hoe beitel houten handschaaf los maken

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
406
62
hoi allemaal,

ik bezit inmiddels redelijk wat houten schaven die ik regelmatig gebruik. Echter heb ik 1 profiel schaaf (tweedehands gekocht, Frans) die ik nog niet heb gebruikt maar binnenkort eens wil uitproberen voor het maken van sierlijsten voor een inbouwkast. Nu heb ik al een klein stukje geprobeerd en dat ging goed. Ik wil nu de beitel los maken omdat, als ik het goed begrijp, het beter is de schaven te bewaren met beitel die niet op spanning vastgeklemd in het lichaam zit (i.v.m. uitzetten op termijn).

Ik krijg hem niet los, ik denk dat ik te voorzichtig ben of het verkeer doe. Hebben jullie een idee hoe ik deze schaaf(beitel) weer los krijg? Ik heb zelf met een houten hamer op de achterzijde geslagen, maar daar zit niet heel veel ruimte omdat er een handvat zit. Ik zie daar wel subtiele deukjes van de vorige gebruiker van de schaaf, dus zou denken dat je hier moet slaan. Op de bovenkant aan voorzijde zie ik denk ik geen deuken, ik weet dat bij sommige schaven (bijv. mijn reischaaf) je hier moet slaan (bij mijn reischaaf zit hier een stalen uitsteeksel om op te slaan) Of moet het met een stalen hamer? Of op een andere plek? Ik denk niet dat ik de wig erg vast heb geslagen. Ter verduidelijking enkele foto's. Het valt mij op dat verschillende houtbewerkers op youtube soms verschillende manieren gebruiken (voor eenzelfde schaaftype) om de beitel los te krijgen...

Onderzijde:

P1010181.JPG

Achterzijde (hier heb ik met houten hamer geslagen)

P1010180.JPG

P1010179.JPG

Ik zou hem eerste onderste boven vastpakken maar dan niet bij de handvat houden en achterop met een flink stalen hamer proberen . Of op de neus slaan en weer niet houden bij de handvat. Eindelijk moet hij los komen door de trilling die door het hout gaat.

En je heb gelijk dit soort massief schaven met een gleuf die de spie vasthoudt kunnen je beter los wegzetten. Die vleugels zijn kwetsbaar.

Of de gewelddadig techniek. Zet hem op de werkbank met een stuk hout tegen de achterkant en op de stuk hout slaan. De schaaf gaat schieten naar voren dus zorg dat hij niet de kamer in gaat vliegen.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.119
1.038
Enschede
ingoogni.nl
In aanvulling op @Ernest Dubois , met beleid, sla de schaaf met de bovenkant op de werkbank, of plankje op de bovenkant van de voorkant en sla er op. Het gaat er om om gebruik te maken van de massatraagheid van de wig en het ijzer. Op het moment dat de schaaf stopt willen wig en ijzer verder en komen los.

In uiterste nood, als het al kan, voorzichtig de houten wig heen en weer tikken, het ijzer mag niet bewegen.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.412
826
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je een werkbank met klem hebt, moet je volgens mij hem ondersteboven met de wig in de klem vast kunnen zetten en dan beheerst op de achterkant kunnen slaan. (edit: met een houten hamer, uiteraard ja)

Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.550
701
Prov. Groningen
Ik zou er niet met een stalen hamer op gaan slaan, bijna alle oude schaven hebben van die lelijke deuken aan de achterkant. Ik gebruik altijd een houten hamer en mijn schaven zien er redelijk onbeschadigd uit. Maar als je niet een klap wilt geven op de gebruikelijke manier is de oplossing van @Jurriaan een prima alternatief.

• Leuk
Waarderingen: Willempie

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
406
62
Dank voor alle tips en reacties!

Ik kwam ook nog bij onderstaand filmpje:

Dit is weliswaar een andere schaaf, maar als ik het goed begrijp moet je volgens de spreker bij (in schaafbeitel dikte) taps toelopende schaafbeitels niet op (de achterkant van) het schaaflichaam met een hamer slaan, maar dien je de tapse schaafbeitel in / door het schaaflichaam los te slaan. De beitel loopt over de lengte op in dikte.

Ik vermoed dat dit bij mijn schaaf uit dit bericht niet om een in dikte tapse beitel gaat, maar ik was hier niet van op de hoogte: volgens mij heb ik 1 smallere profielschaaf met zo'n in lengte taps toenemden scahafbeitel. Tot nu toe sloeg ik hem los door op de achterkant met houten hamer te slaan. Hebben jullie nog een mening over deze specifieke schaaf(beitel), de tapse variant, en hoe je deze los kan krijgen? Ik ga zo even zelf proberen....

TOEVOEGING: ik heb even de werkwijze uit het vermelde filmpje getest met een beitel die in dikte over de lengte taps toeneemt. Ik moet zeggen dat dat nog een aardig gedoe is: vrij snel zit het uiteinde van de beitel waar je op slaat lager dan de wig. Dan vereist het veel precisie om hem nog een stuk dieper te slaan met het hamertje. Uiteindelijk werkt het wel; maar echt handig vond ik het bij deze schaaf niet.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
406
62
Als het kan, de langs gelijder er afhalen.
Kun je ook vertellen waarom? En wat zou het nut zijn van deze gelijder: hij zit hoger dan de holling aan de linker zijde van de schaaf (van achterkant bekeken). Die holling houdt de schaaf al zijlings op zijn plaats, en zonder rails wordt hij door het stukje zool vlakbij de gelijder waar geen schaafbeitel is al in maximale diepte beperkt, als ik het allemaal goed begrijp en inschat. (ik heb er nog niet een compleet profiel mee geschaaft)

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.054
633
‘s-Hertogenbosch
Zit de wig wel met de gladde kant naar boven en niet met de genervde kant….
Een oplossing kan zijn eventueel als laatste redmiddel een groef inzagen zodat je daar een beitel in kan zetten waarop je een klap kunt geven in de losse richting 🫢

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.