Hoe bepalen jullie diktes, breedtes etc van je ontwerp?

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Al speurend over het net, zie ik vaak leuke ideeen om te maken. Wat ik echter lastig vind, is hoe bepaal ik nou breedtes, diktes etc van het ontwerp zodat het goed oogt maar ook functioneel sterk genoeg is?

Zie bv deze tuinstoel. Het zitvlak en de leuning zou ik kwa lengte/breedte baseren op kussens die wij al hebben, maar de rest, geen idee. Van deze stoel kan ik voor weinig wel een tekening kopen, maar ik wil eigenlijk wel weten hoe zoiets tot stand komt om het ook zelf te kunnen.

Zijn daar richtlijnen voor (ivm sterkte) of is het allemaal puur ervaring?
 

Bijlagen

  • 2022-04-06_10h39_21.png
    2022-04-06_10h39_21.png
    197,7 KB · Weergaven: 7

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Haha die is hier populair😁, zelf maak ik altijd alles veels te zwaar maar dat komt ook voort uit mijn zuinige reactie, als ik ruw hout op 22 mm dik vlak en haaks heb wil ik er niet nog eens 2 mm afhalen....
Voor de vorm gebruik ik vaak karton om te zie of de verhoudingen kloppen, voor de sterkte kijk ik naar vergelijkbare Meubelonderdelen en dan meestal iets steviger, maar achteraf kan het altijd lichter uitgevoerd worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
276
155
Leiden
Over het algemeen overdimensioneer ik ook altijd. Ons tafeltje voor over de poef wordt door de 5-jarige en vriendinnetjes als springplank gebruikt zonder een krimp te geven. Was gemaakt voor theekopjes ;)

Maar bij dit specifieke ontwerp denk ik dat het meevalt hoe stevig het moet zijn. Om het ontwerp er mooi uit te laten zien gebruik je al veel dikker hout dan nodig is om het stevig genoeg te maken. Alleen waar de rugleuning vast zit aan het onderstel is een "zwak" punt waar je wat extra aandacht aan de verbinding moet geven denk ik. Lijmen gaat wat minder vanwege het kopshout van de leuning.
 
J

j1eke

Guest
Over de draagkracht hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Een enkele panlat kan het gewicht van 1 persoon al dragen bij zo'n overspanning. Het enige om over na te denken zijn de verbindingen. Je wilt niet dat een stoel na een jaar uit elkaar wiebelt of de rugleuning verliest, dus de stukken die kracht op elkaar overbrengen zullen wel wat spek op de botten moeten hebben.

Bij ons gaat het op gevoel inderdaad. Als het stevig lijkt, dan is het vaak ook stevig zat.
Het kan allemaal wel dun, maar dan heb je meer verbindingen nodig en moet het hout altijd alleen maar over de sterkste kant belast worden. Ook wordt de kwaliteit van de verbinding dan crucialer.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Persoonlijk heb ik hekel aan overdimensioneren. Het ziet er al snel lomp uit (ook de reden waarom ik steigerhoutmeubels afschuwelijk vind) & voor de sterkte is het niet nodig als je het hout goed selecteert.
Ik heb lang geleden een setje stoelen gekocht, ontworpen door Jasper Morrison, gemaakt van heel minimaal berken multiplex 3/4 inch en voor de zitting een paar mm dik berkentriplex. Sterk genoeg voor mijn ruim 110 kg, vermits ik niet op één poot ga wiebelen, zoals een vriend eens gedaan heeft. Het is wel heel slim verstevigd op plekken waar je het niet ziet…
De fabrikant heeft me trouwens prompt een vervangende stoel gestuurd…
Deze bedoel ik (plaatje van het web), ik heb beide versies:
iu-1.jpeg
iu.jpeg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Vorm eerst.

Dan een modelletje of een 3D tekening.

Dan al kijkend uit proberen te vinden hoe het krachtenspel is. Bij trekkrachten kun je met heel dun materiaal toe.

Bij duwen, de rugleuning, kijk je naar het moment. Een lange leuning onder een vlakke hoek kan heel veel kracht uitoefenen op de twee bevestigingspunten.

Bij dragend, de zitting kun je verrassend dun maken, zeker als je multiplex gebruikt. Of meerdere latjes in plaats van een dunne plank.

Poten kunnen ook dun, de kracht loopt door de poot naar beneden. Hoe schuiner de poot staat hoe zwaarder de uitvoering en verbinding moet zijn, zoals @Bert Vanderveen hierboven vermakelijk illustreert.

Ten slotte zijn er nog constructies die veel kracht kunnen opnemen bij weinig materiaalgebruik. De torsie doos (zitting, tafelblad, kast, bodem van een kist of kar) en het "space frame". Driehoeken in een constructie zijn altijd sterk. Er zijn online games te vinden waar je met stokken bruggen moet bouwen die het gewicht van een auto moeten houden. Geeft een aardig inzicht.
 

PimH

Nieuw lid
26 aug 2016
8
7
Noord Veluwe
Over het algemeen overdimensioneer ik ook altijd. Ons tafeltje voor over de poef wordt door de 5-jarige en vriendinnetjes als springplank gebruikt zonder een krimp te geven. Was gemaakt voor theekopjes ;)

Maar bij dit specifieke ontwerp denk ik dat het meevalt hoe stevig het moet zijn. Om het ontwerp er mooi uit te laten zien gebruik je al veel dikker hout dan nodig is om het stevig genoeg te maken. Alleen waar de rugleuning vast zit aan het onderstel is een "zwak" punt waar je wat extra aandacht aan de verbinding moet geven denk ik. Lijmen gaat wat minder vanwege het kopshout van de leuning.
Kops op de zitting lijmen zou ik zeker niet doen. Als je de staande delen van de leuning door laat lopen tot op de grond kun je ze met een halfhoutverbinding in elkaar laten passen, sterk genoeg om de leuning overeind te houden denk ik . . . Zie ook op ± 17 min in het filmpje
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.