Hoe andreaskruis aanbrengen tussen balken die niet loodrecht staan

OscarDrai

Actieve deelnemer
5 jan 2021
25
1
Hallo iedereen,

Ik zou tussen draagbalken andreaskruisen willen aanbrengen, om de stevigheid en stiijfheid van de uiteindelijke vloer te verbeteren.

Ik heb hiervoor SLS balken van 38x89mm aangeschaft. Ik plan dus de SLS balken aan beide kanten schuin af te zagen (in verstek), zodat deze mooi aansluiten op de balken. Vervolgens verlijm ik de kopse, schuine kant & schroef ik ze met een lange constructieschroef, schuin vanbovenaf, zoals een pocket-hole schroef.

Het probleem is dat ik niet goed weet hoe ik dat uitmeet, vooral omdat de balken niet loodrecht staan. Hoe meet je best de lengte van 1 been van het andreaskruis en hoe meet je de te verzagen hoek aan beide kanten?

Alvast hartelijk bedankt!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.874
3.475
Wat ik niet in je vragen kon vinden, is wat voor overspanning je huidige balken over bruggen. Want je wil van een vliering een gebruiksruimte maken. Je balken zijn 160 hoog. Dus als de overspanning meer dan 2,5meter is, is alles wat je nu aan het doen bent, zonde van je werk. Extra gewicht aanbrengen gaat zeker niet helpen. Dat er een gipsplafond onder de balken hangt is ook niet relevant. Je zal je balken moeten verhogen om aan genoeg draagvermogen te komen. Dat doe je normaal gesproken aan de onderkant, omdat je anders in de problemen komt met trappen en deuropeningen.

• Leuk
Waarderingen: OscarDrai

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.177
973
Enschede, Twente
Blijft dat in het zicht (oftewel moet het er mooi en regelmatig uitzien?)? Zo niet, dan zou ik het zo doen:
Bepaal een gemiddelde schuine hoek. Zaag een eind van een overmaats sls-je af met die hoek.
Hou dat balkje op de plaats waar die moet komen, met de schuinte tegen de balk.
Druk naar boven totdat het einde dat nog niet schuin is de andere balk raakt. Teken bij de schuinte af wat er nog af moet (duimstokdikte). Zaag dat eraf.

Hou weer op de plek en druk weer naar boven tot einde dat nog niet schuin is de balk raakt. Hou een duimstok of latje of lineaal tegen de balk (verticaal), zodat je de schuinte op dat einde van de sls kunt aftekenen.

Zagen en bevestigen. Als je de twee schuine balken met elkaar wilt verbinden dat als laatste doen met twee schroeven.

Met deze methode kun je de eerste schuinte perfect zagen en zal de afwijking bij de tweede minimaal zijn. Je kun dat desnoods nog strakker krijgen door het door te zagen (dus tegen de plek aandrukken, zo hoog mogelijke en dan een zaag tussen balk en sls halen — maar dat is mierendingesen.

• Leuk

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.348
511
je moet ze er strak tussen zetten het makkelijkste gaat dat als het vloerhout er al op zit.
lijm is onzin twee draadnagels per kant is voldoende

als je gaat schroeven neem dan een tellerkop dan heb je minder kans op splijten dan bij een verzonkenkop zo dicht op het randje van je hout

• Leuk

OscarDrai

Actieve deelnemer
5 jan 2021
25
1
Excuses voor mijn laat antwoord. Ik lag een tijdje onder de wol, was eventjes goed ziek.
Wat ik niet in je vragen kon vinden, is wat voor overspanning je huidige balken over bruggen. Want je wil van een vliering een gebruiksruimte maken. Je balken zijn 160 hoog. Dus als de overspanning meer dan 2,5meter is, is alles wat je nu aan het doen bent, zonde van je werk. Extra gewicht aanbrengen gaat zeker niet helpen. Dat er een gipsplafond onder de balken hangt is ook niet relevant. Je zal je balken moeten verhogen om aan genoeg draagvermogen te komen. Dat doe je normaal gesproken aan de onderkant, omdat je anders in de problemen komt met trappen en deuropeningen.
Ik weet dat je het beste de balken ophoogt aan de onderkant, maar dat is geen optie hier. Het plafond hangt er, ik ga de huidige balken niet meer kunnen versterken door aan de onderkant een nieuwe balk te bevestigen.

Ik lees dat "joist sistering", wat ik hier probeer te doen, een veel gebruikte methode is om als alternatief verder te kunnen.
Blijft dat in het zicht (oftewel moet het er mooi en regelmatig uitzien?)? Zo niet, dan zou ik het zo doen:
Bepaal een gemiddelde schuine hoek. Zaag een eind van een overmaats sls-je af met die hoek.
Hou dat balkje op de plaats waar die moet komen, met de schuinte tegen de balk.
Druk naar boven totdat het einde dat nog niet schuin is de andere balk raakt. Teken bij de schuinte af wat er nog af moet (duimstokdikte). Zaag dat eraf.

Hou weer op de plek en druk weer naar boven tot einde dat nog niet schuin is de balk raakt. Hou een duimstok of latje of lineaal tegen de balk (verticaal), zodat je de schuinte op dat einde van de sls kunt aftekenen.

Zagen en bevestigen. Als je de twee schuine balken met elkaar wilt verbinden dat als laatste doen met twee schroeven.

Met deze methode kun je de eerste schuinte perfect zagen en zal de afwijking bij de tweede minimaal zijn. Je kun dat desnoods nog strakker krijgen door het door te zagen (dus tegen de plek aandrukken, zo hoog mogelijke en dan een zaag tussen balk en sls halen — maar dat is mierendingesen.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, zo ga ik het eens proberen! Het is inderdad zo dat de kruisen niet in het zicht komen, dus wat je hierboven beschrijft moet lukken. Ik probeer het deze week eens uit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.