch een beetje Nederlands blijven) en een half uur met een dotje doeken en alcohol, beetje olie en af en toe wat schellak zitten poetsen tot de glans kwam.
De laag politoer is zeker niet af, dat zie je als je heel dicht bij kijkt dat het nog niet 1 afsluitende laag is. Maar het effect is inspirerend.
Zoals Rizz zegt, in de 2K lak dan krijg je ook ongeveer dit effect, maar met een laagje plastic er op. Als je dat heel mooi strak oppoetst kan dat wel fantastisch staan.

jaap

Bekijk bijlage 137017Bekijk bijlage 137018

Bekijk bijlage 137019
Sodeju, dat is mooi!

Betreffende back bevel, mijn opmerking ging over een reguliere #4 schaaf, geen bevel up, want dan werkt dat idd niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Het maakt toch niet uit wat voor type schaaf je hebt? Alleen je slijpmachine bepaalt de hoek die het schaafijzer met het hout maakt. Je hebt een hoop van die schaafjes met zo'n klein mes, dat je met 2 stelwieltjes stelt. Die zijn over het algemeen spot goedkoop en prima voor dit soort acties te gebruiken. En je hoeft het mes niet met een hamertje te stellen, zoals bij een houten schaaf. Want dat lijkt een hoop mensen af te schrikken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.